המצאות מהסרטים
סרטי פנטזיה ומדע-בדיוני מטבעם נוטים להציג מציאות אלטרנטיבית לצופה. ככל שמציאות זו פנטסטית יותר – כך יש צורך לעגן אותה במציאות המוכרת לנו בדרך כלשהי. אולי משום כך, הסרטים הזכורים ביותר הם אלה בהם הופיעו המצאות מהסוג של "איך לא חשבו על זה קודם?”, או יותר מזה – “איך עדיין לא המציאו דבר כזה באמת?”…
קשה היה להאמין בקיומם של גאדג'טים טכנולוגים מגניבים שכאלה ללא עבודת עריכה משכנעת (או לעיתים – ללא תוספת של אפקטים ויזואליים). להלן רשימה של מספר המצאות בולטות מהסרטים, שרבים מאיתנו מחכים שיתגשמו גם במציאות בזכות הרעיון, העיצוב, והביצוע המשכנע של אנשי האפקטים והעורך.
"גברים בשחור"
נורולייזר – סדרת סרטי "גברים בשחור" הציגה המצאות מגניבות רבות, אך הזכורה מכולן בזכות פשטותה היא הנורולייזר.
הנורולייזר מעוצב באופן קומפקטי והיי-טקי, נכנס לכיס חליפה, ומאפשר למשתמש לשנות את הזיכרון לטווח הקצר של מי שעומד מולו בפלאש מהיר של אור אדום. מכשיר שכזה יכל לפתור בעיות רבות – החל בריבים טיפשיים וחסרי משמעות וכלה באירועים קשים ומצלקים…
האפקט משכנע מאחר ואינו דורש דבר, מלבד הבזק אדום בקצה הנורולייזר והבעה חולמנית מהשחקנים שמולו. כלומר – בפועל לעורך אין עבודה מיוחדת כל עוד אנשי האביזרים והאפקטים עשו את עבודתם נאמנה.
הנה דוגמא משעשעת מהסרט הראשון:
"בחזרה לעתיד“
הוברבורד, נעליים/ביגוד מתכוונן, אינסטנט פיצה, מקרר מקוון, מכונית מסע בזמן – דולוריאן – טרילוגיית "בחזרה לעתיד" הציגה שפע המצאות ולמרות שרובן הופיעו בחלקה השני של הטרילוגיה – הזכורות מביניהן עדיין עומדות במבחן הזמן בזכות פשטותן ועיגונן במציאות מוכרת.
מכונית הדולוריאן המאפשרת מסע בזמן בזכות הרכיב המיוחד של דוק, הממציא שלה, היתה ועודנה מכונית מגניבה. בחלק הראשון בטרילוגיה היא עדיין עובדת על פלוטניום, בעיה זניחה בהתחשב באפשרויות האינסופיות של מסע בזמן… אבל בהמשך היא כבר עובדת על מיחזור זבל – רעיון הרבה יותר ירוק ועכשוי.
החלק השני בטרילוגיה, שמתרחש רובו בעתיד, הביא כמות רבה יותר של מכשירים ביתיים ואביזרים לשעות הפנאי שעושים את החיים קלים יותר –
החל מנעלי הנייקי המתכווננות בהתאם לרגלו של הנועל והמעיל המתכוונן למידתו (כולל כפתור ייבוש אוטומטי במקרה שנרטבים), וכלה במקרר המקוון לסופרמרקט (מאפשר להזמין במסך מגע קטן מוצרי בסיס ברגע וחצי), האינסטנט פיצה – שקוטרה במקפיא אינו עולה על קומפקט-דיסק ותוך שלוש שניות חימום הופכת למגש משפחתי, והמצאת ההמצאות שהוכנסה עקב מגניבותה גם לסרט האחרון בטרילוגיה – הוברבורד – סקייטבורד מרחף… (ולא, הסקייט שובר העצמות שנקרא הוברבורד בימינו ממש לא קרוב).
כל אחת מההמצאות הללו פשוטה רעיונית – ורובן אינן דורשת מאמץ עריכתי, אלא תלויות באנשי האביזרים והאפקטים – ולכן הן עובדות.
