exm menu

 

exm menu

 

מה חדש באילוסטרייטור CC2019

ערן בורוכוב | 28.10.2018

אילוסטרייטור בגירסה CC 2019 מציעה שלל תכונות חדשות ביניהן מעבר צבעים מסוג חדש, תוספות ושידרוגים לתפריט הפונט, אפשרויות תצוגה חדשות (ומאוד שימושיות), תוספות לחלון המאפיינים וכפתור קטן שיכול לחסוך שעות של עבודה

זה כבר הפך להרגל. כל כמה חודשים, יוצאת חברת Adobe עם גירסה חדשה. לעיתים עם שידרוגים מינוריים כמו כלי חדש, אפשרות נוספת לפקודת Preferences והרבה ״שיפורים במהירות ו/או תצוגה טובה יותר… ידה ידה ידה״. לא משהו לכתוב הביתה. אבל לעיתים, כמו בשידרוג הנוכחי, יש הפתעות. אז מה מביאה איתה הגירסה האחרונה של Illistrator CC?
הפעם חייבים להודות שאנשי Adobe התעלו על עצמם והוציאו גרסה מלאה בכל טוב. החל בשיפורים ושידרוגים לכלים ופקודות קיימות, המשך בתוספות לחלונות התוכנה וכלה במספר מאפיינים שעשויים להקל באופן משמעותי על העבודה בתוכנה. בגלל אופיים של רוב החידושים, ניתן לקבוע בוודאות שמישהו ב-Adobe הקשיב לבקשות המשתמשים. אז מה היה לנו שם?

שליטה מלאה בתיבת הכלים

הצצה מהירה אל תיבת הכלים של התוכנה מגלה למעלה מ-90 כלים. בואו נאמר את האמת, במהלך העבודה השוטפת בתוכנה, משתמשים רובנו בפחות ממחצית. בגירסאות קודמות ניתן היה ליצור תיבת כלים חדשה ולכלול בה רק את הכלים הרצוייםאבל אליה וקוץ בה. יצירת תיבה שכזו לא אפשרה לשמור מספר כלים ״תחת״ אותו האייקון, מה שיצר (שוב) תיבת כלים ארוכה מסורבלת.
בגירסה הנוכחית יכול כל אחד ליצור לעצמו תיבת כלים (או אפילו מספר כאלו) המותאמת לסוג העבודה או למשימה הנוכחיתכאשר התוכנה מאפשרת גם ליצור קבוצת כלים ״תחת״ אותו האייקון.
כיצד עושים זאת? ראשית יש להפעיל את הפקודה New Toolbar מתפריט המשנה Toolbars שבתפריט החלונות.

NewToolbar 1

לאחר מתן שם לתיבת הכלים החדשה, יוצג חלון ובו סימן הוספה (+) וכפתור הכולל שלוש נקודות (…). לחיצה על כפתור זה תציג את כל כלי התוכנה. כל שיש לעשות כעת, על מנת להעביר כלי לתיבת הכלים החדשה, הוא לגרור את הכלי הרצוי אל שטחו של החלון החדש. על מנת ליצור ״קבוצת כלים״ (שלחיצה על אחד מהם, תציג את חבריו לקבוצה) יש לגרור כלי ״על״ דמות של כלי אחר. קל ופשוט ולא פחות חשוב – עשוי לחסוך זמן למרבית המשתמשים.

AddTools
הוספת כלים לתיבת הכלים החדשה
NewTool Bars
משמאל – תיבת הכלים המקורית מימין, תיבת הכלים החדשה

חשוב לזכור שהכלים שלא נוספו לתיבה החדשה לא נעלמו או נמחקו מהתוכנה. על מנת לבחור כלי שלא נמצא בתיבת הכלים שיצרתם, יש ללחוץ על כפתור שלוש הנקודות שבתחתית תיבת הכלים ולבחור בכלי הרצוי. על מנת לערוך את תכולתה של תיבת הכלים שיצרתם, פשוט לחצו שוב על אייקון שלוש הנקודות וסמנו את האפשרות פלוס (+) או מינוס (-) להוספה או להסתרה של הכלי.

