עריכה מרובת מצלמות
כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״ המסוגלות לצלם גם וידאו איכותי – הסיטואציה הזו הופכת נפוצה יותר ויותר. לפיכך, באירועים מאורגנים וגם באירועים פשוטים, בהופעות למיניהן, וכמובן בסרטים / סדרות או כל הפקת וידאו מתוכננת מראש – ניתן לצלם כיום בקלות יחסית ממספר מצלמות בו-זמנית.
תכנון מוקדם
- מחשב חזק ותוכנת עריכה המסוגלת להתמודד עם עריכה מרובת מצלמות (בתוכנות העריכה המקצועיות התהליך נקרא Multicam Editing).
- נקודת סינכרון של הזויות השונות לשם עריכה יעילה.
בעוד הסעיף הראשון דורש השקעה כספית, הסעיף השני דורש תיכנון מוקדם – שכן ללא נקודת סינכרון ברורה של כל זויות המצלמה תהליך העריכה יהיה מפרך במיוחד.
נקודת סינכרון טובה תתאפשר במספר מקרים:
- כאשר הצוות המצלם משתמש במצלמות מקצועיות המאפשרות הכנסת קוד-זמן (Timecode) מסונכרן (נקרא גם Jam Syncing) – במצב כזה מכשיר חיצוני מזרים את אותו קוד-זמן (שעון רץ) לכל המצלמות, ואז בשלב העריכה קל מאוד לסנכרן את המצלמות השונות לפי השעון הרץ הזה.
- כאשר ישנה נקודת סינכרון ברורה באודיו ו/או וידאו – כאשר מישהו מוחא כף לפני המצלמות השונות בתחילת ההקלטה (כתחליף ל״קלאפ״ – אותו לוח שסוגרים בנקישה מול המצלמה בתחילת השוט) תיווצר נקודת סינכרון ברורה לאודיו ולוידאו. אם מדובר במופע כלשהו – יהיה קל לאתר נקודת סינכרון ברורה של אודיו / וידאו (למשל כשמישהו ניגש למיקרופון ומתחיל לדבר/לשיר וכו׳). בכל אופן בהנחה שזו עומדת להיות שיטת הסינכרון המועדפת – מומלץ להנחות את כל הצלמים שלא להפסיק את ההקלטה עד תום האירוע – אחרת יהיה צורך לסנכרן בנפרד כל קטע מוקלט.
- כאשר מסתמכים על סינכרון וידאו בלבד – במקרה כזה אחד העזרים הויזואלים הפשוטים ביותר הוא מבזק (פלאש) שיצור נקודה ברורה לסינכרון. אם מדובר באירוע כלשהו – יש סיכוי סביר שניתן יהיה להסתמך על הבזק כלשהו של מצלמה אחרת, או על שינוי תאורה מובהק – אבל עדיף להתכונן מראש.
טיפים חשובים לפני צילום ממספר מצלמות
- מומלץ לתכנן את כל הזוויות מראש כדי שכל צלם ידע במה הוא אמור להתמקד.
- מומלץ לסנכרן את הגדרות הצילום ככל האפשר (רזולוציית ההקלטה, מספר הפריימים לשניה, פורמט הצילום וכו׳).
- מומלץ להקליט את האודיו במכשיר מקליט נפרד בנוסף לכל המצלמות בכדי לקבל קובץ אודיו נקי של הכל, עליו ניתן יהיה לעשות ״מיקס״ בשלב העריכה.
- מומלץ להדריך את כל הצלמים לא להפסיק את הצילום, או לקבוע מראש מתי להפסיק לצלם כל קטע – כדי שיהיה פשוט יותר לסנכרן את הזוויות השונות בשלב העריכה.
- בהנחה שאין אפשרות לסנכרן קוד-זמן, מומלץ לסנכרן את כל המצלמות בתחילת ההקלטה על ידי מחיאת כף, או שימוש במבזק.
שלב העריכה
המרבית תוכנות העריכה המקצועיות יאפשרו עריכה מרובת מצלמות, כאשר לרוב ההבדלים יהיו במספר הזוויות המירבי המותר ובנוחות התהליך.
המטרה הסופית בתהליך המקדים לעריכה מרובת מצלמות היא ליצור מצב בו ניתן לצפות בזויות המצלמה השונות במקביל, במסך מפוצל, ולבחור מביניהן בקלות בתהליך העריכה.
בכל תוכנות העריכה המאפשרות עריכה מרובת מצלמות התהליך המקדים ידרוש את השלבים הבאים:
- סינכרון כל הזוויות השונות על פי נקודה משותפת – במרבית התוכנות מאפשרות לבחור האם הסינכרון יתבצע לפי קוד-זמן, נקודה משותפת מוגדרת כלשהי, או סינכרון על פי אודיו. סינכרון על פי אודיו מתבצע אוטומטית לפי גלי הקול שהוקלטו – אך כמובן שהדבר מחייב מצב בו הוקלט אודיו ברור בכל המצלמות. בנוסף, בדרך כלל לא יתכן סינכרון על פי אודיו אם הקטע המוקלט קצר מידי להתאמה.
- יצירת קליפ מאוחד לכל הזויות המסונכרנות – במרבית התוכנות יאוחדו הזוויות השונות כך שניתן יהיה לבחור מביניהן מתוך מסך מפוצל שמציג את כולן בו זמנית.
- עריכה בעזרת כלי עריכה מרובת מצלמות – לרוב, במסך המפוצל הנ״ל, יתאפשר לבחור באחת הזוויות ולבצע חיתוכים בינה לבין זוויות אחרות בכל זמן נתון של הסרט.
🙂
באותו נושא
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
-
נכתב ע"י מיכל וינס