מרדף הוברבורד:
מרדף זה במקביל לצילום הקלעים:
הנסיונות הראשונים שעל פיהם צולמו סצינות ההוברבורד בסוף:
"האלמנט החמישי“
אינספור מאז. אבל אם כבר מכונית מעופפת, אז רעיון מוצלח מזה הופיע ב"אלמנט החמישי" – מונית מעופפת. בהתחשב בכך
שרובינו נעזרים בשירות מוניות בעיתות לחץ בזמן על מנת להגיע ליעד כלשהו, ובהתחשב בתנועה הערה במרבית הערים – מונית
מעופפת היא רעיון מצויין שיכל לעבוד מצויין כל עוד תנאי נוסף היה מתקיים – נתיב נחיתה למוניות המעופפות בצידו של כל
כביש. המונית המעופפת ב"אלמנט החמישי" משכנעת מאחר והיא מעוצבת ונראית כמו המוניות הצהובות של ניו-יורק, במקרה זה
האשליה עבדה בזכות עבודת אפקטים עתירה ומוקפדת עד מאוד, ועריכה מסחררת שהפכה את הדימיון למציאות (וכמובן ברוס וויליס
כנהג מונית שיכול לחמוק ולשרוד ה כ ל). סצינת המרדף אחרי המונית של ברוס וויליס המדגימה את האשליה במלואה:
"זיכרון גורלי“
רובוט שמסיע את הנוסע ליעד הרצוי. גם רעיון זה מציע יתרונות רבים (אפשרות להימנע מפקקים והארכות מפתיעות בדרך, אם
יחובר הנהג הרובוטי ל-waze, ביטול הצורך בשיחות מייגעות עם הנהג ועוד). באשר לעריכה, לאחר בניית מודל הרובוט במונית
על ידי אנשי האפקטים – לא היה צורך בטריקים של עריכה בכדי לשכנע את הצופה כמה שימושית יכולה להיות המצאה כזו.
בכל הנוגע לעלילה – הסרטון הבא כולל שתי סצינות מקטעים שונים בסרט. באחד מהם הדמות הראשית ממחישה דווקא את
חסרונה של המצאה זו כשיש צורך להימלט ממקום כלשהו:
בסדרות המבוססות על ספרי פנטזיה ישנן כמובן, המצאות רבות מספור (ולכן חלקן הגדול נותר בין דפי הספר ואינו מגיע לכדי
מיצוי בסרט). השימושיות ביותר שניתן להזכיר מסדרת הארי פוטר – גלימת ההיעלמות ההופכת את הלובש לבלתי
נראה. אביזר שימושי לשלל מצבים, ואלמנט פשוט יחסית מבחינת העורך (גלימה ירוקה שמעלימים בעזרת אפקט
ניקוי מסך ירוק).
המצאה נפלאה וישראלית עד מאוד (נוסח "הכל כלול") שיכולה לחסוך את הטירחה שבמסע למזנון. מבחינת העורך מדובר בחיבור
צלחת מרוקנת לצלחת מלאה במעבר מתפוגג (Fade) פשוט.
למשתמש. מפה כזו יכולה להיות שימושית לאירועים, או מקומות בהם ברור שיהיו נוכחים שרצוי להתחמק מהם… מבחינת העורך
מדובר בתפירת אנימציה על אלמנט "חי" (מפת קלף גדולה). זהו אפקט לא פשוט אבל גם לא מאוד מורכב.
זו הופיע במספר אלמנטים מאוד שימושיים ויומיומיים כמו תיק יד קטן, אוהל, כיס מעיל, ומכונית. בכל אחד מהם השטח הפנימי
המרווח והגדול אינו תואם את החיצוניות הפשוטה והממוזערת. אנו חיים בחברה שבה מיזעור כמעט תמיד קשור לטכנולוגיית הדור
הבא – לכן בפועל כבר מזמן היה צריך לעבוד על פיתוח טכנולוגיה כזו. מבחינת העורך – מדובר באשליית עריכה פשוטה בה חפץ
גדול “נשלף” מתוך תיק קטן או לחילופין אוהל שכשנכנסים אליו מבפנים הוא נראה כמו דירה מרווחת – חיבור פשוט של פנים
וחוץ בעזרת אזור ירוק בפתח של החפץ.
דוגמא לאשליה מסוג זה:
חוויה אנושית מעיניו של אדם אחר חזר על עצמו מספר פעמים בסרטים, אך להמצאה שכזו יכולים להיות שימושים מועילים
ביום-יום, מעבר לפוטנציאל הבידורי שלה.
מקבילה בין החולם לבין חלומותיו – כלומר עריכה בסיסית- פשוט ומגניב.
אמנם לגלולה תופעת לוואי מצערת – שימוש תכוף מידי עלול לגרום למוות בטרם עת, אבל הרעיון הבסיסי אכן מפתה ביותר, ושוב
– מדובר ברעיון פשוט הדורש אביזר בצורת גלולה שקופה ויוצאת דופן במראה שלה, ועריכה רגילה בלי קונצים.
"משחקי הרעב"
מציג שידורי טלויזיה, אך במשחקי הרעב הגדילו לעשות והציגו קיר זכוכית שבלחיצה על שלט ניתן להציג בו לא רק שידורי
טלויזיה אלא גם שידורים חיים של נוף משלל אזורים לבחירה, כולל אודיו כמובן, או לחילופין – קיר מעוצב בהתאם
לטעם האישי. הרעיון מעשי ומקסים והביצוע המשכנע דורש עבודה פשוטה עם מסך ירוק במקום הקיר, שמוחלף בעריכה בכל אחד
מהנופים הרלוונטיים.
כמעט תמיד יוצג רק מעט מעושרו של הספר, אך לא ניתן להתעלם משתי המצאות מבריקות שהופיעו בסרט "המדריך
לטרמפיסט בגלקסיה" (שהן אפס קצהו של הספר כמובן) –
המצאה כזו יכלה להיות מיושמת כבר מזמן. הרעיון פשוט ואלגנטי ויישומו תלוי באביזר פשוט למראה ללא כל קשר לעריכה.
שיוכל להבין את נקודת מבטו של היורה. המצאה שיכלה להוריד משמעותית את אחוזי הגירושים ואולי אף את אחוז המלחמות
בעולם…
ורק בעבודת שחקנים.
של באטמן – הבאטמוביל. מכונית זו לא רק מעוצבת לתפארת אלא מסוגלת להפוך למטוס/לצוללת, ממוגנת באופן מושלם מפני
גנבים, וכוללת כל המצאה טכנולוגית חדשה שיש בכלל.
את האשליה.
שנים, היא רעיון חסכוני ומגניב ביותר המתואר בצורה נפלאה ב"מטריקס" ואינו דורש שום פעולה יוצאת דופן מהעורך.
היותה מגניבה וקומפקטית (במצבה הכבוי, להב האור של החרב מתחבא כולו בתוך הניצב) החרב חותכת כל חומר עימו היא באה
במגע לא מאמץ. האפקט נעשה בשלב העריכה ודרש יכולת אנימציה בסיסית ביותר. האשליה אגב, היתה ועודנה מושלמת.
"דוקטור הו"
רבות כמעט מידי פרק, לכן בחרתי להזכיר שלוש המצאות החוזרות על עצמן מעצם היותן רכושו של הדוקטור:
שבירת קודי אבטחה, קריאת נתונים פיזיקליים וכימיים וכלה בשמירת תבניות של בני אדם בזיכרון פנימי. מבחינת עריכה –
לעיתים מדובר בעריכה פשוטה של הוספת פס-קול מתאים לפעולת המברג הקולי, ולעיתים מדובר בתפירה של אפקט מיוחד (למשל
אפקט הפוער חור מרובע בקיר דרכו ניתן לעבור, וסוגר אותו לאחר מכן). בכל מקרה – עבודת העריכה די פשוטה ותלויה בעיקר
באביזר המברג ובעבודת השחקן.
(אם כי לרוב מראים רק את אזור הבקרה) והיא למעשה מכונת מסע בזמן ובחלל. בכל הנוגע לעריכה מדובר בפעולה בסיסית של מסך
ירוק מאחורי דלתות הטרדיס כשנכנסים לתוכה, וחיתוך פשוט לחלל הפנימי שלה שמצולם בנפרד.
להציג תעודה כלשהי – בידיעה שלאותו אדם תראה התעודה כמו הרשיון הדרוש. למעשה מדובר בתעודה ריקה מתוכן המכילה
נייר לבן חלק לעיני הצופים, כך שאין פה שום טריק של עריכה והמידע הדרוש מגיע מהשחקנים בהתאם לתסריט, אך במקרים רבים
המצאה כזו יכלה בהחלט להקל על החיים…
סצינה להמחשה של שתיים משלוש ההמצאות שהוזכרו פה:
קיימות דוגמאות נוספות רבות וטובות להמצאות מבריקות שהופיעו על המסך הגדול, או הקטן וחבל שאינן קיימות במציאות – קצרה היריעה מלתאר את כולן. השורה התחתונה – כמעט תמיד – כל עוד הרעיון פשוט – גם הביצוע מבחינה עריכתית פשוט מאוד וחשוב מכך – ייזכר לדורות.
🙂