Edit Toolbar
ניתן ליצור אינספור תיבות כלים (לדוגמה, אחת לאיור ושרטוט והשנייה לעיצוב כולל מלל) ולנהל אותן באמצעות הפקודה Manage Toolbars.

תצוגה משופרת ומהירה לתפריט הפונטים

חיפוש הפונט המתאים מעולם לה היה משימה קלהבעיקר למי שיש ברשותו עשרות, או אפילו מאות פונטיםגירסה זו מציעה ארבע אפשרויות שעשויות להפוך משימה זו למהירה ונוחה יותר:

  • כעת, הפונטים שבתפריט מחולקים לפי משקלים. לצד כל פונט ניתן למצוא תפריט משנה בו מוצגים כל המשקלים שיש לאותו הפונט (Bold, Light, Italic וכדומה).

    FontMenu 1

תפריטי משנה להצגת משקלי הפונט

 

  • גירסה זו מאפשרת לקבוע איזה מלל יוצג לצד שם הפונט (מלל אקראי, אותיות הא״ב/ABC, המלל המסומן, או ספרות. בנוסף, ניתן לבחור בין שלושה גדלים של המלל המוצג לדוגמה.
FontMenu 2

קביעת אופי וגודל הדוגמה שבתפריט

 

  • את תכולת התפריט (שכאמור, אצל רובנו הוא כאורך הגלות…) ניתן לצמצם בשתי שיטות סינון שהראשונה שבהן היא הפעלת האפשרות Find More. במצב זה יוצגו בתפריט רק פונטים שרלוונטיים למלל שנבחר. לדוגמה, במצב בו הקלדתי מלל בעברית והאפשרות מופעלת, ״ייחסך״ ממני הצורך לגלול תפריט פונטים שמכיל גם אנגלית, סינית, תאילנדית, אידיש, אימוג׳י וכדומה

  • אפשרות נוספת לצמצום אורכו של תפריט הפונטים היא שימוש באפשרויות הסינון הממוקמות ״מתחת״ לכפתור הסינון דמוי המשפך. לחיצה על הכפתור תציג חלון ובו מספר כפתורי סינון שכל אחד מהם מייצג אופי שונה (או משקל שונה) של אותו פונט: עבה, צר, דק, סריפי, מקושט וכדומהלחיצה על כל אחת מאפשרויות שבחלון תצמצם בהתאמה את מספר הפונטים שבתפריט. ניתן כמובן לסמן יותר מאפשרות אחת, מה שיאפשר לדוגמה, לקבוע שבתפריט יוצגו רק פונטים סריפיים, עבים וצרים (Serif, Bold, Condensed Width).

FontMenu 3
סינון לפי רלוונטיות (מ סומן בכחול) וסינון לפי אופי הפונט (מסומן בכתום)

שיפור לכלי ה-Puppet

למי שטרם הכיר, בגירסאות האחרונות נוסף לאילוסטרייטור כלי בובה (Puppet) שמאפשר לעוות בצורה מבוקרת אלמנטים גרפיים (בדומה לפקודה דומה ב-Photoshop). השינוי העיקרי בכלי זה נעוץ בעובדה שבגירסאות הקודמות, על מנת לההתחיל במלאכת העיוות היה על המשתמש לבחור את נקודות העוגן המתאימות ורק לאחר מכן להתחיל במלאכה. בגירסה זו, מיד לאחר בחירת האובייקט ובחירת הכלי, מוצגות בשטח הצורה נקודות עוגן מומלצות.
כמובן שלא חייבים להשתמש באותן נקודות, אבל מהמעט שבדקנו, מיקומן של הנקודות המובנות עושה שכל. ללא כל קשר, אפשרות להוספת נקודות, עריכה או מחיקה של נקודות עוגן קיימות- נשארה בעינה.
Puppet1

 

לאחר בחירת הכלי
PuppetMan

 

