exm menu

 

exm menu

 

10 השלבים לעריכת תמונה

יגאל לוי | 16.01.2025

פסנתר, יוקרתי ואיכותי ככל שיהיה, לא ישמיע צלילים מדויקים ללא כוונון מוקפד. ראשיתו של מאפה טעים באיכות החומרים ובבצק שעבר לישה מוקפדת. נכונים הדברים גם לעיבוד תמונה. בסיסו בחומר גלם איכותי, המשכו בהשבחה וסופו בתוצר המזמין את הצופה להתעכב עליו ממושכות. יש המדלגים על שלב העיבוד ומשתמשים בערכת פיתוח מוכנה מראש ויש המדקדקים בפרטים ומקדישים לכל שלב ביצירה תשומת לב וזמן נכבד בדרך לתוצאה הרצויה. במאמר זה נסביר אודות השלבים שכל תמונה צריכה לעבור כדי להשיג את התוצאות המיטביות. אפשר ורצוי לראות בשלבים אלה את רשימת הבדיקה הקבועה שלכם.

ראשית דבר

לפני שנפרט אודות שלבי העריכה ראוי להסביר שבפועל ניתן להגדיר את שלבי העריכה בצורה כזאת:

שלב ראשון: תיקון מיידימשמע, הדבר הראשון שמפריע לנו בתמונהבמידה ולא ניתן לתקן בעיה זוהרי שאין טעם להמשיך בעריכה. למשל גזירה, הפחתת רעשים, טיפול החשיפה ובאיזון הלבן.

שלב שני:  הענקת הסגנון המתאים לתמונהשלב זה יכול להתבטא בבחירת פרופיל צבע מסוים.

שלב שלישי: טיפולים נקודתייםבעוד ששני השלבים הראשוניים טיפלו בכל אזורי התמונה, הרי שהשלב הבא הוא ירידה לפרטים וטיפול נקודתי בצבעים באמצעות הקטגוריה Color Mixer וטיפול באזורים מסויימים בתמונה באמצעות כלי המסכות וכלי ההסרה.

שלב חמישי: שלב החידודשלב זה יכול להתבצע על כלל התמונה ו/או על אזורים שחשוב להדגיש בתמונה, כמו הנושא. שלב זה יכול לכלול גם את הקטגוריה Lens Blur המאפשרת לטשטש את הרקע סביב הנושא.

01. גזירה

תחילתו של כל עיבוד, אולי באופן מפתיע, הוא בגזירת התמונה. לא לחינם זהו השלב הראשון בו בחרו גדולי הצלמים. כלי הגזירה (A) מאפשר לגזור את התמונה באופן שיבליט את מה שחשוב ויותיר את המיותר מחוץ למסגרת. אמנם בבסיס הגזירה נועדה לתיקון הקומפוזיציה, אך היא משפיעה גם על אופן העיבוד בהמשך. אם למשל גררתם את מכווני החשיפה לפני הגזירה, הרי שסביר שהתחשבתם בטעות באזורי בהירות שבמילא נגזרו בהמשך. אפילו אוטומציה מתחשבת באזור הנגזרכך שאם למשל לחצתם על כפתור Auto שבראש הקטגוריה Basic לפני הגזירה תעתעתם בבינה המלאכותית המחשבת את כל אזורי הבהירות וההמלצה היא ללחוץ שוב על כפתור זה לעדכון העיבוד. שימו לב שבמידה והתמונה צולמה בעדשה רחבת זוית יהיה חכם לתקן את עיוותים שנוצרו קודם באמצעות הקטגוריה (B) Lens Corrections.

מאמר מפורט אודות כלי הגזירה בפוטושופ
מאמר מפורט אודות כלי הגזירה בלייטרום

02. הפחתת רעשים

השלב השני לא תמיד הכרחי ותלוי באיכות התמונה. במידה וזו צולמה ברגישות חיישן גבוהה, הרי שיתכן והיא כוללת גרעיניות ו/או רעש צבעוני. רגע, למה שלב זה כל כך דחוף? משני טעמים, הראשוןבמידה ואפילו הפחתת הרעש לא מצילה את התמונהמיותר להמשיך בשלב העיבוד. הסיבה השניה טמונה בשלב העיבוד הפרטניבמידה ובכוונתכם לבחור אזורים בתמונה באמצעות כלי המסכות, הרי שתמונה מגורענת עלולה להוביל למסכות לא מדוייקות ולתוצאה שבולטת כמעובדתוזה אף פעם לא רצוי. את הפחתת הרעש ניתן לבצע בקטגוריה (A) Detail הן בלייטרום והן בחלון ה-Camera Raw. שימו לב שהפחתת רעש מתקדמת הנעזרת בבינה מלאכותית (Denoise) זמינה, נכון לכתיבת שורות אלו, לקבצים בפורמט Raw בלבד. משמע, לפני שאתם פותחים את הקובץ בפוטושופ בידקו שהתמונה איננה זקוקה להפחתת רעש. ראוי לציין שבמידה והתמונה צולמה בגווני אפור, יתכן ותרצו לדלג על שלב זההבחירה בידכם. 

מאמר מפורט אודות הפחתת רעשים בקישור זה

03. בחירה בפרופיל צבע

מרבית המומחים טוענים ששלב הבחירה בפרופיל הצבע צריך להיות הראשון וזאת מאחר והפרופיל קובע את הבסיס שעליו נבנה העיבוד. הם אכן לא טועים ובהחלט ניתן להתחיל את העיבוד בבחירה בפרופיל, במיוחד אם אתם מעוניינים בהמרת צבעי התמונה לגווני אפור, או שאתם מעוניינים באפקט מסויים. כדי לבחור בפרופיל הרצוי יש ללחוץ על כפתור ארבעת המלבנים (A) הממוקם בראש הקטגוריה Basic שבמודול הפיתוח. לייטרום תציג את דפדפן הפרופילים (B) המציג קבוצות של פרופילים שכדאי לנסות. בראש הקטגוריה קבוצת Adobe Raw המציגה פרופילים של adobe, אחריהם ברשימה Camera Matching המציגה פרופילים השייכים למצלמה שצילמה את התמונה המסומנת, B&W המציגה פרופילים להמרת צבעי התמונה לגווני אפור, Artistic להוספת אפקטים אומנותיים, Modern להוספת אפקטים יצירתיים וVintage להוספת אפקט צבעוני בסגנון תמונות מיושנות. פרופילי צבע אלה מספקים מראה שונה שעשוי לשנות את האופן בו תמשיכו עם העיבוד. בשורה התחתונה ניתן לבחור בפרופיל בתחילת העבודה או בהמשכה, אך כדאי להביא בחשבון ששלב זה עשוי להשפיע על הבהירות, הניגודיות והצבעים.

בדוגמא שלפניכם נבחר פרופיל הצבע (C) Adobe Portrait המתאים לתמונות דיוקן. פרופיל זה אינו מוסיף רווייה וניגודיות כמו פרופילי צבע אחרים ומאפשר מראה רך ונייטרלי המהווה נקודת התחלה טובה.
מאמר מפורט אודות פרופילי צבע בקישור זה

04. טיפול בחשיפה

בשלב הרביעי אנו מטפלים בחשיפה בתמונה. מכווני החשיפה שבקטגוריה Tone בלייטרום וLight בחלון ה-Camera Raw מאפשרים להבהיר, להכהות ולהוסיף או להפחית ניגודיות (A). מכוונים אלה מטפלים בכל אזורי הבהירות, החל בחשיפה (Exposure), משמע הבהירות הכללית בתמונה, האזורים הבהירים (Highlights), האזורים הכהים (Shadows) ובקצוות ההיסטוגרמה, משמע האזורים הבהירים ביותר (Whites) והכהים ביותר (Blacks). אם אינכם בטוחים כיצד לגרור מכוונים אלה, תוכלו ללחוץ על כפתור (B) Auto שבראש הקטגוריה, או להחזיק את מקש Shift ולבצע לחיצה כפולה על כל אחד מהמכוונים שבקטגוריה זו. שימו לב שבמידה והייתם בוחרים להתחיל את העבודה דווקא בשלב זה, יתכן ובתמונות המכילות רעש וגרעיניות הייתם נמנעים מהבהרת התמונה, מאחר ופעולה זו הייתה מבליטה את הרעש. מומלץ להיעזר בחלון ההיסטוגרמה (C) בעת העבודה על החשיפה כדי לוודא שאינכם מאבדים פרטים חשובים באזורי הבהירות שבקצוות ההיסטוגרמה.

 

05. איזון לבן

במידה והתמונה כוללת סטיית צבע, מומלץ לטפל בה בשלב הראשוני, אחרת המשך העיבוד עלול להחריף את הבעיה. זו אחת הסיבות למיקום מכווני הטמפרטורה והגוון בראש החלון. לתיקון האיזון הלבן ניתן להיעזר בכלי בורר האיזון הלבן (A) וללחוץ על אזור שאמור להיות נייטרלי. לחילופין ניתן להיעזר בתפריט האיזון הלבן לבחירת התאורה בה צולמה התמונה (B) או בגרירה ידנית של מכווני הטמפרטורה והגוון (C). שימו לב שניתן להיעזר במכווני האיזון הלבן גם כדי לחמם את צבעי התמונה, או לקרר אותם. בדוגמא שלפניכם מכוונים אלו נגררו ימינה כדי לחמם את צבעי התמונה. 

מאמר מפורט אודות איזון הלבן בקישור זה

06. טיפולי צבע בררנים

לייטרום מציעה מספר כלים לטיפול בצבעים מסויימים בתמונה. במידה ובאופן קבוע אינכם מרוצים מהצבעים שהמצלמה שלכם מייצרת, או שקיימת סטייה קבועה בצבעים, תוכלו להיעזר בקטגוריה Calibration לכיול הצבעים. קטגוריה זו מאפשרת לבצע תיקונים לסטיות אלו ולשמור אותם כערכה לשימוש חוזר. מאמר מפורט אודות קטגוריה זו בקישור זה. את תיקון הצבעים הכללי בתמונה מתחילים כזכור במכווני הטמפרטורה והגוון. במידה וצבע אחד או יותר בתמונה לא מדוייקים תוכלו להיעזר בקטגוריה (A) Color Mixer. קטגוריה זו מציעה 2 תתי־קטגוריות (לדוגמא שלפניכם צורפו 2 צילומי מסך להמחשת 2 תתי־הקטגוריה), הראשונה (B) Mixer מאפשרת שליטה מבוקרת על 8 צבעים בכל אחד משלושת מרכיביהם (גוון, רווייה ובהירות) (C). הבעיה היא שתת־קטגוריה זו בוחרת מראש את טווח השליטה ולא מאפשרת למשתמש לבחור מקטע מדוייק מתוך טווח זה. בחירה, למשל, באדומים (Reds) תשפיע על כל גווני האדומים בתמונה, ללא קשר לבהירות או לרווייה של הצבע. אם אתם מעוניינים לערוך רק סוג מסויים מאוד של אדומים יהיה עליכם לעבור לקטגוריה Point Color (D). כאן תוכלו לדגום צבע מהתמונה (E), לשלוט על טווח הדגימה ולאחר לערוך את בהירות הצבע, הגוון והרווייה (F).

מאמר אודות הקטגוריה Color Mixer בכלל ותת־הקטגוריה Point color בפרט בקישור זה

07. הסרת הסחות דעת

הדרך להולכת עיניי הצופה לנושא המצולם עוברת במספר יסודות שתחילתם בצילום עצמו. אמנם קומפוזיציה נכונה ותאורה מדוייקת הם אולי המררכיבים הראשונים ברשימה, אבל גם הסרה של הסחות דעת יכולה לעשות את ההבדל. כלי ההסרה (A) נעזר בבינה מלאכותית כדי להסיר כתמים ועצמים באמצעות מילוי מודע תכולה. כל שיש לעשות הוא לבחור בכלי (A) ולאחר לבחור במצב הסרה (B) ולצבוע את האזור להסרה. להחלת ההסרה יש ללחוץ על מקש Enter/Return. לייטרום תבחן את האזור ותחליף את האזור במידע חדש. הדוגמא העליונה שלפניכם צולמה ברחוב ועובר אורח מאחורי הצלם מסיח את הדעת מהנושא (C). הסרת הדמות (דוגמא תחתונה) (D) ניקתה את האזור ואפשרה להוליך את עיני הצופה מהצייר לציור

מאמר מפורט אודות כלי ההסרה בקישור זה

08. טיפולים אזוריים

בעיבוד תמונה מתחילים בתיקונים כוללניים המשפיעים על כל התמונה וממשיכים בתיקונים ושיפורים אזוריים. כלי המסכות (A) מציע 3 כלים לטיפול אזורי, בתוספת שלוש פקודות לבחירה המבוססות על צבע, תאורה ועומק שדה ולא פחות חשוב שתי פקודות הנעזרות בבינה מלאכותית לבחירת הנושא ולבחירת השמיים בתמונה. כלים אלה מאפשרים לבחור באופן מדוייק אזורים בתמונה ולהשפיע עליהם באמצעות מכווני התוכנה. הרעיון המרכזי בטיפולים אזוריים הוא להבליט את הנושא ולעמעם אזורים שאינם חשובים ועלולים לגזול תשומת לב. בדוגמא שלפניכם התאורה האחורית (השמש) יצרה דמות כהה וכדי להבהירה נעזרנו בכלי המסכות וכלי בחירת העצם לבחירת הדמות (B) ולהבהרתה (C). ראוי לציין שמומלץ להשתמש בכלי ההסרה לפני השימוש בכלי המסכות. שימוש בכלי ההסרה לאחר שימוש בכלי המסכות עשוי להוליך למסכות לא מעודכנות.

