exm menu

 

exm menu

 

10 כללי קומפוזיציה שכדאי להכיר

יגאל לוי | 12.12.2024

יופי אינו מקרי ועם זאת על השאלה ״מה עושה תמונה לטובה״ קיימות לא מעט תשובות. אף על פי כן קיימת תמימות דעים שהמרכיב החשוב ביותר בכל תמונה כמעט הוא הקומפוזיציה שהיא מציגה. בכוחה לרתק את הצופה ולמשוך את עיניו לנושא ולשאר המרכיבים בסדר הרצוי. קומפוזיציה טובה לא תלוייה באיכות הציוד שברשותכם וניתן להשיגה באמצעים פשוטים יחסית. ההמלצה הכללית שלנו היא קודם כל לצלם היטב ולא להסתמך על שלב העריכה. אך במקרים מסוימים שלב זה יכול להפוך תמונה טובה למצויינת. מאמר זה מציג טיפים אודות קומפוזיציה הישימים עוד בעת הצילום ובחלקם אפשריים לביצוע גם בשלב העריכה.

01. הסרת הסחות דעת

קומפוזיציה מתייחסת למיקום המרכיבים השונים בתמונה וליחסים ביניהם. ניתן לחלק אותם ל-3 עיקריים:

נושא המרכיב החשוב ביותר, בלעדיו התמונה עלולה לא לשעמם או לא לעניין.

נשוא המרכיב המשלים שלעיתים תומך בסיפור שהתמונה מספרת ולפעמים מספק זוית נוספת לסיפור.

רקעהאזור מאחורי או מלפני הנושא המצולםבכוחו להבליט את הנושא, או להסיט את העיניים ממנו.

עד כה מובן וברור לכל, אך איך אנחנו תומכים במרכיבים אלו בשלב העיבוד? במאמר זה נספק מספר טיפים שיסייעו בהשגת המטרה. הראשון שבהם הוא הסרת הסחות דעתהמפתח פשוט, במידה ובתמונה קיים עצם שלא רק שאינו תורם לסיפור גם מסיח דעתיש להסירו, או לכל הפחות לעמעמו. לדוגמא, אבן, לכלוך, או עצם בהיר מאוד. ניתן להיעזר בכלי ההסרה (A) להסרת עצמים ובכלים לטיפול אזורי ככלי המעבר העגול או הישר כדי להכהות אזורים בהירים מדי. רגע, איך אנחנו יודעים מה כדאי להסיר מהתמונה? אחת השיטות היעילות ביותר היא לעצום את העיניים למשך 20 שניות לפחות ולאחר לפקוח אותן ולהביט בתמונה ולקבוע מה הדבר הראשון שעינינו נמשכים אליואם לא מדובר בנושאמומלץ להסיר אותו או לעמעם נוכחותו. שימו לב שעצמים שלא ׳תורמים לסיפור׳ בתמונה הם המועמדים הראשונים להסרהבדוגמא הימנית שלפניכם הצמחיה מסביב למסך והדלי שבתחתיתו מסיחי דעת והסרתם ניקתה ופישטה את התמונה ואפשרה להוליך את עיניי הצופה בסדר הנכון.

בעת הצילום מומלץ לסרוק את האזור ובמידת אפשר לנקות אותו מלכלוך וחפצים העשויים להסיח את הדעת מהנושא

מאמר מפורט אודות כלי ההסרה בקישור זה 

 

02. מרחב תנועה

במידה וצילמנו עצם (כלי רכב, בעל חיים, בן אדם) נע לכיוון מסויים, מומלץ לצלם אותו כך שיישאר מספיק מקום אליו הוא יכול לנוע. בשלב העריכה ניתן לעשות זאת באמצעות כלי הגזירה (A).