לאחר הזזת הנקודות שעל האיור

שלוש אפשרויות תצוגה חדשות

עוד בימים הראשונים בהם הדרכתי את תוכנת אילוסטרייטור, נשאלתי לא פעם האם ניתן להציג רק את הדף והאובייקטים שממוקמים בשטחובדומה להפעלת מצב התצוגה Preview בתוכנת Indesign, או הפקודה Full Screen Mode של פוטושופ. בגרסה זו ניתן למצוא בתפריט התצוגה (View) פקודה בשם Trim View שהפעלתה תסתיר את כל העצמים שמחוץ לגבולות הדף הפעיל. כדאי לשים לב, הפקודה מסתירה גם אובייקטים שמוקמו באיזור שהוגדר כגלישה (Bleed) וגם את כל קווי העזר (Guides).

TrimView1

תצוגה רגילה (כולל שוליים ואובייקטים הממוקמים מחוץ לדף)

Trimview2
לאחר הפעלת הפקודה

פקודה חדשה שנוספה לתפריט התצוגה היא Presentation Mode. הפעלת הפקודה תציג את עמודי המסמך (כל אחד בנפרד) במלוא גודל המסך ועל רקע שחור – ובפועל תהפוך את מסמך האילוסטרייטור למצגת שקופיות. על מנת לעבור בין ״השקופיות״ יש להיעזר במקשי החצים (ימינה/שמאלה). חזרה לתצוגה רגילה נעשית באמצעות לחיצה על מקש Esc. למעבר לתצוגה זו ניתן להיעזר גם בקיצור המקלדת Shift+F.
פקודה שימושית שנוספה לתפריט התצוגה (View), ונדמה שהיתה שם תמיד… היא הפקודה Actual Size (גודל אמיתי) מתפריט View, המאפשרת לראות את האובייקט/אובייקטים שנוצרו בגודלם האמיתי – ללא קשר לגודל המסך ו/או הרזולוצייה שלו.
 

שליטה בתצוגת ממשק המשתמש

 

ועוד בענייני תצוגה והפעם כזו הקשורה לממשק. כל מי שניסה לעבוד בתוכנת Illustrator על מחשב נייד בגדלים הנפוצים (13״ או 15״) יכול להעיד שהשילוב בין גודל מסך קטן לבין תוכנה עם מספר חלונות שלא נגמר – עלול להוציא כל מעצב או גרפיקאי לפנסיה מוקדמת…
יש סיכוי סביר שמשתמשים שכאלה אפילו לא מודעים לזמן שהם מבזבזים במשך היום על פעולות חסרות תכלית כמו פתיחת חלון, סגירה או קיפול חלון, הצמדת חלונות, הקטנה/הגדלה של חלון התוכנה כולו וכדומה
.


לגירסה זו נוספה אפשרות להתאים את הממשק כולו (גודל חלונות, גודלם של סרגלי הכלים בחלקה העליון של התוכנה, גודל תיבת הכלים, תפריטים וכדומה) לגודל המסך ולרזולוצייה
שלו.
בשלב הראשון יש לפתוח את חלון העדפות התוכנה (Ctrl+K במחשבים מבוססי חלונות או Cmd+K במחשבי מק) ולהציג את הקטגורייה ממשק משתמש (User Interface). באמצעות גרירת המכוון שינוי גודל ממשק משתמש (UI Scaling) ימינה או שמאלה, ניתן לשנות את גודל הממשק.
חשוב לזכור, השינוי בגודלו של הממשק יתבצע רק לאחר יציאה מהתוכנה (Quit/Exit) ושיגורה מחדש.


UI Scalingחלון הפקודה Preferences בקטגורייה ממשק משתמש (User Interface)

 

מסך חדש לדף הבית (Home)

מיד לאחר הזנקתה של התוכנה (ולפני שפותחים קובץ כלשהו), מוצג חלון הבית. לגרסה זו עוצב חלון בית חדש. בחלון זה ניתן למצוא את המסמכים האחרונים שנשמרו/שנפתחו ומספר מצומצם של גדלים ליצירה מהירה של מסמך חדש.
עם הזמן מגלים שברוב המקרים אנו לוחצים על הכפתור הימני ביותר (Custom Size)פעולה שתוביל אותנו לחלון הפקודה New – ותאפשר לנו לקבוע את תכונותיו של המסמך החדש ביתר קלות (גודל, מודל צבע, שוליים, רזולוצייה, יחידות מידה וכדומה). מה שאומר, לפעמים Less is More….
ניתן להציג את חלון הבית גם כשקבצים פתוחים באמצעות לחיצה על כפתור הבית הממוקם בפינה השמאלית העליונה של חלון התוכנה.

