סדר וניקיון באפטר אפקטס
לקראת הפסח רובנו עסוקים בסידור וניקוי קדחתני של הבית. בסיום העבודות אנו מרוויחים בית נקי ומסודר יותר לחג. למשימה זאת אנו נעזרים בכל מיני כלים ועזרים כמו מטאטא, מגב, מגוון מטליות ועוד. אפטר אפקטס מציעה כלים שתפקידם לסדר ולנקות את התוכנה וסביבת העבודה שבה. באופן זה, בסיום התהליך העבודה בתוכנה נעימה וחלקה יותר. לכבוד חג הפסח, ריכזתי עבורכם מספר כלים פשוטים, שמטרתם לזרז את העבודה בתוכנה ובייחוד להקל עליכם בעבודה היומיומית.
כלים לסדר:
- שכבה ביישנית- שכבה ביישנית עוזרת לנקות מציר הזמן (Timeline) את השכבות המיותרות לפרק זה של
העבודה, מבלי למחוק אותן. שכבות מיותרות יכולות להיות שכבות סטטיות, כאלה שהסתיימה העבודה עליהן, או אפילו שכבות
שנמצאות בין שתי שכבות שכרגע בטיפול. להפעלת השכבה הביישנית יש להדליק את כפתור השכבה המתאים וגם את כפתור
הקומפוזיציה כפי שניתן לראות בצילום המסך. - עבודה בתיקיות- נשמע אולי בסיסי, אבל חלון פרוייקט שאינו מסודר מספיק יכול לסרבל את העבודה,
בעיקר במשימות איתור חומרי גלם, או קומפוזיציות בכל שלבי הפרוייקט, אך במיוחד בשלב התיקונים. שדה החיפוש יכול
"לכבות שריפות" מתי שצריך, אך גישה נוחה אל האלמנטים הרלוונטיים לשלבי הפרוייקט יכולה לחסוך זמן רב של עבודה.
ממליץ בכל שעת עבודה להשקיע שתי דקות לסידור הפרוייקט. אחד השלבים הראשונים בסידור הוא שימוש בתיקיות הפרוייקט
הממוקמות בחלקו התחתון של החלון.
- תוויות (Labels)- ריבוי שכבות בציר הזמן (Timeline) הוא דבר שלפעמים אי אפשר להתחמק ממנו. עצם העובדה שלשכבה באפטר אפקטס אין צלמית
המציגה את תוכנה מקשה על ההתנהלות עם מספר רב של שכבות וזאת גם אם מקפידים לתייג שכבות בשמות. תוויות צבע
מסייעות בנושא זה בשני אופנים, האחד- בידול שכבות על פי צבע התווית שנקבע להן והשני הוא בחירת כל השכבות
המשוייכות לאותה תווית.את שני אלה ניתן לפגוש בלחיצה על ריבוע הצבע המופיע משמאל לשם השכבה. אז בואו
נכניס קצת צבע לציר הזמן!כלים לנקיון
- Purge (טיהור)- אחד המשאבים העיקריים שאפטר אפקסט צורכת מן המחשב הוא
זיכרון העבודה (RAM). בין אם המחשב בזיכרון עבודה מצומצם, או נרחב, רצוי מדי פעם לטהר את
הזיכרון לגישה מהירה בו משתמשת התוכנה וזאת בכדי למלא אותו במידע עדכני ולנצל את משאבי הזיכרון להם התוכנה זקוקה
באופן יעיל יותר בפרק הנוכחי של העבודה. טיהור הזיכרון עשוי אף לפתור בעיות שמקורן במחסור בזיכרון שעשוי להתבטא
בהאטה במהירות חישוב והודעות שגיאה. לטיהור הזיכרון ניתן להשתמש בקבוצת פקודות הריקון הסמינות מתפריט Edit->Purge. כל פקודה אחראית על טיהור חלק אחר הגוזל שטח בזיכרון: טיהור כל
הזיכרון וזיכרון המטמון שנשמר על הדיסק (All Memory & Disk Cache), כל הזיכרון
(All Memory), פקודות ביטול (Undo), זיכרון מטמון תמונות (Image Cache Memory) וצילומי השוואה (Snapshot).חשוב
לזכור כי פעולה זה איננה הפיכה. - Dependencies ניהול חומרי גלם- במהלך עבודה על פרוייקט אנו מייבאים
לתוכנה כמות לא מבוטלת של תמונות, קובצי וידאו ושמע. קורה שלא תמיד כולם רלוונטיים ובסופו של דבר אנו לא זקוקים
להם, אך בפועל הם עדיין קיימים בפרוייקט. בנוסף, יתכן אפילו שבלי לשים לב ייבאנו את אותו חומר גלם פעם נוספת
מבלי להיות מודעים לכך שהוא כבר קיים בפרוייקט. באופן זה, בפועל אנו עושים שימוש כפול בחומר גלם שלא לצורך,
עובדה שעשוייה להשפיע על זמן טעינת קובץ הפרוייקט, משך שמירתו ונפח הקובץ ובנוסף על איסוף וארגון חומרי הגלם
לניודם למחשב אחר.
בדיוק למטרה זו הומצאו פקודות לניהול חומרי הגלם בפרוייקט הזמינות מתפריט
File>Dependencies.Consolidate All Footage
– פקודה זו תאתר ותמחק חומרי גלם שמקורם מאותו הקובץ, כלומר ייבוא/שימוש כפול באותו חומר הגלם יבוטל ובפועל
יישאר רק עותק בודד של חומר הגלם בשימוש.Remove Unused Footage– תמחק מן הפרוייקט כל חומר גלם שאינו בשימוש, כלומר לא
מופיע באף קומפוזיציה. עוזר מאוד לנקות את הפרוייקט מחומרי גלם שהכנסנו בטעות, או כאלה שוויתרנו על השימוש
בהן.Reduce Project– תמחק מן הפרוייקט כל חומר
גלם/קומפוזיציה/שכבות סוליד שאינו חלק מן הקומפוזיציה שסומנה בזמן הפעלת הפקודה. פקודה העוזרת לצמצם את נפח
הפרוייקט למינימום ההכרחי לצורך קומפוזיציה, או קומפוזיציות מסויימות.