על ייצוב תנועה בוידאו
ייצוב תנועה בוידאו הכרחי במרבית המקרים בהם נדרש הצלם לנוע עם המצלמה. במקרה כזה נאלץ הצלם להחזיק את המצלמה תוך כדי תנועה והתוצאה ללא ייצוב, לרוב תראה רועדת ומאוד לא נעימה לצפיה.
אלה שיטות ייצוב התנועה המקובלות עבור וידאו:
ייצוב מצלמה פנימי נקרא גם IBIS – ראשי תיבות של In Body Image Stabilization. משמעות השיטה היא שחיישן המצלמה נע בכיוון מנוגד לתנועה של הצלם בכדי ״לתקן״ את הרעידות הנוצרות מהחזקת המצלמה ביד. בעבר שיטה זו נחשבה ל״יקרה״ להפקה כרכיב במצלמה ממוצעת, וניתן היה למצוא אותה רק במצלמות מקצועיות מאחר ויצרני המותגים המובילים בעולם הצילום העדיפו ייצוב עדשה (עליו יפורט מייד). עם זאת, בשנים האחרונות יותר ויותר מצלמות ממוצעות מטמיעות תכונה זו במוצרים, מאחר ודרישות השוק לוידאו איכותי הולכות ועולות ואינן עוד נחלתן הבלעדית של הצלמים המקצועיים.
יתרונות
- שיטה זו עובדת עם כל סוגי העדשות. היא אולי מייקרת במעט את גוף המצלמה אבל זו הוצאה חד־פעמית שיתרונותיה שווים את ההשקעה.
- ייצוב שכזה מאפשר לעבוד עם עדשות קטנות, קלות וזולות יותר.
- בנוסף, מאחר ומדובר בתכונה פנימית – אין שום תופעות לוואי (כמו רעשים שונים) במהלך הצילום – בניגוד לייצוב עדשה שעשוי לגרום להופעת רעש במקרים מסויימים.
בשנים האחרונות יותר ויותר מצלמות ממוצעות מטמיעות תכונה זו במוצרים, מאחר ודרישות השוק לוידאו איכותי הולכות ועולות ואינן עוד נחלתן הבלעדית של הצלמים המקצועיים.
- בתנאי תאורה נמוכה יתכן טישטוש במקרים של שימוש בפוקוס אוטומטי.
- בנוסף, ייצוב שכזה איננו יעיל במיוחד לצילום עם עדשה ארוכה.
ייצוב עדשה נקרא גם OIS – ראשי תיבות של Optical Image Stabilization. בשיטה זו העדשה מכילה חלקים פנימיים נעים, והם אלה האעחראים לתיקון הרעידות הנוצרות מהחזקת המצלמה ביד. שיטה זו נהוגה כיום גם במצלמות סמארטפונים של יצרנים שונים, והיא מתבססת על תיקון ״טישטושים״ הנוצרים מהרעידות מאשר על ייצוב אמיתי לרעידות.
- אין אובדן איכות מאחר והייצוב מתבצע תוך כדי צילום.
- ייצוב מסוג זה טוב יותר לצילום בתנאי תאורה נמוכה.
- בנוסף, בשימוש בעדשות ארוכות יש יתרון מובהק לייצוב עדשה מאחר וייצוב חיישן ידרוש תנועה רחבה יותר של החיישן שאיננה קיימת במרבית המצלמות.
שיטה זו נהוגה כיום גם במצלמות סמארטפונים של יצרנים שונים, והיא מתבססת על תיקון ״טישטושים״ הנוצרים מהרעידות מאשר על ייצוב אמיתי לרעידות.
- עדשה הכוללת מייצב תהיה לרוב גדולה וכבדה יותר, הפעלת תכונת הייצוב תגזול יותר משאבים מהסוללה בעת הצילום (כך שזמן הצילום יתקצר).
- עדשה כזו גם תהיה יקרה יותר. בנוסף, המבחר בעדשות מסוג זה אינו גדול.
-
אצל חלק מהיצרנים ייצוב שכזה יוצר ״רעשים״ שישמעו בצילום וידאו.