NewDocument


תוספות לחלון מאפיינים (Properties)

לכל אחד, יש ת׳חלון שלו אותו הוא משאירפתוח במשך העבודה בתוכנה. ב-Photoshop אני לא סוגר לעולם את חלון השכבות (Layer), ב-Indesign חלונות תכונות התו (Character) והפיסקה (Paragraph) ובאילוסטרייטור חלון Properties.
חלון זה, שנוסף בגרסאות האחרונות של התוכנה מהווה מעין חלון שליטה ומרכז סביבו את רוב הפעולות השכיחות בתוכנה, הגדרת תכונות מילוי וקו, הגדרת תכונות מלל, יישור עצמים, הפעלת פעולות שינוי, הוספת אפקטים לאובייקטים וכדומה. ייחודו של החלון הוא בעובדה שתכולתו משתנה בהתאם לאובייקט שנבחר. אגב, הוותיקים שבינינו יוכלו לזהות דמיון בין חלון זה לחלון Inspector של תוכנת FreeHand עליה השלום….
בגירסה זו נוספו מספר מאפיינים לחלון: תמיכה בעובי קו משתנה (Width Profile), תמיכה בצביעה חיה (Live Paint), במדרג צורות (Blend) ועוד ועוד. מנסיוני, בסופו של דבר, לאחר שהופכים את השימוש בחלון זה לחלק מהעבודה אתה מוצא את עצמך פחות מבזבז זמן יקר על פתיחה וקיפול של חלונותכאמור, את רוב הפעולות השימושיות ניתן לבצע בחלון הזה!

PropertiesWin

מעבר צבעים דינמי

אחד משני החידושים היצירתיים של גירסה זו וללאספק אחד האהובים עליאפשרותלהוספה ועריכה חופשית של מעבר צבעים.
עד כה ניתן היה להקנות לאובייקט מילוי המורכב ממעבר בין צבעים בשתי שיטות עיקריות: האחת פשוטה ומוגבלת (מילוי מסוג Gradient) והשניה מורכבת ולעיתים מרתיעה משתמשים רבים (שימוש ברשת צבעים Gradient Mesh).
לגירסה זו נוספה דרך חדשה פשוטה, ידידותית ובעיקר חופשית להוספה של מעבר צבעים – Freeform Gradient.
אז איך זה עובד? ראשית יש לבחור את האובייקט הרצוי ולהקנות לו מילוי מעבר צבעים ״רגיל״ וזאת באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים שבתחתית תיבת הכלים, או באמצעות לחיצה על מקש <. פעולה זו תציג באופן אוטומטי את חלון מעבר הצבעים (Gradient). לצד מעבר צבעים ישר ועגול נוספה אפשרות שלישית. לחיצה על אפשרות זו תשנה את אופי המעבר ותציג בשטח האובייקט שנבחר עיגול קטן וסביבו מעגל מקווקו.

GradientWin
חלון מעבר צבעים Gradient
בחלון מעבר הצבעים ניתן לבחור בין שני מעברים: מעבר צבעים המבוסס על נקודת צבע (Point), או מעבר צבעים המבוסס על קו (Line). לאחר בחירת המעבר הרצוי מתחילים במלאכת עריכת מעבר הצבעים.
לחיצה כפולה על הנקודה שנוספה תאפשר לבחור בצבע הרצוי. לחיצה בנקודה נוספת בשטח הצורה ובחירת צבע אחר, תיצור מעבר בין שני הצבעים.
עריכת מעבר צבעים מבוסס נקודה (Point): לחיצה על הנקודה שנוספה תציג מסביב לנקודה מעגל מקוקו. לחיצה על הנקודה הממוקמת על גבי המעגל המקווקו וגרירת הסמן, תגדיל או תקטין את המעגל ועל ידי כך תשנה את גודל השטח עליו ישפיע הצבע ״על חשבון״ הצבעים האחרים במעבר.