מאמר נרחב אודות כלי הגזירה בקישור זה

 

03. מלא את המסגרת

לעיתים, הדרך הטובה ביותר למקד את עיני הצופה בנושא העיקרי, ללא כל הסחת דעת, היא למלא את המסגרת בו. טכניקה זו שימושית כאשר, למשל, קיימים פרטים באזור מסויים המספרים את כל הסיפור. מילוי המסגרת בפרטים אלו מאפשר לצופה לבחון אותם לעומק ולהתרשם מהם ללא הפרעה. מרבית הצלמים נמנעים מחיתוך פרטים בנושא וחבל מאחר ודווקא פעולה זו עשוייה ליצור תוצאה מקורית ומעניינת. בדוגמא האמצעית למשל ההתמקדות בתבנית הצבועה על פני המצולם מספרת היטב את הסיפור. בדוגמא השמאלית ההתמקדות בפנים מדגישה את העיניים ובדוגמא הימנית מסגור העולל הנישא ע״י אמו עושה את העבודה…

ניתן למלא את המסגרת הן בעת הצילום באמצעות התקרבות למצולם, או בעזרת שימוש בעדשת זום והן בעת העריכה באמצעות כלי הגזירה

04. סימטריה מרכזית

לכאורה, אחת הטעויות הנפוצות בקומפוזיציה היא למקם את הנושא במרכז. לרוב קומפוזיציה זו צפוייה ומשעממת וההמלצה היא לרוב למקם את הנושא המרכזי בהתאם למספר חוקי גזירה עליהם ניתן לקרוא בקישור זה. העניין הוא שבמקרים מסויימים דווקא מיקום הנושא במרכז משדר את המסר הנכון, לדוגמא, כשאנו מצלמים מבנה סימטרי, או כשאנו רוצים לשדר אסתטיות, או שלווה ורוגע. בדוגמא שלפניכם קיימת השתקפות במים שממש דורשת סימטריה. לא תמיד אפשרי לצלם את הנושא כך שהוא ממוקם בדיוק במרכז, אבל, כמו תמיד, ניתן לעשות זאת בשלב העריכה. בלייטרום, ייש לבחור בכלי הגזירה (A) וללחוץ מספר פעמים על מקש האות הלטינית O למעבר לתצוגת גזירה מרכזית. ניתן, אגב, להציג צורת גזירה זו זה גם באמצעות הפקודה Center מתפריט Tools>Crop Guide Overlay. כעת יש ללחוץ על התמונה ולגרור אותה באופן שתחילת ההשתקפות תמוקם על קו הרוחב המרכזי. לאחר מיקום התמונה יש ללחוץ על מקש Enter/Return לאישור הגזירה. קומפוזיציה זו מהווה אתגר עבור צלמים מאחר והיא דורשת תכנון ותזוזה פיזית של הצלם לחיפוש אחר הסימטריה, אך התוצאה לעיתים מפצה על המאמץ.

 

05. מסגרת בתוך המסגרת

מאחר ותמונה היא בעצם מדיום דו־מימדי המציג מציאות תלת־מימדית יש צורך לעיתים להמחיש עומק בתמונה. לשם כך יש מספר טכניקות שאחת מהן היא למסגר את הסצינה במסגרת נוספת. לדוגמא, לצלם חלון, קשת, או ענפי עץ תלויים שמבעדם ניתן לראות את הסצינה. המסגרת לא חייבת להקיף את כל הסצינה כדי ליצור סיפור מעניין. בדוגמא הימנית, הדמויות במסגרת מספקות קנה מידה לגודלו של המבנה. בדוגמא האמצעית מבנה מרוחק הממוסגר באמצעות פרצה בחומה ובדוגמא השמאלית מסדרון הכולל חללים נוספים היוצרים תחושה של חדר בתוך חדר.

 

06. שטח השלילי

הנטייה הטבעית של כל צלם הוא לכלול את כל הפרטים המספרים את הסיפור בתמונה. העניין הוא שלעיתים, כדי למקד את עיניי הצופה בנושא, כדאי להשאיר שטח בו לא מתרחש דבר. מדובר בכלל ׳השטח השלילי׳ בו נעזרים גם בעיצוב כדי להבליט את הנושא, לאפשר לעיניים שטח לנוח בו וליצור תחושה של פשטות ומינימליזם. השילוב של אזור ׳שקט׳ והנושא יוצר איזון נעים לעין. בדוגמאות שלפניכם מוקמו מוקדי העניין בשליש השמאלי של התמונה שלצידם שטח ריק מהתרחשות.

 

07. בידוד הנושא

אחת הדרכים היעילות והנפוצות לבידוד הנושא בתמונה היא באמצעות עומק שדה רדוד בו הנושא חד והרקע מלפניו ומאחוריו מטושטש. בצילום נעזרים במפתח צמצם רחב (ערך F נמוך ככל האפשר) ולעיתים גם בעדשות זום כדי לטשטש את הרקע ובפועל לפשט את הקומפוזיציה ולהסיר כל הסחת דעת מהנושא הראשי.  במידה והתמונה לא צולמה במפתח צמצם רחב, ניתן לטשטש את הרקע הן בפוטושופ והן בלייטרום.

  1. בלייטרום, במודול הפיתוח (Develop) יש לבחור בקטגוריה Lens Blur (A). כעת יש לסמן את האפשרות Apply (B)לייטרום תנתח את התמונה ולאחר תציג מספר אפשרויות: בראש החלון מכוון Blur Amount השולט בעוצמת הטשטוש (C).
  2. על מנת לדעת אילו אזורים בחרה הבינה המלאכותית לטשטש ואיזה אזורים נבחרו להישאר חדים יש לסמן את האפשרות Visualize Depth (D) שתציג את התמונה כמפה צבעונית המשקפת אזורים חדים ומטושטשים בתמונה.
  3. במרכז הקטגוריה רצועה המציגה גראפים בצבעים שונים (E). גראפים אלה משקפים אזורי חדות וטשטוש בתמונה. האזור השמאלי ברצועה מייצג את האזורים שקרובים לנקודת הצילום ואילו האזור הימני מייצג את האזורים הרחוקים מנקודת הצילום. במרכז הרצועה מלבן המייצג כברירת מחדל את אזור המיקוד בתמונהגרירת המלבן שמאלה תקבע שנקודת הפוקוס תהיה קרובה לנקודת צילום התמונה וגרירתו ימינה תקבע שנקודת הפוקוס תהיה רחוקה מנקודת הצילוםכל זאת ללא כל קשר לנקודת הפוקוס המקורית. בפועל אנו לכאורה קובעים את נקודת הפוקוס, אך אזורים שהיו מחוץ לפוקוס בתמונה לא יחודדו.
  4. לקטגוריה זו אפשרויות נוספות עליהן ניתן לקרוא במאמר נרחב זה

ליצירת עומק שדה רדוד בפוטושופ מומלץ לקרוא את המאמר העוסק בפילטר Depth Blur בקישור זה

מאמר אודות טשטוש הרקע בפוטושופ באמצעות הפילטר Field Blur בקישור זה

 

08. צילום מלמטה

הרוב המכריע של התמונות מצולם מגובה הראש. אם אתם מחפשים זוית מעניינת שתציג קומפוזיציה מעניינת ושונה נסו לצלם מגובה נמוך. שימוש בעדשה רחבת זוית והפניית העדשה מעט כלפי מעלה תגדיל את האזורים הקרובים למצלמה ותקטין את הרחוקים ממנה ותיצור אשליה שונה מהמציאות. בדוגמא זו התמונה צולמה בעדשת עין הדג (15 מ״מ) – תלוליות גרעיני האבטיח היו בגובה של 10-20 ס״מ אך קרבתן לעדשה העניקה להן מימדים לא פרופורציונאליים. בצילום של עצמים הקרובים לקרקע מומלץ לנסות לצלם מגובה העצם. המלצה זו תקפה גם לצילום ילדים ובעלי חיים. 

לעיתים האובייקט גבוה משמעותית מכם ובמקרה זה מומלץ להפנות את המצלמה כלפי מעלה ״מגובה הנמלה״. בתמונה זו נשכבתי על הגב כדי לצלם לוליינית זו.

