exm menu

 

exm menu

 

אומנות ההמרה לשחור ולבן

יגאל לוי | 26.02.2025

המרת צבעי התמונה לגווני אפור היא טכניקת עריכה פופולרית בעולם הצילום הדיגיטלי, והשימוש בה בלייטרום יכול לשדרג את התוצאה הסופית ולהוסיף לתמונה מראה ייחודי. לא תמיד הצבעים המלאים מצליחים להוציא את המיטב מהתמונה, והמרה לגווני אפור עשויה להדגיש פרטים ומרקמים, להוסיף תחושת עומק, תוך יצירת אווירה דרמטית ומינימליסטית. בנוסף, השימוש בגווני אפור מסייע להפחית הסחות דעת הנגרמות מצבעים רוויים מדי ומאפשר להוביל את הצופה להתמקד בנושא המרכזי בתמונה. במאמר זה נסקור את תהליך המרת הצבעים לגווני אפור בלייטרום, נסביר מתי כדאי לוותר על צבע ונציג טכניקות לשיפור התוצאה.

01. רגע לפנישלב הצילום 

אם אתם אוהבים לצלם בגווני אפור, חשוב שתעשו זאת באופן המאפשר לכם עריכה נרחבת בשלב העיבוד. לפני הכל ודאו שאתם מצלמים בפורמט Raw. פורמט זה מאחסן את המידע הגולמי שנלכד בחיישן המצלמה. קובצי Raw מכילים את כמות הפירוט והטווח הדינאמי של הצבעים הגבוה ביותר ולכן מאפשרים גמישות בביצוע עריכות נרחבות בקובץ ללא איבוד איכות. חשוב לא פחות, במידה וצילמתם את התמונות בגווני אפורתוכלו להתחרט בכל עת ולבחור בלייטרום, או בחלון ה-Camera Raw בפוטושופ בפרופיל צבע צבעוני שישיב את צבעי התמונה המקוריים (הסבר בהמשך).

כדי לצלם בגווני אפור יש לבחור בתפריטי המצלמה בפרופיל צבע (לרוב) בשם Monochrome. בקנון תפריט זה נקרא Picture Styles, בניקון: Picture Controls, בפוג׳י: Film Simulation, באולימפוס : Image Modes ובסוני : Creative Styles.

02. ההגדרה 

  • לפני הכל, תמונות ״שחורלבן״ הן בפועל תמונות הכוללות מנעד הנע בין לבן, דרך גוונים שונים של אפור ועד לשחור. תמונות הכוללות צבע נוסף, כדוגמת ספיה, הן יותר בטווח הדואטוניםמשמע שני צבעים. לאלו עוד נגיע בהמשך, אבל עוד קודםאיך מחליטים אם להמיר את צבעי התמונה לגווני אפור?

כדי להחליט אם התמונה מתאימה לצבע, או ראוייה להמרה כדאי לשאול את השאלות הבאות:

