עריכת וידאו – מילון מונחים
לירן טביב |
29.10.2013
כולנו מצלמים וידאו – מי במצלמה יעודית ומי בסמרטפונו. השלב הבא הוא עריכת הסרטון והוא כולל חיתוכים, הדבקות, תוספות ואפקטים (כולנו אוהבים אפקטים). לפני כן, כדי לקבל תוצאות טובות יותר, כדאי להכיר קצת את מאחורי הקלעים של הסרטון. הנה כמה מונחים בסיסיים שיעזרו לכם לעשות קצת סדר
יחס פיקסל ( pixel aspect ratio) – כידוע, לפיקסל יש צורה קבועה- ריבוע. אז זהו
שלא… פיקסל יכול להיות ריבועי או מרובע (מלבני). ברוב שיטות השידור הדיגיטליות (HDD, אינטרנט וכו’) הפיקסל הוא באמת
ריבועי (צלעותיו שוות), אך בשיטות השידור האנלוגיות (PAL, NTSC, HDV למשל) צורתו של הפיקסל היא באמת מלבנית. סיבה זו
נעוצה במכשירי ההקלטה/תצוגה האנלוגיים אשר לא מקליטים בפיקסלים אלא בסריקה אופקית של הפריים. כדי להציג פריים שנסרק
באופן אנלוגי על מכשיר דיגיטלי יש למתוח/לכווץ את רוחבו של הפיקסל. יחס הפיקסל קובע את כמות המתיחה/כיווץ של הפיקסל
בכדי להציגו כמו שצריך. לדוגמה, כדי להציג PAL על מכשירים דיגיטליים יש למתוח את רוחב הפיקסל ב-9%.
שלא… פיקסל יכול להיות ריבועי או מרובע (מלבני). ברוב שיטות השידור הדיגיטליות (HDD, אינטרנט וכו’) הפיקסל הוא באמת
ריבועי (צלעותיו שוות), אך בשיטות השידור האנלוגיות (PAL, NTSC, HDV למשל) צורתו של הפיקסל היא באמת מלבנית. סיבה זו
נעוצה במכשירי ההקלטה/תצוגה האנלוגיים אשר לא מקליטים בפיקסלים אלא בסריקה אופקית של הפריים. כדי להציג פריים שנסרק
באופן אנלוגי על מכשיר דיגיטלי יש למתוח/לכווץ את רוחבו של הפיקסל. יחס הפיקסל קובע את כמות המתיחה/כיווץ של הפיקסל
בכדי להציגו כמו שצריך. לדוגמה, כדי להציג PAL על מכשירים דיגיטליים יש למתוח את רוחב הפיקסל ב-9%.
משך (Duration) – מושג זה קובע את זמן הווידאו מתחילתו ועד סופו, והוא היחיד אשר יכול
לתאר את גודלו של המימד הרביעי בווידאו- מימד הזמן.
לתאר את גודלו של המימד הרביעי בווידאו- מימד הזמן.
קיפריים (Keyframe) – פריים המפתח מתאר באנימציה קלאסית (זאת שמצויירת פריים
לאחר פריים) פריים חשוב, כאשר הפריימים בין שני קיפריימים נקראים פריימי ביניים in-betweenss . בתוכנות האנימציה
והעריכה קיפריימים מציינים את ערך המאפיין בזמן נתון (למשל ערך מיקום של שכבה או אפקט מסויים). ביצוע שינוי בין שני
קיפריימים יוצר את האנימציה.
לאחר פריים) פריים חשוב, כאשר הפריימים בין שני קיפריימים נקראים פריימי ביניים in-betweenss . בתוכנות האנימציה
והעריכה קיפריימים מציינים את ערך המאפיין בזמן נתון (למשל ערך מיקום של שכבה או אפקט מסויים). ביצוע שינוי בין שני
קיפריימים יוצר את האנימציה.
קומפוזיציה (Composition) – קומפוזיציה (מיחבר) מתארת את מיקום האלמנטים במרחב התמונה.
בתחום הווידאו קומפוזיציה מתייחסת גם למשטח העבודה בתוך אפטר אפקטס. קומפוזיציה היא הבסיס לכל יצירת וידאו או
אנימציה בתוך אפטר אפקטס. קומפוזיציה מכילה בתוכה שכבות אשר עליהן מתבצעת כל העבודה בתוכנה, ברמת העיצוב, עריכה
והנפשה. בסוף תהליך העבודה יומר תוכן הקומפוזיציה לסרט הסופי בו ניתן יהיה לצפות בתוצר הסופי.
בתחום הווידאו קומפוזיציה מתייחסת גם למשטח העבודה בתוך אפטר אפקטס. קומפוזיציה היא הבסיס לכל יצירת וידאו או
אנימציה בתוך אפטר אפקטס. קומפוזיציה מכילה בתוכה שכבות אשר עליהן מתבצעת כל העבודה בתוכנה, ברמת העיצוב, עריכה
והנפשה. בסוף תהליך העבודה יומר תוכן הקומפוזיציה לסרט הסופי בו ניתן יהיה לצפות בתוצר הסופי.
מיפוי זמן ( Time remapping) – מושג זה שייך לשיטת עריכה שאינה לינארית. באמצעות
מיפוי זמן ניתן להציג/קומפוזיציה במהירויות משתנות, ללא צורך בחיתוך אלא באמצעות מספר קיפריימים. מיפוי זמן
נמצא בשימוש נרחב בתעשיית האפקטים, וקיים בו שימוש גם בתחום האנימציה בטכניקות הקשורות לליפסינק או אנימציות
מורכבות. התוכנות אשר תומכות בעריכה מסוג זה הן פרמייר ואפטר אפקטס של חברת אדובי.
מיפוי זמן ניתן להציג/קומפוזיציה במהירויות משתנות, ללא צורך בחיתוך אלא באמצעות מספר קיפריימים. מיפוי זמן
נמצא בשימוש נרחב בתעשיית האפקטים, וקיים בו שימוש גם בתחום האנימציה בטכניקות הקשורות לליפסינק או אנימציות
מורכבות. התוכנות אשר תומכות בעריכה מסוג זה הן פרמייר ואפטר אפקטס של חברת אדובי.