ייצוב אלקטרוני נקרא גם EIS – ראשי תיבות של Electronic Image Stabilization . בשיטה זו מעבד המצלמה מחשב דיגיטלית מהו השינוי בגבולות הפריים שלכדה המצלמה, ביחס לפריימים הבאים, ו״ממקם״ מחדש כל פריים תוך הזזת התמונה ושימוש בפיקסלים מחוץ לגבולותיו.יתרונות
- מדובר בתכונה ״זולה״ יחסית, ולפיכך ניתן למצוא אותה גם במכשירים ממוצעים.
- בנוסף, היא אינה מוסיפה שום רכיבים למכשיר והיא מתבצעת במהירות גבוהה.
- יתכן אובדן איכות מאחר וה״תיקון״ נעשה על התמונה המקורית שנלכדה.
- בנוסף, בתנאי תאורה נמוכה וברזולוציות נמוכות יותר אובדן האיכות יבלוט עוד יותר מאחר ויווצר ״רעש״ בתוצר הצילומי. יש להבין כי למעשה הסרטון הסופי כולל רק 90% מהגודל המקורי שצולם, כי המצלמה משתמשת בשוליים (כ 10%) כדי לתקן את הרעד ולבסוף מותחת בחזרה את 90% הנותרים כדי ש״ימלאו״ את הפריים.
אפקט מייצב בשלב הפוסט הכוונה היא לשימוש בפילטר או אפקט בתוכנת עריכת הוידאו לשם ״ייצוב״ של סרטון רועד. גם במקרה זה הסרטון הסופי כולל רק 90% מהגודל המקורי שצולם, כי האפקט משתמש בשוליים (כ-10%) כדי לתקן את הרעד ולמקם כל פריים מחדש, ולבסוף מותח בחזרה את 90% הנותרים כדי ש״ימלאו״ את הפריים.
יתרונות
- לא דרוש ידע מוקדם ואין הגבלה על חומרים מצולמים מכל סוג שהוא.
- ניתן לשחק עם מאפייני האפקט ולשנות במקצת את אופן ה״חיתוך״ מהפריים המלא – אך מובן שזה ישפיע על התוצאה מבחינת רמת היציבות.
- יתכן אובדן איכות מהסיבות שהוזכרו לעיל, והוא יבלוט יותר בתנאי תאורה נמוכה.
- תהליך החישוב של האפקט עשוי לקחת זמן (מבחינת עבודת מחשב) בהתאם לאורך, לרזולוציה, ולתוכן המצולם בקליפ.
- זהו תהליך שמקשה על המעבד ולפיכך במחשבים פחות חזקים הוא יהיה ממושך.
- בנוסף, כפי שכבר הוזכר – התוצאה עשויה להיות ״חתוכה״ כי התוכנה משתמשת בגבולות החומר המצולם לתיקון התנועה, חותכת אותם החוצה ואז מגדילה את מה שנשאר.
יתרונות
- התוצאה המצולמת נראית יציבה יותר מכל שיטה אחרת – גם אם הצלם זז במהירות עם המצלמה.
- בנוסף לייצוב, במרבית הגימבלים ניתן לשלוט בתנועות מצלמה לכל הכיוונים ולהשיג תוצר מקצועי במיוחד.
כיום ניתן למצוא בשוק מייצבים רבים הכוללים גימבל לשללגדלים וסוגי מצלמות
חסרונות
- אלה מכשירים יקרים ובעלי עקומת למידה מסוימת.
- עבודה עם גימבל מגבילה את משקל המצלמה וזה אומר שאי אפשר יהיה לעבוד עם עדשה ארוכה וכבדה.
- בנוסף, עבודה עם גימבל מקשה מאוד על שינוי מאפייני צילום שאולי ידרשו (כמו שינוי פוקוס, זום או כל מאפיין צילומי אחר) – ובשורה התחתונה היא אינה מתאימה לכל מטרה.
באותו נושא
-
נכתב ע"י שפי גור-ארי
-
נכתב ע"י יגאל לוי
-
נכתב ע"י ארז רזניקוב