מאמר מפורט אודות כלי המסכות בקישור זה
מאמר נוסף אודות כלי המסכות בקישור זה

09. חידוד

בעיני לא מעט צלמים חדות מעידה על איכות. ניתן להגדיר חדות כמידת הבהירות או הדיוק בהם הפרטים מוצגים בתמונה. תמונה חדה נראית ברורה הן במיקוד והן בניגודיות ומאפשרת לצופה לבחון לעומק את הפרטים הקטנים. לייטרום מציעה שתי קטגוריות לחידוד והעמקת פרטים. הקטגוריה Detail מאפשרת לחדד את הפרטים העדינים בתמונההמטרה של קטגוריה זו לבצע חידוד כולל לכל התמונה, כאשר מכוון הכמות (Amount) מאפשר לשלוט בעוצמת החידוד, מכוון הרדיוס (Radius) קובע את רוחב האזור שיחודד סביב קווי מתאר, מכוון Detail מאפשר להעצים את רמת הפירוט העדין כמו שיער, נקבוביות עור, טקסטורות וכדומה ומכוון Masking מאפשר להגביל את החידוד לקווי מתאר בלבד. בעוד קטגוריה זו משפיעה על פרטים עדינים, תת־הקטגוריה Presence הממוקמת בתחתית הקטגוריה Basic משפיעה על פרטים בגודל בינוני, או אם תרצו גסים יותר. מכוון Texture מאפשר להדגיש או לעמעם פרטים ולכן מספק תחושה של חידוד. מכוון Clarity משפיע בעיקר על גווני הביניים ומעמיק פרטים גסים וניגודיות ובערכים שליליים מרכך אותם. מכוון Dehaze מאפשר להפחית אובך או ערפל או להוסיף אותם לתמונה. ההמלצה שלנו היא להשתמש בכלי המסכות (A) כדי להגביל את השפעת החידוד והעמקת הפרטים רק על אזורים בתמונה שזקוקים להבלטה או עמעום. באופן זה יעילותם תגבר והתוצאה תהיה פחות מלאכותית. בדוגמא שלפניכם בחרנו את הנושא בתמונה וחידדנו והעמקנו את הפרטים בתת־הקטגוריה Effects וDetail (B).

 

10. מבט שני

עבודה ממושכת על תמונה עלולה לגרום לכל עורך לאבד בנקודה מסוימת את הדרך ולהשיג תוצאות ירודות. לא תמיד ניתן לראות זאת בעת העריכה ולכן העצה הטובה ביותר היא לעשות הפסקה ממושכת ולחזור לתמונה בעיניים רעננות. בביקור השני, במבט רענן, אתם עשויים לראות פגמים או בעיות שלא ראיתם קודם ומכאן הדרך לתיקון קצרה. שלב זה עלול להיתפס בעיני חלקכם כזניח או מיותר ועדיין נסו אותו ותודו לי אחר כך

אחרית דבר

כפי ששמתם לב לא כל הקטגוריות של לייטרום / Camera Raw מופיעות כאן. ניתן לשלב את הקטגוריות Tone Curve, Transform, Lens Blur, Color Grading וEffects כחלק משלבי העבודה בהתאם לתמונה. לא תמיד תזדקקו להן ובכל מקרה על כל אחת מקטגוריות אלו תוכלו לקרוא בבלוג. עשרת השלבים שצויינו אינן חקוקות באבן וניתן לדלג על חלקן או לבצען בסדר שונה ועדיין אם אינכם מרוצים מתוצאות העריכות שלכםשווה לבדוק אם לא פספסתם שלב אחד או שניים שהיו עושים את ההבדל. 

כל התמונות במאמר צולמו על ידי יגאל לוי

 

print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    צלמים רבים מתחבטים איך להיות צלמים טובים יותר. איך להצליח לצלם תמונות טובות יותר? הסברה הרווחת והמוטעית ביסודה היא שציוד...
    24.04.2018 | כתב: צורי שמר
  • נכתב ע"י
    אני מת על קיצורים. תוכנת פוטושופ היא ללא ספק המלכה הבלתי מעורערת של קיצורים וטריקים. ״הגברת הזקנה״ מסתירה סביב הממשק...
    18.08.2014 | כתב: ערן בורוכוב
  • נכתב ע"י
    לכאורה, עבודה עם תמונות דיוקן היא מלאכה פרטנית הדורשת את מלוא תשומת הלב. בתמונות אלו עלינו להשיג תוצאה המחמיאה למצולם...
    21.09.2023 | כתב: יגאל לוי
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם