עבודה בריטיינר או בנק שעות?
עינת שמשוני |
17.09.2018
לקוח מבקש מכם עבודה בריטיינר, או בבנק שעות ואין לכם מושג איך לגשת לזה?המדריך הבא עושה סדר בעניינים ומסביר את המהות והכדאיות של כל הסדר ומה כדאי להכניס להסכמים מול הלקוח
כדי להבין מה זה בדיוק ריטיינר חודשי ומה זה בנק שעות, נשתמש באנלוגיה של בריכת שחיה.
נניח שהחלטתם להתחיל לשחות וניגשתם לבריכת השחייה הקרובה למקום מגוריכם. באפשרותכם לשלם על כניסה בודדת, אבל זו יקרה יותר ומחייבת אתכם להסתובב עם אמצעי תשלום כל הזמן. בנוסף, הרי החלטתם לקחת את העסק ברצינות וברצונכם לשחות על בסיס קבוע. הנהלת הבריכה מספקת שתי חלופות אפשרויות:
לרכוש מנוי חודשי– כלומר, תשלמו סכום קבוע בתחילת החודש ותוכלו להיכנס לבריכה ללא הגבלה. אם הגעתם לבריכה בכל יום מהימים בחודש, ניצלתם היטב את המנוי. אם נסעתם לחופשה בת שבועיים ולא הייתם בבריכה בזמן הזה, לא תקבלו החזר. התשלום נשאר זהה וקבוע.
לרכוש כרטיסייה– זוהילמעשה רכישה מוקדמת של מספר כניסות מוגבל שמזכה אתכם בהנחה, או בכניסה נוספת בחינם. אתם יכולים לנצל את כל הכרטיסייה תוך שבוע, או להשתמש בה על פני חודש שלם, בהתאם לתדירות ההגעה שלכם לבריכה. בכל מקרה, ברגע שתסיימו את הכרטיסייה, יהיה עליכם לקנות אחת חדשה, או לשלם מחיר רגיל על כניסה.
נניח שהחלטתם להתחיל לשחות וניגשתם לבריכת השחייה הקרובה למקום מגוריכם. באפשרותכם לשלם על כניסה בודדת, אבל זו יקרה יותר ומחייבת אתכם להסתובב עם אמצעי תשלום כל הזמן. בנוסף, הרי החלטתם לקחת את העסק ברצינות וברצונכם לשחות על בסיס קבוע. הנהלת הבריכה מספקת שתי חלופות אפשרויות:
לרכוש מנוי חודשי– כלומר, תשלמו סכום קבוע בתחילת החודש ותוכלו להיכנס לבריכה ללא הגבלה. אם הגעתם לבריכה בכל יום מהימים בחודש, ניצלתם היטב את המנוי. אם נסעתם לחופשה בת שבועיים ולא הייתם בבריכה בזמן הזה, לא תקבלו החזר. התשלום נשאר זהה וקבוע.
לרכוש כרטיסייה– זוהילמעשה רכישה מוקדמת של מספר כניסות מוגבל שמזכה אתכם בהנחה, או בכניסה נוספת בחינם. אתם יכולים לנצל את כל הכרטיסייה תוך שבוע, או להשתמש בה על פני חודש שלם, בהתאם לתדירות ההגעה שלכם לבריכה. בכל מקרה, ברגע שתסיימו את הכרטיסייה, יהיה עליכם לקנות אחת חדשה, או לשלם מחיר רגיל על כניסה.
ואם נחזור לעולם שלנו
ריטיינר חודשי הוא כמו מנוי. הלקוח משלם לכם סכום חודשי קבוע בתחילת החודש ובתמורה מקבל מכם שירותים באופן שוטף. ייתכן שבחודשים מסוימים הוא ייספק הרבה עבודה ובחודשים אחרים מעט, אבל התשלום אחיד וזהה בכל חודש.
בנק שעות הוא כמו כרטיסיה. הלקוח משלום לכם מראש על מכסת שעות עבודה בתמורה להנחה מסוימת והוא יכול לנצל את המכסה הזו בקצב שלו עד תומה. ייתכן שהוא ינצל את כל מכסת השעות תוך שבוע ואולי הוא יפרוש אותה על פני חודשיים. ברגע שהמכסה תנוצל, יהיה עליו לרכוש חבילת שעות נוספת.
בנק שעות הוא כמו כרטיסיה. הלקוח משלום לכם מראש על מכסת שעות עבודה בתמורה להנחה מסוימת והוא יכול לנצל את המכסה הזו בקצב שלו עד תומה. ייתכן שהוא ינצל את כל מכסת השעות תוך שבוע ואולי הוא יפרוש אותה על פני חודשיים. ברגע שהמכסה תנוצל, יהיה עליו לרכוש חבילת שעות נוספת.
מתי זה כדאי?
ריטיינר או בנק שעות הן שיטות עבודה מאוד נוחות מול לקוחות עם צורך לעדכונים שוטפים, או לייצור של חומרים על בסיס קבוע. לקוחות שיבקשו עבודה בריטיינר הם כאלו שיש להם צורך בזמינות קבועה של איש מקצוע. למשל: לקוח שהקולקציה שלו מתחלפת באופן תדיר והוא צריך לייצר עבורה תוויות חדשות כל פעם, או חברה שמפיקה אירועים וכל אירוע דורש מיתוג משלו. הריטיינר מקל על העבודה, מייעל אותה במקרים כאלה, היות והוא חוסך הן לכם והן לעצמו בירוקרטיה של תמחור, שליחת הצעת מחיר, החתמה על הסכם עבודה וכו'.
מבחינת הלקוח, הריטיינר מעניק לו את השקט הנפשי בידיעה שהוא מקבל מענה נגיש וקבוע לצרכים שלו וגם הוצאות העיצוב שלו ידועות לו מראש, מה שמקל עליו לתכנן תקציב.
היתרון עבור המעצב הוא ההבטחה להכנסה חודשית קבועה.
מבחינת הלקוח, הריטיינר מעניק לו את השקט הנפשי בידיעה שהוא מקבל מענה נגיש וקבוע לצרכים שלו וגם הוצאות העיצוב שלו ידועות לו מראש, מה שמקל עליו לתכנן תקציב.
היתרון עבור המעצב הוא ההבטחה להכנסה חודשית קבועה.
מה החסרונות?
כי תמיד יש חסרונות. ברגע שאפשרתם ללקוח זמינות בלתי מוגבלת לשירות שלכם, אתם עלולים למצוא
את עצמכם עובדים הרבה מעבר למה שתכננתם לעבוד אבל היות והלקוח כבר שילם מראש, אין לכם כל כך איך לצאת מזה. ייתכן
שתגיעו למצב שאתם נאלצים לוותר על פרוייקטים אטרקטיביים בהרבה רק בשל המחויבות שלכם ללקוח, שאמנם מספק עבודה
אבל שחורה ומשעממת.
את עצמכם עובדים הרבה מעבר למה שתכננתם לעבוד אבל היות והלקוח כבר שילם מראש, אין לכם כל כך איך לצאת מזה. ייתכן
שתגיעו למצב שאתם נאלצים לוותר על פרוייקטים אטרקטיביים בהרבה רק בשל המחויבות שלכם ללקוח, שאמנם מספק עבודה
אבל שחורה ומשעממת.
אם לקוח רכש בנק שעות ולא ניצל אותו, תוכלו להיקלע למצב שלא תהיה לכם אפשרות לתכנן כראוי את
הזמן שלכם, כי אין לכם מושג מתי הלקוח יתעורר וידרוש לנצל את השעות שקנה.
הזמן שלכם, כי אין לכם מושג מתי הלקוח יתעורר וידרוש לנצל את השעות שקנה.
אז איך נמנעים ממצבים כאלו?
