נעים להכיר Unity
מה זה Word ?Word היא תוכנה לעיבוד תמלילים. בפועל זה שם קצת מטופש, שבגדול אומר שזו תוכנה לכתיבת מסמכי מלל. באותו אופן Chrome הוא "דפדפן אינטרנט" אבל במילים פשוטות תוכנה לצפיה באתרי אינטרנט. פוטושופ, לעומת זאת היא תוכנה שמאפשרת ליצור ולערוך תמונות. אם כך, מהי Unity ?Unity, או בשמה המלא Unity3D, היא תוכנה לפיתוח משחקים, או כפי שנהוג לכנותה- "מנוע משחקים". אז כמו שמכונית לא תזוז בלי מנוע, משחקים לא יכולים לפעול בלי המנוע שמריץ אותם. במקרה שלנו מנוע משחקים גם מתייחס לתוכנה שבה מייצרים אותם, וככה אנחנו נתייחס ל-Unity.
נעים להכיר Unity, אז מה עושים בתוכנה לפיתוח משחקים? מייצרים משחקים, והשאלה היא כמובן ממה. יש הרבה דברים שמרכיבים משחק, אבל השלושה העיקריים הם קוד, גרפיקה וסאונד.
הקוד משמש ליצירת הלוגיקה, משמע ההיגיון הפנימי של המשחק- מה שמגדיר איך הוא עובד. כל פעם שדמות זזה במסך, שחקן אוסף Power up, או שמסתיים שלב. הקוד, לעומת זאת, הוא מה שמגדיר איך הדברים אמורים לקרות. כמו כן הקוד הוא מה שמזהה את הקלט של המשחק. כלומר, אם שיחקתם במכשיר נייד ונגעתם במסך, או משחקים במחשב במקלדת ועכבר, או משחקים בשלט בקונסולה. אתם מבצעים פעולה שהמשחק "קולט" ומכאן השם קלט. הקוד הוא שמגדיר לאיזה קלט המשחק מצפה, ומה הוא מתכוון לעשות איתו (למשל, לחצתם על X – והדמות קופצת).
הגרפיקה היא כמובן איך המשחק נראה. היא יכולה להתבטא בדו־מימד או תלת־מימד ו-Unity מתאימה לעבוד עם שתיהן, אפילו אם בגדול קוראים לה Unity3D.
הגרפיקה גם מכילה הרבה פעמים אנימציות, מרכיבים כמו פונטים, אפקטים וכל דבר שאנחנו יכולים לראות על המסך.
הסאונד, או במילים אחרות המוזיקה והצלילים במשחק, הם קצת הבן החורג של פיתוח המשחקים. לכאורה אפשר ליצור משחק בלי סאונד, אבל סאונד משובח עשוי להוסיף ולעשות את ההבדל בין סרט אוונג'רז לסרט אילם בשחור לבן. בדומה לקוד ולגרפיקה גם סאונד זה חלק מהמרכיבים ש-Unity מציעה לבניית המשחק.
חשוב להבין ש-Unity היא מעין תוכנה לעריכת משחקים המאפשרת לשלב את כל החלקים ביחד, על אף שלרוב את החלקים בעצם יוצרים בתוכנות אחרות, כמו פוטושופ. אפילו את הקוד, שאת כתיבתו ועריכתו מתחילים ב-Unity, עושים בתוכנה חיצונית כמו Visual Studio. רוב העבודה שעושים בתוך Unity עצמה היא בעיקר שילוב של הדברים יחד. אבל אל תטעו, יש המון דברים שיוניטי עושה.
אילו משחקים עושים ביוניטי? כל מיני סוגים. אפשר לייצר כמעט כל משחק ששיחקתם בו- ב-Unity. סביר שלא מעט משחקים בהם שיחקתם נוצרו ב-Unity. אני, לדוגמה, מאוד אוהב ליצור משחקי דו־מימד עם פיזיקה, דוגמת Angry Birds. יחד עם זאת עבדתי גם על משחקי תלת־מימד, משחקים חינוכיים, פלטפורמים וסוגים אחרים.
Unity מצטיינת בלהקל עלינו המפתחים את החיים. ליצור פיזיקה בלי מתמטיקה, ליצור מעבר בין שלבים, מבלי שצריך לתכנת מערכת מיוחדת שתעשה את זה. להציג מלל וכפתורים בצורה פשוטה, אפקטים, אנימציות וסאונד. כל אלה הם רק חלק קטן מכל האפשרויות שיוניטי נותנת לנו ואולי הדבר החשוב ביותר, ליצור משחק בתוכנה אחת, ואז לייצא אותו לפלטפורמות שונות. במילים יותר פשוטות – צרו משחק ביוניטי, ושימו אותו במחשב מבוסס חלונות, במק, באתר אינטרנט, במכשיר אייפון, אנדרואיד, או בקונסולה.
משחקים שנוצרו ב-Unity3D כוללים את המנוע המריץ את המשחק, מה שמאפשר למשחק לרוץ בפלטפורמות שונות. להרצת המשחק בדפדפני אינטרנט, למשל, היישום כולל נגן (Unity web player). בייצוא לטלפונים חכמים כמו iPhone הקובץ כולל מרכיב המאפשר להריצו בפלטפורמה זו וכן הלאה.
במאמר זה הסברתי על קצה המזלג מהי Unity. מה המשמעות של מנוע משחק, ומה אפשר לעשות איתה.
במאמר הבא בנושא נספק מדריך למתחילים שיציג מושגים בסיסיים בבניית משחק ב-Unity.
אם אתם מחפשים מסגרת מסודרת ללמידת Unity
אתם מוזמנים להצטרף לקורס Unity שלנו במנטור ולומר נעים להכיר Unity.
אפשר ללמוד קורס Unity כקורס עצמאי, או אם אתם רוצים להשקיע וללמוד גם את שאר התחומים שחשובים לפיתוח משחקים, אתם מוזמנים לבדוק על התוכנית המצויינת שלנו לפיתוח משחקים. (וכן – אני לגמרי משוחד 🙂 )
תגובות, הצעות ושאלות יתקבלו בברכה
באותו נושא
-
נכתב ע"י יגאל לוי
-
נכתב ע"י יגאל לוי
-
נכתב ע"י ערן בורוכוב