GradientPoint

מעבר צבעים מבוסס נקודה

עריכת מעבר צבעים מבוסס קו (Line): לחיצה בנקודה כלשהי בשטח הצורה ובחירת צבע תתחיל במלאכה. בשלב הבא יש ללחוץ בנקודה נוספת בתוך שטח הצורה ולקבוע את צבעה. בין שתי הנקודות יווצר מעבר צבעים. בצורה זו ניתן להמשיך ליצור עוד ועוד נקודות. לסיום יש לחזור לנקודת ההתחלה או פשוט ללחוץ על מקש Esc. בשלב הבא ניתן לערוך את הצבעוניות ואת מיקומן של הנקודות.
GradientLine

מעבר צבעים מבוסס קו

GradientDugma

בצד ימין התמונה המקורית בצד שמאל לאחר שימוש במעבר הצבעים החדש

בחירה ועריכה מהירה של מספר עצמים


החידוש השני המועדף עלי בגירסה זו, יכול לקצר תהליכים באופן ניכר ובפועל לחסוך לא מעט זמןבעיקר בעת עבודה על שרטוט, איור או עיצוב מרובה עצמים. הרעיון: התוכנה מאפשרת למשתמש לבחור עצם כלשהו ולערוך בפעולה אחת את כל האובייקטים שדומים, או זהים לו בדף או במסמך כולו.
לדוגמה, ציירתם זר פרחים ענק שמכיל מגוון פרחים באותה הצורה, אבל בצבעים וגדלים שונים, ולפתע חשקה נפשכם בהוספת קו מתאר ירוק. כעת, במקום לעבור עם אחד מכלי הבחירה ולסמן פרח פרח, סמנו את אחד הפרחים, ליחצו על הכפתור Start Global Edit שבחלון Properties וראו איזה פלאכל הפרחים שזהים בצורתם לפרח שסומן נבחרו. כעת נותר לכם רק לבצע את השינוי הרצוי.

GlobalEditWin
כפתור Global Edit שבחלון Properties

GlbalEdit Dugma

(1) התמונה המקורית (2) לאחר בחירת אחד האובייקטים (3) לאחר לחיצה על כפתור (Global Edit (4 לאחר הגדלת האובייקט שנבחר (מה שיגדיל את כל העצמים שנבחרו)


לצידו של הכפתור ניתן למצוא תפריט. פתיחת התפריט מציגה חלונית קטנה באמצעותה ניתן לקבוע את התכונות הדרושות על מנת שהתוכנה תזהה את האובייקטים כ״בר זיהוי״ (גודל ותכונות ניראות כגון מילוי, קו, שקיפות וכדומה), והיכן יתבצע החיפוש: בכל עמודי המסמך (All Document) או בעמודים מסויימים בקובץ (רק באנכיים, רק ברוחביים, מעמוד 3 עד עמוד 6).

GlobalEditMenu
הגדרות לאפשרות לעריכה מרובת עצמים (Global Edit)

print

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    טיפים בפוטושופ
    ב-20 השנים הראשונות לקיומה של פוטושופ, אגף הטיפול במלל בתוכנה נדחק לקרן זוית ומרבית המשתמשים השתמשו בכלי המלל בעיקר ליצירת...
    28.10.2018 | כתב: ערן בורוכוב
  • נכתב ע"י
    פיתוח משחקים
    יוניטי החל את דרכו כמנוע פיתוח משחקים חינמי ופתוח לכולם. מאז המנוע התפתח, השתפר והצליח לשמור על נאמנות המפתחים וכיום...
    28.10.2018 | כתב: ערן בורוכוב
  • נכתב ע"י
    כל אפטריסט, בשלב כזה או אחר, מצא את עצמו מתמודד עם המטלה של שכפול היררכית קומפוזיציה. מטלה שלא די בכך...
    28.10.2018 | כתב: ערן בורוכוב
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם