הירוק היום ירוק מאוד
אנחנו חיים בעולם צבעוני. מסתבר שלצבעים וגוונים יש השפעה לא מבוטלת על הלך מחשבתנו וההחלטות שאנחנו עושים. מחקר שנעשה ב-2006 באוניברסיטת ויניפג, קנדה מגלה שגוונים מהווים חלק משמעותי בתהליך קבלת ההחלטות שלנו. יתר על כן, הם משפיעים על תפיסת המציאות שלנו, על רגשותינו ואפילו על הטעמים שאנחנו חווים. כל מי שמעצב חייב להיות מודע להשפעות אלו ולהתאים את העיצוב לקהל היעד שלו. אז ליקטנו עבורכם כמה נתונים שיעזרו לכם להתמצא במבוך הצבעוני.
לכל גוון יש שם, או כמה
לאנשי שיווק את אותה הטבלה ותקבלו קשת שלמה של כינויים ותוויות: קפה מוקה, אחו רענן, השמיים הם הגבול, פגישה רומנטית
בסן ז'רמיין. מחקרים רבים עקבו אחר ההעדפות שלנו בכל הקשור לגוונים והשמות שבהם הם נקראים. מסתבר שאנשים מחבבים
ומעדיפים מוצרים שגווניהם נקראים בשמות ידידותיים, יותר מאשר התגיות המקובלות. יתר על כן, שמות יצירתיים, עד כדי לא
הגיוניים בעליל, אפילו נתפסים כמושכים עוד יותר. לדוגמה, לכו לביקור קצר במחלקת הקוסמטיקה והציצו למגירת השפתונים.
שם יתגלו לכם שמות כמו דובדבן נצחי, בורגונדי מסמיק, סגול כל היום, וורוד מחשמל, התנגשות חימר (נשבע לכם שאלו שמות
אמתיים)
גוונים מובילים – תיק אישי
אדום מקושר לפעולה פיזית וזהו גוון שמושך מיד את תשומת ליבו של המתבונן.
ורוד
אמפתיה ורגישות. חוסר האנרגיה שלו יכול להיתפס כחולשה והוא מתקשר גם עם חוסר ישע כמו תינוקות ואנשים חולים. בתי כלא
ומוסדות סגורים צובעים מחלקות קשות במיוחד בגווני ורוד. הוכח שגוונים אלה מרגיעים את הדיירים.
צהוב
ידידותי, צעיר וקופצני. הוא מאוד ברור וקל להבחין בו, וזה גם אחד הצבעים הראשונים שתינוקות מזהים. צהוב עז יכול
לעורר תחושת בחילה וכן משרה תחושה מטרידה. לא מומלץ לצבוע בצהוב את קירות חדר השינה שלכם.
כתום
מבטיח מקום מקלט, אוכל והגנה. מחקרים מראים ששילובים של צהוב ואדום מהווים מעוררי תיאבון.
סגול
המרגיע מביא לאיזון רגשי ופיזי. הסגול מקושר לפינוקים, יוקרה, מיסטיקה וקסמים. הסגול מביא לתמהיל חמקמק של רוגע
וגירוי. יש להשתמש בו בתבונה כי הוא עלול לגרום להסחת דעת. בימים אחרים הפקת הפיגמנט הסגול הייתה כה יקרה, עד כי רק
קיסרים ומשפחות מלוכה יכלו להרשותו לעצמם.
ירוק
צחיחה ירוק הוא תמיד סמל לחיים, בריאות, תקווה לצמיחה ופוריות.
כחול
בשמיים נקיים מעננים. הכחול מעורר אצלנו תגובה רגשית לעומת האדום שמעיר תגובה פיזית. במקביל יש בו תחושה של ריחוק
וקרירות. צבע כחול ממתן את קוצר הרוח במצבי המתנה.
חום
טחונות. הצבע החום נקשר מיד עם משהו שנותן לנו יציבות, תמיכה, בסיס,ביטחון והגנה פיזית. למרות שאיננו צבע מושך
במיוחד, הוא משרה רוגע וביטחון. הצבע יכול להיתפס כצבע משעמם, בזכות העובדה שהוא מסמל את הביטחון שבשמרנות. קפה נתפס
כטעים יותר אם תלגמו אותו מספלים בצבע חום.
שחור
ועצמאות הם עוד הקשרים לצבע הכבד הזה. מדובר בצבע חזק שמאוד קל להבחנה ובעל השפעה רבה על כל סביבה בה הוא נמצא.
לבן
הוא יכול לסמל התחלות חדשות, אבל גם קור וריקנות משעממת.
קשר האסוציאציות
כחול? איך אנחנו מפרשים את הגוונים שאנחנו רואים? ובכן זה לא מקרי. למרות שלכל אחד יש הקשרים אישיים לגוונים שונים,
יש כמה מוסכמות שהתבססו במהלך האבולוציה האנושית וההתפתחות של התרבויות. אפילו טעמים מקושרים לגוונים. כך שחור וסגול
מקושרים לטעם מריר, לבן מסמל מליחות, ירוק וצהוב קשורים לחמיצות והמתוק הוא נחלתם של האדום והוורוד.
אוהבת – לא אוהבת
מחבבים אותו יותר. הצבעים הכי פחות פופולריים הם חום, לפי הגברים, וכתום, על פי הנשים. הגוונים הפחות פופולריים לרוב
נתפסים כגוונים זולים ופשוטים. גברים נוטים לחבב צבעי בסיס נקיים ועזים או גוונים בתוספת שחור. הנשים לרוב תעדפנה
צבעים רכים ופסטלים או גוונים בתוספת לבן. גברים אוהבים גוונים חסרי צבע, לא סתם (על פי פורבס) גווני המכוניות
הפופולריים ביותר הם לבן, שחור, כסוף ואפור. כולם מעדיפים גוונים קרים על אלו החמים. הנשים יותר. הצבע הירוק חביב
יותר על הצעירים בעוד המבוגרים יעדיפו את הסגול. עובדה ידועה היא שנשים מסוגלות להבחין ביותר גווני ביניים (ולא רק
אפורים) מאשר גברים.
לסיכום, נאמר שלמרות טעם אישי והעדפות אינדיבידואליות, ולמרות שנדמה לנו כי ההחלטות שלנו
מבוססות על תהליך רציונלי מוגדר ומחושב, עדיין ישנן מוסכמות תרבותיות והשפעות פסיכולוגיות על ההעדפות שלנו והמניעים
לפעולה שגורמים לנו לרכוש מוצר, או ללחוץ על כפתור, או להעדיף מותג זה או אחר.