אנימצייה מחזורית (לופ) באפטר אפקטס
לירן טביב |
08.07.2018
רקעים "נושמים", דמות מהלכת, או אפילו אפקט שמשתנה עם הזמן, כל אלה יכולים להוות אנימציה מחזורית החוזרת על עצמה שוב ושוב ובשפתנו- אנימציית לולאה- לופ. העיקרון המנחה של אנימציית לופ הוא שהפריים הראשון והאחרון באנימציה צריכים להיות זהים- במאמר זה נגלה שהעיקרון הזה מחטיא במעט את המציאות, כיצד יש להתייחס לאנימציית לופ, אם לא כפריים ראשון ואחרון זהים וכמובן, על פי מיטב המסורת, טיפים ליצירת אנימציה שחוזרת על עצמה באופן מדוייק, בקלות ובמהירות
פריים ראשון ואחרון זהים OUT – פריים ראשון ואחרון כמעט זהים IN.
ההיגיון אומר שאנימציה שחוזרת על עצמה מתקיימת בזכות מעבר חלק בין סוף הסרטון לתחילתו, כך
שבהכרח הפריים הראשון והאחרון צריכים להיות זהים- אך בחלק לא מבוטל מן המקרים- לא כך הדבר. לדוגמא- כדור שעושה סיבוב
שלם כל שניה, מתחיל בזווית של 0 מעלות ומסיים בזווית של 360 מעלות, לכאורה אם נקפיד על ערכים אלה, נקבל אנימציית לופ
מושלמת… אבל האם אתם רואים כאן בעיה? עדיין לא? טוב אז תסתכלו על הגיף המצורף
שבהכרח הפריים הראשון והאחרון צריכים להיות זהים- אך בחלק לא מבוטל מן המקרים- לא כך הדבר. לדוגמא- כדור שעושה סיבוב
שלם כל שניה, מתחיל בזווית של 0 מעלות ומסיים בזווית של 360 מעלות, לכאורה אם נקפיד על ערכים אלה, נקבל אנימציית לופ
מושלמת… אבל האם אתם רואים כאן בעיה? עדיין לא? טוב אז תסתכלו על הגיף המצורף
עדיין לא רואים בעיה? תסתכלו טוב טוב. הכדור מופיע כנעצר לפרק זמן קצר מאוד (של פריים
בודד), התופעה הזאת קורה בגלל שכדור ב-0 מעלות ו-360 מעלות נראה זהה. עדיין לא חושבים שזו בעיה? אם כדור אמור
להסתובב בצורה רציפה, הדבר הזה מהווה בעיה מפני שהכדור נעצר כל שניה למשך פריים בודד.
בודד), התופעה הזאת קורה בגלל שכדור ב-0 מעלות ו-360 מעלות נראה זהה. עדיין לא חושבים שזו בעיה? אם כדור אמור
להסתובב בצורה רציפה, הדבר הזה מהווה בעיה מפני שהכדור נעצר כל שניה למשך פריים בודד.
אז מה הפתרון? נתחיל בזה שהפתרון פשוט מאוד- להזיז את הקיפריים האחרון, פריים אחד החוצה
מהטיים ליין.
מהטיים ליין.
איך הדבר הזה פותר את הבעיה? עכשיו
הכדור כמעט מגיע ל-360 מעלות, וחוזר מיד להתחלה. באופן זה אנו משיגים אנימציה רציפה.
פעולה זו ניתנת לביצוע בכל סוג של אנימציית לופ בכל משך ובכל ערך, זוהי בעצם תמציתו של
המאמר. אבל למה לעצור פה? הנה כמה טיפים שיסייעו ביצירת לופ מושלם על פי סוג מטלה:
המאמר. אבל למה לעצור פה? הנה כמה טיפים שיסייעו ביצירת לופ מושלם על פי סוג מטלה:
לופ לאפקטים מבוססי Evolution:
אפקטים כמו Fractal Noise, או Cell Pattern, מגיעים עם הגדרה מובנית ליצירת לופים הנמצאת
באפשרויות הסיבוב (Evolution Options). הפעלת האפשרות Cycle Evolution תחשוף את מספר מחזורי אנימציה בהם "יתאפס"
האפקט ויגיע לפריים זהה לפריים שהתחיל את האנימציה. עקרון העבודה המנחה הוא עבודה במחזורים שלמים. כך שאם נוצרה
אנימציה של 2 מחזורים יש לשנות את האפשרות Cycle ל-2 בהתאמה.
באפשרויות הסיבוב (Evolution Options). הפעלת האפשרות Cycle Evolution תחשוף את מספר מחזורי אנימציה בהם "יתאפס"
האפקט ויגיע לפריים זהה לפריים שהתחיל את האנימציה. עקרון העבודה המנחה הוא עבודה במחזורים שלמים. כך שאם נוצרה
אנימציה של 2 מחזורים יש לשנות את האפשרות Cycle ל-2 בהתאמה.
לופ לקיפריימים באמצעות ביטויים
לעיתים רק מקבץ של קיפריימים צריך לחזור על עצמו, והדרך הסטנדרטית היא להעתיק ולהדביק את
הקיפריימים מספר פעמים. החיסרון בשיטה זו שהיא דורשת זמן ובמידה וצריך לשנות את האנימציה, יש למחוק את כל הקיפריימים
ששוכפלו, ולחזור על פעולה השכפול.
הקיפריימים מספר פעמים. החיסרון בשיטה זו שהיא דורשת זמן ובמידה וצריך לשנות את האנימציה, יש למחוק את כל הקיפריימים
ששוכפלו, ולחזור על פעולה השכפול.
את תהליך מסורבל זה ניתן לחסוך באמצעות ביטוי פשוט loopOut() בכדי ליצור לופ מקבוצת
הקיפריימים והלאה, או loopIn() בכדי ליצור לופ עד קבוצת הקיפריימים. באמצעות לחיצה עם מקש Alt על דמות שעון העצר של
המאפיין בו מופיעים הקיפריימים, יפתח שדה הקוד בו ניתן להקליד את הביטוי. בגלל שיש לדייק באותיות גדולות וקטנות בזמן
הקלדת הביטוי, יש לדמיין את ארנולד שוורצנגר מקריא את הקוד בכדי להיזכר מתי צריך את האותיות הגדולות.
הקיפריימים והלאה, או loopIn() בכדי ליצור לופ עד קבוצת הקיפריימים. באמצעות לחיצה עם מקש Alt על דמות שעון העצר של
המאפיין בו מופיעים הקיפריימים, יפתח שדה הקוד בו ניתן להקליד את הביטוי. בגלל שיש לדייק באותיות גדולות וקטנות בזמן
הקלדת הביטוי, יש לדמיין את ארנולד שוורצנגר מקריא את הקוד בכדי להיזכר מתי צריך את האותיות הגדולות.
לופ בריבוי שכבות
כאשר מספר שכבות מייצרות אנימציה מחזורית (כמו הליכה למשל), ניתן להשתמש בטכניקה מאוד פשוטה
שתחסוך את שכפול הקיפריימים לכל שכבה, בטח כאשר ניתן לעשות זאת רק לשכבה אחת בכל פעם.
שתחסוך את שכפול הקיפריימים לכל שכבה, בטח כאשר ניתן לעשות זאת רק לשכבה אחת בכל פעם.
הרעיון ויישומו הוא פשוט:
1. הכנסת השכבות לקומפוזיציה פנימית במשך הלופ הרצוי.
2. על הקומפוזיציה שנוצרה ניתן להפעיל את הפקודה Layer->Time->Enable Time
Remapping
Remapping
3. על Time Remap שנוצר על השכבה ניתן לשפל את הקיפריימים, או לחילופין להשתמש בביטוי
המייצר לופ כפי שמופיע בסעיף הקודם.
המייצר לופ כפי שמופיע בסעיף הקודם.