כחשוב לדאוג להחתים את הלקוח על חוזה שמגדיר היטב את תנאי הריטיינר. ראשית, רצוי מאוד לסכם
שתקופת הריטיינר תהיה מוגבלת לשלושה, או ארבעה חודשים, שיהוו תקופת מבחן בה כל אחד משני הצדדים יוכל לבחון אם ההסדר
אכן מתאים ומשתלם עבורו. במקרה של עבודה עם בנק שעות כדאי שתהיה הגבלה על תוקפו של ההסכם. למשל: הלקוח קנה עשרים
שעות והוא יכול לנצל אותן עד תקופה של חודש. שעות שלא נוצלו בתוך תקופה זו לא יוחזרו. אתם הרי לא רוצים להיות
מחויבים ללקוח לתקופה בלתי מוגבלת, כי יש לו עוד שעה אחת לא מנוצלת. חשוב גם להגדיר אילו שירותים כלולים במסגרת
ההסדר ואיזה לא. למשל: הריטיינר כולל עדכונים לעיצובים קיימים, אך לא עיצובים חדשים, או שבמסגרת בנק השעות הלקוח
יכול לקבל עיצובים לחומרי פרסום וקד"מ אך לא עיצוב לוגו. כדי למנוע מצב שלקוח עם ריטיינר שותה לכם את כל הזמן ולא
מאפשר לכם להתפנות לדברים נוספים, אפשר להגדיר ימים מסוימים בשבוע או שעות מסוימות ביום העבודה שלכם שבהם תהיו
זמינים עבורו. כדי שלא תמצאו את עצמכם טובעים בעבודה בסוף כל חודש, כשהלקוח רוצה לנצל מהר את מה שנשאר לו, הכניסו
להסכם סעיף שמציין עד איזה יום בחודש הלקוח יכול להגיש חומרים ובקשות לעבודות שברצונו לקבל באותו החודש. ודבר אחרון
שחשוב לזכור – תשלום על ריטיינר ובנק שעות מתבצע בתחילת החודש ולא בסופו.
עינת א. שמשוני | סטודיו געש
https://www.s-gaash.com/blog
שתקופת הריטיינר תהיה מוגבלת לשלושה, או ארבעה חודשים, שיהוו תקופת מבחן בה כל אחד משני הצדדים יוכל לבחון אם ההסדר
אכן מתאים ומשתלם עבורו. במקרה של עבודה עם בנק שעות כדאי שתהיה הגבלה על תוקפו של ההסכם. למשל: הלקוח קנה עשרים
שעות והוא יכול לנצל אותן עד תקופה של חודש. שעות שלא נוצלו בתוך תקופה זו לא יוחזרו. אתם הרי לא רוצים להיות
מחויבים ללקוח לתקופה בלתי מוגבלת, כי יש לו עוד שעה אחת לא מנוצלת. חשוב גם להגדיר אילו שירותים כלולים במסגרת
ההסדר ואיזה לא. למשל: הריטיינר כולל עדכונים לעיצובים קיימים, אך לא עיצובים חדשים, או שבמסגרת בנק השעות הלקוח
יכול לקבל עיצובים לחומרי פרסום וקד"מ אך לא עיצוב לוגו. כדי למנוע מצב שלקוח עם ריטיינר שותה לכם את כל הזמן ולא
מאפשר לכם להתפנות לדברים נוספים, אפשר להגדיר ימים מסוימים בשבוע או שעות מסוימות ביום העבודה שלכם שבהם תהיו
זמינים עבורו. כדי שלא תמצאו את עצמכם טובעים בעבודה בסוף כל חודש, כשהלקוח רוצה לנצל מהר את מה שנשאר לו, הכניסו
להסכם סעיף שמציין עד איזה יום בחודש הלקוח יכול להגיש חומרים ובקשות לעבודות שברצונו לקבל באותו החודש. ודבר אחרון
שחשוב לזכור – תשלום על ריטיינר ובנק שעות מתבצע בתחילת החודש ולא בסופו.
עינת א. שמשוני | סטודיו געש
https://www.s-gaash.com/blog
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
-
נכתב ע"י עינת שמשוני
-
נכתב ע"י עינת שמשוני
-
נכתב ע"י עינת שמשוני