  • איזה תפקיד ממלא הצבע בתמונה?
    לעיתים העוצמה של התמונה, או הסיפור שהיא מספרת, תלוי בצבע. צבע יכול להבליט את הנושא ולבדל אותו משאר הפרטים. לעיתים צבע הוא הפרט החשוב ביותר, לדוגמא שדה פרחים, או תמונה של קשת ביום מעונן.
  • האם הצבע מפריע?
    מצד שני צבע עלול להוות הסחת דעתכתמי צבע שבולטים לעין ומסיטים את עיני הצופה מהנושא עשויים לקלקל תמונה בה הנושא המצולם מעניין ואף הקומפוזיציה טובה. במקרים בהם הצבעים דהויים ואינם תורמים לסיפורהמרה לגווני אפור מתבקשת מאחר והיא מסירה מרכיב מיותר. 
  • מה חשוב יותר בתמונההצבע או הפרטים?
    לעיתים צבע תומך בסיפור ולעיתים הוא העיקר. כשצבע הכרחי להעברת המסר או האווירהעלינו לבחור בצבע. במידה והפרטים בתמונה חשובים יותרכדאי לשקול המרה לגווני אפור. למעשה, לעיתים המרה לגווני אפור יכולה להציל תמונה משעממת.
  • מה הם מוקדי העניין הבולטים בתמונה?
    הנושא בתמונה לא חייב להיות בן אדם, בעל חיים או אפילו נוף. לעיתים הרעיון המרכזי בתמונה הוא דווקא תבנית מסוימת, או טקסטורה. במקרה זה המרה לגווני אפור היא רעיון טוב. כשהנושא הצילומי בעל אופי של מרקם שמאלץ את הצופה לדמיין איך יהיה לגעת בו, המרה לגווני אפור תאפשר להדגיש את המרקם, לעיתים אפילו באופן גס כדי להעצים את התחושה.
  • האם התמונה בעלת ניגודיות גבוהה?
    תמונות בהן קיימת ניגודיות גבוהה בין האזורים הבהירים לצללים הן מועמדות טובות להמרה לגווני אפור. תמונות הכוללות צללים מיוחדים, הבדלים משמעותיים בין אזורים בהירים לכהים ייהנו מויתור על צבע. בנוסף, תמונות הכוללות הרבה אזורים בהירים וצללים ומעט גווני ביניים יתאימו.
  • איזו אוירה אתם מנסים לשדר?
    המרת צבעי התמונה לגווני אפור היא פתרון ליצירת דרמה. כשרוצים להעביר אוירה קודרת או מסתורית, למשל, ויתור על הצבעים, והכהייה או הבהרה משמעותית של התמונה עשויים להוות פתרון. אגב, עננות כבדה, גשם, ברקים וכדומה יכולים לתרום לסיפור.

הסעיפים הנ״ל אינם כללים ובטח שלא חוקים, אלא נקודות לשיקול בלבד. אין מניעה, אגב, ליצור עותק וירטואלי של התמונה (Photo>Create Virtual Copy) ולהמירה לגווני אפורלעיתים קרובות התמונה עובדת היטב הן בצבע והן בגווני אפור.
בדוגמא שלפניכם הצבע ממלא מקום חשוב בהעברת המסר אודות התרבות המצולמת ועדיין, מה אהבתם?

ההחלטה אם התמונה ׳חזקה׳ או יעילה יותר בצבע או בגווני אפור לא תמיד חד־משמעית. אמנם אין כאן תשובה מוחלטת, נכונה או שגוייה, ועדיין קיימים מספר עקרונות שכדאי לפעול על פיהם כדי להגיע להחלטה

03. שלב ראשוןשימוש בפרופילי צבע 

השלב הראשוני בהמרת צבעי התמונה לגווני אפור הוא בחירה בפרופיל הצבע. זוהי נקודת הפתיחה שתקבע את המשך העיבוד.

לצורך ההדגמה צירפנו שני צילומי מסך לדוגמא הבאה.

  1. בשלב ראשון יש ללחוץ על כפתור B&W שבראש החלון (A)מנוע הפיתוח ייבחר באופן אוטומטי את פרופיל הצבע (B) Monochrome הממיר את צבעי התמונה לגווני אפור. פרופיל זה הוא רק אחד ממספר פרופילים שונים שיש ללייטרום להציע. לאחרונה נוסף פרופיל חדש בשם Adaptive B&W הנעזר בבינה מלאכותית כדי להמיר באופן חכם את צבעי התמונה לגווני אפור. אבל רגע, איך בוחרים בו ובפרופילי צבע אחרים?
  2. לחיצה על כפתור דפדפן הפרופילים בראש הקטגוריה Basic (C) תפתח חלון ובו קבוצות שונות של פרופילי צבע. אחת מהן היא Legacy שלחיצה עליה תפתח קטגוריה הכוללת 12 פרופילי צבע מסורתיים (D). בשלב זה אין צורך ללחוץ על הפרופילים כדי לצפות בתוצאהדי בהנחת סמן העכבר מעל דמות הפרופיל ולייטרום תציג את התוצאה בחלון המרכזי (E).  
  3. בחירה באחד מהפרופילים תציג מכוון המאפשר לשלוט בעוצמת השפעת הפרופיל (F)גרירת המכוון ימינה תעצים את האפקט של הפרופיל וגרירתו שמאלה תפחית את עוצמתו, אך לא תשיב את צבעי התמונה. מכוון זה לא יופיע בפרופיל ברירת המחדל Monochrome או בפרופילים מקבוצת Camera Matching השייכת לתמונות בפורמט Raw בלבד שצולמו על ידי המצלמה שלכם. על סוגים שונים של פרופילי צבע ניתן לקרוא בסעיף הבא.
  4. לאחר בחירה בפרופיל הרצוי יש לסגור את דפדפן הפרופילים באמצעות גלילה לראש החלון ולחיצה על כפתור (G) Close.

04. זנים שונים של פרופילי צבע 

כאמור, לחיצה על כפתור דפדפן הפרופילים תפתח גלריה הכוללת מספר קטגוריות. בכל הנוגע להמרת צבעי התמונה לגווני אפור, גלריה זו מציגה מספר קבוצות פרופילים שימושיים:

  1. Camera Matching – קבוצת הפרופילים זו תוכננה על ידי Adobe ועוצבה כך שתתאים לסגנונות הצילום המובנות בתפריטי המצלמה .מאחר ולכל מצלמה סגנונות צילום שונים, תפריט זה עשוי להשתנות בהתאם למצלמה שצילמה את התמונה. חלק מהפרופילים בקבוצה זו ממירים את צבעי התמונה לגווני אפור. שימו לב שפרופילים אלו יופיעו בתמונות בפורמט Raw בלבד.
  2. Legacy – פרופילים אלו נועדו לאפשר תאימות לאחור בעבודה עם קבצים ישנים יותר. יחד עם זאת הקבוצה מציעה מספר פרופילים שימושיים, הניתנים לאפיוןהפרופילים Flat B&W, Neutral B&W וPortrait B&W יעניקו לתמונה מראה שטוח וחסר ניגודיות. לעומתם הפרופילים Landscape B&W וVivid B&W יעניקו לתמונה ניגודיות בינונית עד גבוהה. הפרופיל Standard B&W מהווה תחנת בינייםלא חסר ניגודיות ולא בעל ניגודיות עודפת. שאר הפרופילים בקבוצה זו מדמים מסננים מסורתיים שהורכבו על עדשת המצלמה, כמו מסנן אדום, ירוק, כחול, צהוב ועוד. 
  3. B&W – פרופילים אלו (B&W 01-12) מציגים סגנונות פיתוח שונים, חלקם משטחים את הניגודיות בתמונה וחלקם מגבירים אותה. בתחתית הרשימה פילטרים מסורתיים הדומים לאלו שבקבוצת Legacy.
  4. רגע, אבל איך בוחרים את הפרופיל המתאים? אמנם מדובר בעניין של טעם, אבל לרוב השאלה שאתם צריכים לשאול עצמכם היא: האם הפרופיל עושה חסד עם התמונה והנושא המצולם? האם הוא מבליט את הנושא או מעמעם את נוכחותו? האם הוא מבליט את הפרטים הרצויים, או מחמיר בעיות קיימות וכן הלאה. בחירה בפרופיל Adaptive B&W תנתח את התמונה ותתאים לו את פרופיל הייחודי לוהאם זה טוב יותר מפרופילים אחרים? לא תמיד. ככלל אין פרופיל המתאים לכל התמונות וזאת מאחר ולכל תמונה פרטים שונים, אזורי בהירות שונים וכו׳. יחד עם זאת בחירה בפרופיל ׳שטוח׳ וחסר ניגודיות נראית על פניו כבחירה גרועה, אך יש המתעקשים שזו הבחירה הנכונה מאחר והיא מאפשרת מנעד עריכה רחב יותר. פרופיל בעל ניגודיות מוגברת אמנם מדגיש פרטים ולרוב נראה יפה יותר, אך לעיתים גם מבליט פגמים באזורים מסויימים בתמונה. שימו לב שבחירה בכל פרופיל היא רק הצעד הראשון שלאחריו יש לבצע עריכה המותאמת לתמונה.

05. עריכה כוללנית של התמונה

כאמור, בחירה בפרופיל היא רק שלב ראשון במלאכת העיבוד והוא מהווה בסיס בלבד. בשלב זה יש לבצע עריכה כוללנית הכוללת את גזירת התמונה (A) לקומפוזיציה הרצוייה, תיקון עיוותי עדשה בקטגוריה Lens Corrections ותיקוני חשיפה בקטגוריה Basic (B). את העריכה יש לבצע בהתאם לתמונה ולטעמכם האישי. בניגוד לתמונות צבעוניות ובמידת הצורך ניתן להגדיל בתמונות אלו את הניגודיות באופן משמעותי ללא החשש מהוספת רוויית צבעים. בנוסף, ניתן להגדיל את האזורים הכהים והבהירים ביותר עם פחות חשש מאיבוד פרטים באזורים אלו בהתאם לתמונה ולסגנון העיבוד.

06. עריכה אזורית

על מנת לשלוט בבהירות של צבעי התמונה יש לעבור לקטגוריה B&W. קטגוריה זו מאפשרת לשלוט בבהירות צבעי התמונה המקוריים.

  1. אחת הדרכים לעבודה עם קטגוריה זו היא לגרור כל מכוון ימינה ושמאלה ולבחון אם הבהרה או הכהיית הצבע תורמת או מועילה לתמונה. שיטה זו מעט בעייתית מאחר ואין לה תכלית, ובכלל לא תמיד אנו יודעים איזה מכוון לגרור ולאיזה כיוון
  2. השיטה היעילה ביותר לשימוש בקטגוריה זו היא ללחוץ בשלב ראשון על כלי המטרה (A). 
  3. כעת יש ללחוץ באזור בתמונה אותו אתם מעוניינים להבהיר או להכהותגרירת סמן העכבר כלפי מעלה תבהיר את הצבע עליו לחצתם וגרירה כלפי מטה תכהה אותו (B). שימו לב שלעיתים יזוזו בקטגוריה זו מספר מכוונים המרכיבים את הצבע ולעיתים מכוון אחד. כמו כן ראוי לציין שלעיתים נדרשת גרירת מכוונים מתונה יחסית להשגת התוצאה הרצוייה ולעיתים דווקא ההפךכל תמונה דורשת טיפול שונה. בדוגמא שלפניכם חלק מהמכוונים בתמונה לא זזו ממקומם מאחר וצבעים אלו לא נוכחים בתמונה.
  4. דרך אחרת ומעט שנוייה במחלוקת לעבודה בקטגוריה זו היא ללחוץ על כפתור Auto (C) שייגרור את המכוונים באופן אוטומטי בהתאם לצבעי התמונהההמלצה שלנו היא להימנע מאפשרות זו.

07. עריכה נקודתית

על אף שחלק מהצלמים מסתפקים בתיקונים כוללניים ואזוריים, הנשק הסודי של מקצועני עריכה טמון בעריכה נקודתית הנעזרת במסכות. מסכות מאפשרות לבצע התאמות לאזורים מדוייקים בתמונה ובפועל להבליט את מה שחשוב ולעמעם את השאר.

  1. לחיצה על כלי המסכות (A) תציג מגוון כלים לסימון אזורים בתמונה. בדוגמא זו בחרנו בכלי המעבר העגול (Radial Gradient) וגררנו אותו בתמונה באופן אלכסוני שיקיף את הנושא המצולם (B). לאחר סימנו את האפשרות Invert (C) כדי להפוך את השפעת הכלי כך שזו תופעל על האזור שמחוץ למעגל. לאחר גררנו שמאלה את מכוון החשיפה להכהיית הרקע סביב הנושא (D).
  2. ניתן להיעזר בשאר הכלים תחת כלי המסכות לסימון אזורים בתמונה ולהכהות או להבהירם, להגדיל את החדות והטקסטורה או לעמעמן וכל זאת כדי לתמוך בקומפוזיציה, למקד את עיני הצופה בנושא ולשפר את התוצאה הסופית.

07. טיפים למקצוענים

השלבים שהצענו להמרת צבעי התמונה לגווני אפור אמורים להספיק להשגת התוצאות הרצויות. יחד עם זאת, לעיתים די בטיפ קטן המשנה את כל העריכה ויוצר את האפקט הרצוי. הנה מספר טיפים שעשויים לעשות את ההבדל.

  1. על אף שהמרת התמונה לגווני אפור מבטלת את הצבעים בתמונה לעיתים גרירת מכווני הטמפרטורה (Temp) והגוון (Tint) שבראש הקטגוריה Basic עשויים לשנות את היחסים בין הצבעים ולספק תוצאה שונה לגמרי.
  2. באותו אופן ניתן להיעזר בקטגוריה Calibration ובכל אחד מהמכוונים כדי לשלוט בבהירות הצבעים והיחסים ביניהם.
  3. אם אתם מעוניינים להוסיף פיצול גוונים עדין לתמונה תוכלו להיעזר בקטגוריה (A) Color Grading כדי להעניק לאזורים הבהירים ולצללים צבעים המנוגדים זה לזה בגלגל הצבעים. קטגוריה זו מציגה 3 גלגלי צבעהעליון מייצג את גווני הביניים (Midtones), הימני את האזורים הבהירים (Highlights) והשמאלי את הצללים (Shadows). הרעיון, באופן כללי, הוא להעניק לאזורים הבהירים ביותר גוון עדין, רצוי חם כמו צהוב או כתום ולאחר להעניק לצללים גוון אחר, רצוי הפוך לאזורים הבהירים, משמע קר, כמו כחול, טורקיז או ירוק. בדוגמא זו גררנו את העיגול שבמרכז גלגל הצבעים הימני מעט לכיוון הצהובים (B) ואת העיגול שבגלגל הצללים מעט לכיוון הכחולים (C). בשלב זה נוכל לשחק עם מכווני המיזוג (Blending) (D) הקובע אם הצבעים יתערבבו ולא נבחין בהפרדה ביניהם (ערך גבוה) או יציגו גוונים טהורים המופרדים זה מזה (בדוגמא זו צהוב וכחול ללא ירוק המהווה ערבוב בין השניים. לעומת זאת, מכוון האיזון (Balance) (E) קובע אילו מבין הצבעים (אלו של הצללים או אלו של הבהירים) יודגשו. בדוגמא זו האם הצהוב ישלוט או הכחול. שימו לב שהגרירה מאוד מתונה כדי שהצבע יהיה מרומז ולצופה יהיה ברור שמדובר בתמונה בגווני אפור
  4. לייטרום מציעה מספר ערכות פיתוח להמרת צבעי התמונה לגווני אפור. בצידו השמאלי של החלון בקטגוריה Preset יש לגלול למטה לקבוצת B&W ולנסות ערכות אלו. רשת האינטרנט מציעה לא מעט ערכות, חלקן בתשלום וחלקן ללא כל עלות.
  5. טיפ קטן לסיום העובדה שקיימות שיטות שונות לשליטה באופן המרת צבעי התמונה לגווני אפור לא מונעת מכם לשלב בין השיטות להשגת התוצאה הרצויה

כל התמונות במאמר צולמו ע״י יגאל לוי

print

 

באותו נושא

-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם