עריכת וידאו – פוסט-אפוקליפסה עכשיו
מיכל וינס |
02.05.2016
״אפוקליפסה״ (הלקוחה מיוונית) משמעותה ״התגלות״, אך בפרשנות העממית היא מתפרשת לעיתים קרובות כ״אחרית הימים״ מאחר ומרבית היצירות האפוקליפטיות מתייחסות לחזון סופני כזה או אחר, בו שרידי האנושות נאלצים ליצור לעצמם מציאות חדשה לאחר אסון אפי כלשהו.
ז’אנר סרטי אסונות נחשב מאז מעולם ריווחי בקולנוע – אין אסקפיזם מוצלח יותר מלשבת באולם
ממוזג וללעוס פופקורן בעוד העולם מתפוצץ לו על המסך הגדול ממול. בשנים האחרונות הפך הז’אנר פופולרי גם בטלוויזיה,
וגם בסדרות ספרותיות שמהוות כר נרחב לסדרות קולנועיות בהשראתן. חלקן אפילו מוגדרות כסדרות פוסט אפקליפטיות לנוער.
ממוזג וללעוס פופקורן בעוד העולם מתפוצץ לו על המסך הגדול ממול. בשנים האחרונות הפך הז’אנר פופולרי גם בטלוויזיה,
וגם בסדרות ספרותיות שמהוות כר נרחב לסדרות קולנועיות בהשראתן. חלקן אפילו מוגדרות כסדרות פוסט אפקליפטיות לנוער.
השינוי מערפדים וזומבים למתים מהלכים ואפוקליפסה
אם בעשור הקודם עסקו מרבית הסדרות הפופולריות (בקולנוע ובטלוויזיה) בערפדים ובזומבים
כהסוואה לעיסוק בקבלת ״השונה״ או ״האחר״. בעשור האחרון הופנה הפוקוס לעיסוק במוות, הישרדות אישית, והישרדות חברתית
במציאות פוסט-אפוקליפטית כזו או אחרת. העיסוק החדשותי הכלל-עולמי באסונות אקולוגיים, טרור, גזענות ומהפכות חברתיות
מהווה כר נרחב לעלילות פוסט-אפוקליפטיות שאינן רחוקות מידי מהמציאות, והנגיעה שלהן בפנטזיה מינורית יחסית.
כהסוואה לעיסוק בקבלת ״השונה״ או ״האחר״. בעשור האחרון הופנה הפוקוס לעיסוק במוות, הישרדות אישית, והישרדות חברתית
במציאות פוסט-אפוקליפטית כזו או אחרת. העיסוק החדשותי הכלל-עולמי באסונות אקולוגיים, טרור, גזענות ומהפכות חברתיות
מהווה כר נרחב לעלילות פוסט-אפוקליפטיות שאינן רחוקות מידי מהמציאות, והנגיעה שלהן בפנטזיה מינורית יחסית.
מאפיינים נפוצים של סדרות פוסט-אפוקליפטיות
* לרוב העלילה מתרחשת בחברה דיסטופית כזו או אחרת, כלומר, חברה הנשלטת על ידי ממשל עריץ
ומושחת המטעה את הציבור לגבי תפיסת המציאות והחוקים הנגזרים ממנה
ומושחת המטעה את הציבור לגבי תפיסת המציאות והחוקים הנגזרים ממנה
* כמעט תמיד הדמויות הראשיות המניעות את העלילה הן בני נוער/צעירים שנולדו למציאות שאינם
מוכנים לקבל
מוכנים לקבל
* לרוב בחברה שכזו הרצון לשינוי חזק לפחות כמו הרצון לשרוד, כך שניתן לצפות לדמויות
ש״יקריבו את עצמן״ למען המטרה המשותפת
ש״יקריבו את עצמן״ למען המטרה המשותפת
* לרוב העלילה תתחיל בשלב בו כבר ברור שהחברה על סף ״פיצוץ״ או ״מרד״ או ״מלחמת אזרחים״
* הממשל או הגורמים המאיימים תמיד חזק יותר ומצויד טוב יותר מהאזרחים (וזהו למעשה חוק-בסיס
בכל דרמה – כי אם לגיבור קל להתגבר על המכשולים שעומדים בפניו, לצופה קשה להתחבר לסיפור)
בכל דרמה – כי אם לגיבור קל להתגבר על המכשולים שעומדים בפניו, לצופה קשה להתחבר לסיפור)
* בתחילת כל עלילה כזו רב הנסתר על הגלוי ופרטים נוספים נעשים ברורים לצופה במקביל לדמויות
הראשיות, או שניה לפניהן
הראשיות, או שניה לפניהן
* כמעט תמיד התמה הראשית נוגעת איפשהו בז’אנר פנטזיה, אך כוללת מאפיינים מציאותיים
רבים בכדי לפנות לקהל רחב יותר
רבים בכדי לפנות לקהל רחב יותר
בין הסדרות הקולנועיות המצליחות מהשנים האחרונות ניתן להזכיר את ״הרץ במבוך״, המבוסס
על סדרת ספרים באותו השם. הסיפור מתמקד בצעיר שמוצא עצמו בקרב חבורת בני גילו, באזור מתוחם, בליבו של מבוך מלא
ביצורים אימתניים, מבלי שהוא זוכר או מבין כיצד הגיע לשם. כשהעלילה מתפתחת, מתברר כי הוא נמצא בליבו של ״ניסוי״
שממומן על ידי תאגיד צבאי חובק עולם, ומטרתו למצוא פתרון לחברה הדיסטופית שמחוץ למבוך.
על סדרת ספרים באותו השם. הסיפור מתמקד בצעיר שמוצא עצמו בקרב חבורת בני גילו, באזור מתוחם, בליבו של מבוך מלא
ביצורים אימתניים, מבלי שהוא זוכר או מבין כיצד הגיע לשם. כשהעלילה מתפתחת, מתברר כי הוא נמצא בליבו של ״ניסוי״
שממומן על ידי תאגיד צבאי חובק עולם, ומטרתו למצוא פתרון לחברה הדיסטופית שמחוץ למבוך.
גם סדרות קולנועיות, כמו ״מפוצלים״ או ״משחקי הרעב״, מתאימות לאיפיון זה.
שתיהן מבוססות על סדרות ספרים, שתיהן מתרחשות בחברה דיסטופית שקמה לאחר מלחמת אזרחים חובקת עולם/סדרת אסונות,
ובשתיהן בני נוער מניעים את העלילה אל מול תאגיד רשע חובק עולם. נגיעות ה״פנטזיה״ בסדרות אלה מופיעות בעיקר
בטכנולוגיה (ובסרטים גם בעיצוב), המציאות החברתית אלטרנטיבית למדי – אך כל השאר נראה מציאותי וקרוב מספיק בשביל לחבר
את הצופה לעלילה בקלות, ואף להעביר מסרים חברתיים שונים.
שתיהן מבוססות על סדרות ספרים, שתיהן מתרחשות בחברה דיסטופית שקמה לאחר מלחמת אזרחים חובקת עולם/סדרת אסונות,
ובשתיהן בני נוער מניעים את העלילה אל מול תאגיד רשע חובק עולם. נגיעות ה״פנטזיה״ בסדרות אלה מופיעות בעיקר
בטכנולוגיה (ובסרטים גם בעיצוב), המציאות החברתית אלטרנטיבית למדי – אך כל השאר נראה מציאותי וקרוב מספיק בשביל לחבר
את הצופה לעלילה בקלות, ואף להעביר מסרים חברתיים שונים.
בטלוויזיה ניתן למצוא כמות גדולה של סדרות המתאימות לתמה הפוסט-אפוקליפטית הזו, ולמרות
שחלקן הגדול משתייכות, כצפוי, לז’אנר דרמת המתח, יש ביניהן גם קומדיה, וכמובן גם פנטזיה.
שחלקן הגדול משתייכות, כצפוי, לז’אנר דרמת המתח, יש ביניהן גם קומדיה, וכמובן גם פנטזיה.
בז’אנר דרמות המתח ניתן להזכיר את:
המתים המהלכים – הסדרה שמחברת את שני העשורים האחרונים באופן מושלם: סגן שריף מתעורר
בבית חולים חצי שנה לאחר שנורה תוך מילוי תפקידו, ומגלה כי העולם שרוי בתוהו לאחר מגיפת זומבים חסרת תקדים.
כעת עליו לאתר את משפחתו בין קומץ השורדים המפוזרים במציאות פוסט-אפוקליפטית זו.
בבית חולים חצי שנה לאחר שנורה תוך מילוי תפקידו, ומגלה כי העולם שרוי בתוהו לאחר מגיפת זומבים חסרת תקדים.
כעת עליו לאתר את משפחתו בין קומץ השורדים המפוזרים במציאות פוסט-אפוקליפטית זו.
הבועה – סדרה המבוססת על ספר של סטיבן קינג, מתארת את המציאות בעיירה בדרום ארה״ב
העכשווית הנסגרת ביום בהיר אחד תחת כיפה שקופה, ומרגע שמנותק הקשר עם העולם החיצון ללא הסבר – הבאלאגן חוגג.
העכשווית הנסגרת ביום בהיר אחד תחת כיפה שקופה, ומרגע שמנותק הקשר עם העולם החיצון ללא הסבר – הבאלאגן חוגג.
עיירה ללא מוצא – סוכן השירות החשאי נוסע לאתר שני סוכנים שניתק עימם הקשר בעיירה
באיידהו, ומוצא עצמו תקוע בעיירה בלי יכולת לצאת ממנה, ותחת מציאות דיסטופית לא ברורה.
באיידהו, ומוצא עצמו תקוע בעיירה בלי יכולת לצאת ממנה, ותחת מציאות דיסטופית לא ברורה.
ניצולים (סדרה בריטית) – לאחר מגיפה שהמיתה 90% מאוכלוסיית העולם, השורדים הנותרים
נאבקים על קיומם היומיומי בתקווה שהווירוס לא יתפתח, ובתקווה לא להתפס על ידי חבורת מדענים שאינם בוחלים באמצעים
למציאת חיסון.
נאבקים על קיומם היומיומי בתקווה שהווירוס לא יתפתח, ובתקווה לא להתפס על ידי חבורת מדענים שאינם בוחלים באמצעים
למציאת חיסון.
התעוררות – עיירה במיזורי עוברת תהפוכות כאשר מתים מקרב תושביה מתחילים לחזור לעיירה
כשהם נראים בדיוק כמו ביום מותם, וללא כל זיכרון לגבי מה שהתרחש לאחר מותם.
כשהם נראים בדיוק כמו ביום מותם, וללא כל זיכרון לגבי מה שהתרחש לאחר מותם.
הנותרים – לאחר ש-2% מאוכלוסיית העולם נעלמה ברגע ללא הסבר, 98% הנותרים מנסים להתמודד
עם העלמותם המיסתורית של יקיריהם והכאוס משתלט – החל בכתות מסתוריות ודתות שקמות חדשות לבקרים, וכלה
בהתאבדויות המוניות ובאנשים שיוצאים למסע לחיפוש עצמי ונוטשים את ה״נורמליות היומיומית״.
עם העלמותם המיסתורית של יקיריהם והכאוס משתלט – החל בכתות מסתוריות ודתות שקמות חדשות לבקרים, וכלה
בהתאבדויות המוניות ובאנשים שיוצאים למסע לחיפוש עצמי ונוטשים את ה״נורמליות היומיומית״.
נוגעות יותר בפנטזיה:
השמים נופלים – שישה חודשים לאחר מתקפת חייזרים שהחריבה את מרבית המוקדים הגדולים
בעולם, חבורות של שורדים מתאגדות מחוץ לערים מרכזיות ומתכננות את מתקפת הנגד הבלתי נמנעת.
בעולם, חבורות של שורדים מתאגדות מחוץ לערים מרכזיות ומתכננות את מתקפת הנגד הבלתי נמנעת.
ש.י.ל.ד – סדרה המבוססת על קומיקס ועוסקת באירגון סודי השומר על הסדר העולמי, תוך
הסתרת אירועים חוצניים, אנשים בעלי כוחות עליונים, ושימוש בטכנולוגיות חוצניות, ובנוסף נאבק באירגון סודי אחר,
הידרה, בעל מאפיינים נאציים ומטרות אפלות.
הסתרת אירועים חוצניים, אנשים בעלי כוחות עליונים, ושימוש בטכנולוגיות חוצניות, ובנוסף נאבק באירגון סודי אחר,
הידרה, בעל מאפיינים נאציים ומטרות אפלות.
פלאש פורוורד – העולם שרוי בתוהו ובוהו לאחר אירוע של שתי דקות, במהלכו כלל האנושות
מאבדת הכרה וזוכה להצצה חטופה לעתיד האישי בעוד 6 חודשים. כח עילית של ה-FBII מנסה להבין מה פשר האירוע, האם ישנם
אחראים, וכיצד ניתן להחזיר את הסדר העולמי על כנו.
מאבדת הכרה וזוכה להצצה חטופה לעתיד האישי בעוד 6 חודשים. כח עילית של ה-FBII מנסה להבין מה פשר האירוע, האם ישנם
אחראים, וכיצד ניתן להחזיר את הסדר העולמי על כנו.
קומדיה:
האיש האחרון בעולם – גיבור הסדרה מוצא עצמו לבד לאחר ששרד מגפה שחיסלה את מרבית
האנושות. בחיפושיו אחר שורדים נוספים הוא מתמודד עם הסיטואציה של ״האיש האחרון בעולם״ בשלל רגעים קומיים.
האנושות. בחיפושיו אחר שורדים נוספים הוא מתמודד עם הסיטואציה של ״האיש האחרון בעולם״ בשלל רגעים קומיים.
לסיכום, מגמה זו של סדרות מציגה ניסיון מעניין לעיסוק ברצון האנושי לשמור על הקיים במצבי
קצה, ולהתמודד עם אובדן אישי ועולמי בשלל דרכים מעניינות. בתוך סיפורים מסוג זה ניתן לטוות קווי עלילה של כל נושא
מוכר אחר – גזענות, משפחה, אהבה, חברות, פוליטיקה, אמונה ועוד.
קצה, ולהתמודד עם אובדן אישי ועולמי בשלל דרכים מעניינות. בתוך סיפורים מסוג זה ניתן לטוות קווי עלילה של כל נושא
מוכר אחר – גזענות, משפחה, אהבה, חברות, פוליטיקה, אמונה ועוד.
בין אם מתחברים לחלק הפנטסטי יותר בסדרות אלה או לחלק המותח – לרוב מדובר בדרמה אנושית
טובה, ולפיכך לפחות בינתיים, המגמה נמשכת.
טובה, ולפיכך לפחות בינתיים, המגמה נמשכת.
אז שתהיה פוסט-אפוקליפסה מהנה לכולם.