 

09. הרכב משולשי הזהב

קומפוזיציה זו עובדת בצורה דומה לחוק השלישים. במקום רשת של מלבנים, קיים בחיתוך זה אלכסון החוצה את התמונה ומצידיו שני אלכסונים היוצרים ארבעה משולשים. בדומה לחוק השלישים המשולשים מסייעים במיקום עצמים בתמונה, רק שכאן הנושא ממוקם במשולש המרכזי (עליון או תחתון) ושאר המרכיבים בשאר המשולשים. ניתן לשנות את כיוון האלכסונים  בפוטושופ ובלייטרום באמצעות קיצור המקלדת .Shift+O  על פניו חוק זה מורכב יותר מחוק השלישים אך שימוש בו יכול ליצור קומפוזיציות מרשימות. 

הדוגמא שלפניכם עונה על מספר חוקי קומפוזיציה, הראשון ׳הרכב משולשי הזהב׳ ממקמת את הרוכבים במשולש העליון. השני ׳שטח שלילי׳חלקה הימני של התמונה ריק ומאפשר לעיני הצופה מספיק מקום לנוח והשלישי ׳מרחב תנועה׳ המאפשר לרוכבים שטח לנוע לעברו

בדוגמא הימנית הנושא המרכזי הוא המפל הממוקם במשולש המרכזי, בדוגמא האמצעית במשולש המרכזי התחתון הסלע המבוקע ועליו כדור הבדולח המתמקם במפגש בין האלכסונים ובדוגמא השמאלית החריגה הנושא ממוקם על גבי האלכסון, כשנקודת המפגש בין האלכסונים ממוקמת על עין העגור.
שימו לב למרחב התנועה שנותר לעגור להתקדם

10. ספירלת פיבונאצ'י

ספירלת פיבונאצ'י המכונה גם ספירלת הזהב מתקבלת מחיבור קשתות של תשעים מעלות, משמע, כל קשת כזו היא רבע מעגל. הרדיוס של הקשתות מבוסס על סדרת פיבונאצ'י. לא נלאה בהסבר אודות הסדרה שגילה המתמטיקאי לאונרדו דה פיזה המכונה פיבונאצ'י, רק נציין שהנושא ימוקם באזור בו מתכנסת הספיראלה. גם כאן ניתן למקם את הספיראלה באחד משמונה מיקומים. ניתן לעבור ביניהם בלייטרום ובפוטושופ באמצעות קיצור המקלדת ,Shift+O או באמצעות הפקודה Cycle Grid Overlay Orientation  הזמינה מתפריט Tools>Crop Guide Overlay.

 

אחרית דבר

מקורם של חלק מכללי הקומפוזיציה בעידן שקדם לצילום ועדיין הם רלוונטיים לימינו. לרוב מומלץ לתכנן את הקומפוזיציה בזמן הצילום אך לא תמיד זה אפשרי. ניתן לתקן ולשפר קומפוזיציה בעיקר באמצעות כלי הגזירה, הן בלייטרום והן בפוטושופ. כלי זה מאפשר לגזור אזורים בלתי רצויים וליצור קומפוזיציה חדשה המתאימה לתמונה. במאמר זה הצגנו חלק קטן מכללים המהווים בעיקר קווי עזר לכל צלם. כללים נוספים יוצגו במאמר הבא בנושא.

כל התמונות במאמר צולמו ע״י יגאל לוי

print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    אני מת על קיצורים. תוכנת פוטושופ היא ללא ספק המלכה הבלתי מעורערת של קיצורים וטריקים. ״הגברת הזקנה״ מסתירה סביב הממשק...
    25.08.2014 | כתב: ערן בורוכוב
  • נכתב ע"י
    לייטרום מציעה מספר רב של כלים לתיקון בעיות בתמונה, החל בבעיות חשיפה, איזון לבן וניגודיות וכלה בבעיות של קומפוזיציה. בעוד...
    26.06.2019 | כתב: יגאל לוי
  • נכתב ע"י
    לייטרום כוללת מספר מודולים שימושיים הזוכים להתעלמות מצד מרבית המשתמשים. אחד מהם – מודול מצגת שקופיות – Slideshow מאפשר יצירה מהירה של...
    14.09.2018 | כתב: יגאל לוי
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם