עריכת וידאו – אמנות התימצות
מיכל וינס |
09.02.2014
בעריכה המודרנית אנחנו עובדים לרוב עם קבצים דיגיטליים, בתוכנות שעושות שימוש באותם חלקים נבחרים מחומרי הגלם, אך לא פוגעות לרעה בכל העודפים שאינם נכנסים לסרט המוגמר. לפיכך, בעיני עריכה קשורה יותר למה שמופיע בסרט ולא למה ש”נחתך” ממנו.
כמי שהגיעה לעריכה מאנימציה, אני מכירה בחשיבותו של תימצות בכל הנוגע להעברת סיפור –
ובתימצות ישנה אמנות לא מבוטלת.
ובתימצות ישנה אמנות לא מבוטלת.
לדעת לתמצת פירושו לשמור את כל אותם רגעי מפתח עלילתיים חשובים, מבלי להאריך במקומות
מיותרים, ועדיין, יש לספר את הסיפור בדרך שתיצור רגש כלשהו אצל הצופה.
מיותרים, ועדיין, יש לספר את הסיפור בדרך שתיצור רגש כלשהו אצל הצופה.
כאשר עורך מתמודד עם חומר גלם ראשוני, עליו לזהות מהם הרגעים הטובים ביותר שיש
לשמור מבחינה סיפורית (ויש לקוות גם צילומית), ולסנן החוצה את התפל. מבחינת יחס בין עיקר לתפל, לא אגזים אם
אומר שלעיתים קרובות רק 10% מהחומר המצולם מגיע אל התוצר הסופי.
לשמור מבחינה סיפורית (ויש לקוות גם צילומית), ולסנן החוצה את התפל. מבחינת יחס בין עיקר לתפל, לא אגזים אם
אומר שלעיתים קרובות רק 10% מהחומר המצולם מגיע אל התוצר הסופי.
אחד התרגילים הראשונים המומלצים לעורכים מתחילים הוא יצירת תקצירים למיניהם כמחווה
לסרטים אהובים, ואין הכוונה לקדימונים (“טריילרים”) להם אקדיש מאמר נפרד. זהו תרגיל חשוב מאחר והוא מאלץ את
העורך לבחור מה להשאיר ומה להשמיט מסרט אהוב, בכדי ליצור תקציר שעדיין מעביר את המשמעות והאווירה של הסרט ואת רגעיו
הטובים.
לסרטים אהובים, ואין הכוונה לקדימונים (“טריילרים”) להם אקדיש מאמר נפרד. זהו תרגיל חשוב מאחר והוא מאלץ את
העורך לבחור מה להשאיר ומה להשמיט מסרט אהוב, בכדי ליצור תקציר שעדיין מעביר את המשמעות והאווירה של הסרט ואת רגעיו
הטובים.
בנוסף, חשוב שעורך ילמד את אמנות התימצות דרך סרטים אהובים עליו ויפתח מיומנות לזיהוי רגעי
מפתח חשובים שכאלה בסרטים אותם הוא יצור. בסופו של דבר עריכה טובה היא מניפולציה על רגשותיו של הצופה.
מפתח חשובים שכאלה בסרטים אותם הוא יצור. בסופו של דבר עריכה טובה היא מניפולציה על רגשותיו של הצופה.
באנימציה, מאחר ויש לצייר כל פריים מהרצף הסופי, יש חשיבות גדולה אף יותר לתימצות, שכן
אנימטורים עשויים לבלות זמן רב ביצירת חומרים שלבסוף לא יכנסו אל הסרט הסופי, דבר שמעלה את עלויות ההפקה ולוח
הזמנים.
אנימטורים עשויים לבלות זמן רב ביצירת חומרים שלבסוף לא יכנסו אל הסרט הסופי, דבר שמעלה את עלויות ההפקה ולוח
הזמנים.
לפני מספר שנים צפיתי בפסטיבל אנימציה במקבץ סרטוני אנימציה מפסטיבלים של אותה שנה בעולם,
ובין הסרטונים במקבץ הופיע סרטון שכולו תקציר של שלושים שניות של “הניצוץ” ( סרטו של סטנלי קובריק) באנימציית
פלאש, כולו משוחק על ידי ארנבים…
ובין הסרטונים במקבץ הופיע סרטון שכולו תקציר של שלושים שניות של “הניצוץ” ( סרטו של סטנלי קובריק) באנימציית
פלאש, כולו משוחק על ידי ארנבים…
למותר לציין כי הסרטון גרף התקפי צחוק בלתי נשלטים ושודר מספר פעמים לבקשת הקהל.
הוא גם זכה בפרסים על המקוריות והאמנות שבו.
למען מי שאינם מכירים את הסרט “הניצוץ” – הסרט מבוסס על ספר של סטיבן קינג, והוא עוסק
במשפחה קטנה (זוג נשוי עם ילד קטן) המגיעה למלון באזור הררי ההופך לא נגיש בתקופת החורף. הם מגיעים למלון זה עקב
תפקיד חדש של האב כשומר על המלון בתקופת נתק חורפית זו, ושאיפתו כסופר ואלכוהוליסט משתקם, לסיים את ספרו תוך כדי
שמירה על המלון.
במשפחה קטנה (זוג נשוי עם ילד קטן) המגיעה למלון באזור הררי ההופך לא נגיש בתקופת החורף. הם מגיעים למלון זה עקב
תפקיד חדש של האב כשומר על המלון בתקופת נתק חורפית זו, ושאיפתו כסופר ואלכוהוליסט משתקם, לסיים את ספרו תוך כדי
שמירה על המלון.
בנוסף לכך מסתבר די מהר כי לילד הקטן יכולת לא נעימה לתקשר עם רוחות רפאים. מובן שזהו בסיס
מצויין לדברים שישתבשו והסרט הופך לסרט אימה ככל שהוא מתקדם.
מצויין לדברים שישתבשו והסרט הופך לסרט אימה ככל שהוא מתקדם.
מאחר ומדובר ביצירה של סטיבן קובריק, בסרט רגעים קולנועיים בלתי נשכחים רבים שהפכו לקאלט
מייד עם יציאתו (1980), ביניהם צילומי עומק של מסדרונות המלון הארוכים בהם רוכב הילד הקטן על אופניים לאורכם של
שטיחים בדוגמאות משנות השבעים, רגעים בהם האב (המשוחק על ידי ג’ק ניקולסון הצעיר) מתחרפן, ורגעי השיא של הסרט שלא
אספלייר למי שלא ראה וירצה לצפות בו.
מייד עם יציאתו (1980), ביניהם צילומי עומק של מסדרונות המלון הארוכים בהם רוכב הילד הקטן על אופניים לאורכם של
שטיחים בדוגמאות משנות השבעים, רגעים בהם האב (המשוחק על ידי ג’ק ניקולסון הצעיר) מתחרפן, ורגעי השיא של הסרט שלא
אספלייר למי שלא ראה וירצה לצפות בו.
סרטון האנימציה הפגין אמנות תימצות אמיתית – בתקציר המשוחק על
ידי הארנבים מופיעים כל הרגעים החשובים בסרט בקצב מסחרר, תוך הקפדה על שיחזור מצויר במדוייק של זויות מצלמה
וקומפוזיציה, כולל השטיחים עם הדוגמאות המזעזעות של שנות השבעים – ומכאן החן שלו. בנוסף, מדובר במשימה לא פשוטה כלל
– תימצות סרט באורך מלא לגרסה של שלושים שניות.
ידי הארנבים מופיעים כל הרגעים החשובים בסרט בקצב מסחרר, תוך הקפדה על שיחזור מצויר במדוייק של זויות מצלמה
וקומפוזיציה, כולל השטיחים עם הדוגמאות המזעזעות של שנות השבעים – ומכאן החן שלו. בנוסף, מדובר במשימה לא פשוטה כלל
– תימצות סרט באורך מלא לגרסה של שלושים שניות.
הניצוץ – הסצנה בה הילד נוסע במסדרונות.
שימו לב לשטיחים
שימו לב לשטיחים
הגירסה הארנבית. הקפדה על פרטים כמו צבע
האופניים והשטיחים
האופניים והשטיחים
מאז יצרה יוצרת אותו סרטון אתר המכיל תקצירים בני שלושים שניות של סרטי קאלט רבים, כולם
באניציית פלאש וכולם משוחקים על ידי ארנבים. ניתן למצוא שם בין השאר גרסאות לסרטים כמו “הנסיכה הקסומה”, “מלתעות”,
,טיטניק”, “מלחמת הכוכבים”, “מועדון קרב”, “הר ברוקבק” ועוד, לצד סרטים של טרנטינו (“ספרות זולה”, “כלבי אשמורת”,
“להרוג את ביל”), ואפילו לצד קלאסיקות למיניהן כמו “קזבלנקה”, “חלף עם הרוח” ועוד – כל אחד מהם באורך שלושים שניות
ומשוחק על ידי ארנבים.
באניציית פלאש וכולם משוחקים על ידי ארנבים. ניתן למצוא שם בין השאר גרסאות לסרטים כמו “הנסיכה הקסומה”, “מלתעות”,
,טיטניק”, “מלחמת הכוכבים”, “מועדון קרב”, “הר ברוקבק” ועוד, לצד סרטים של טרנטינו (“ספרות זולה”, “כלבי אשמורת”,
“להרוג את ביל”), ואפילו לצד קלאסיקות למיניהן כמו “קזבלנקה”, “חלף עם הרוח” ועוד – כל אחד מהם באורך שלושים שניות
ומשוחק על ידי ארנבים.
כתובת האתר: http://angryalien.com
האתר מומלץ בחום גם למי שמנסים ללמוד את אמנות התימצות וגם למי שסתם אוהבים סרטים ורוצים
לצחוק קצת.
לצחוק קצת.