משחקי מהירות
חדות התמונה שנצלם נקבעת, בעיקר, על ידי פרמטר אחד – מהירות התריס. כמובן ישנם תנאים נוספים, אבל כשאנחנו מצלמים גוף בתנועה, מהירות התריס תקבע האם הוא ייצא מטושטש או חד. כשמצלמים בעלי חיים אפשר להתנסות עם מהירויות תריס שונות בכדי להשיג תוצאות אחרות, מעניינות לא פחות.
פנינג – האובייקט המצולם ייצא חד אך הסובב אותו מטושטש. זאת בתנאי שמהירות התריס נכונה והתנועה אחרי האובייקט המצולם מסונכרנת נכון עם מהירות אותו אובייקט.
הקפאה – מעלים מהירות (במקרה שלי העלתי ל-800), מגבירים ריגשות חיישן (מעלים ISO) במידת הצורך (במיוחד בשעות בוקר מוקדמות, או אחר הצהריים) וממקדים את העדשה על האובייקט הרץ.
ביננו, זה נשמע פשוט הרבה יותר ממה שזה בפועל. האמת היא שבפועל זה דורש תירגול לא מועט כדי להשיג תוצאות טובות ולכן, אם אתם מתכוונים לבצע תרגילים שכאלו, רצוי שתנסו אותם קודם על אובייקטים מקומיים ולאו דווקא על גנו בטנזניה. אחד המקומות הטובים לתרגול הוא חוות סוסים, שם אפשר לתרגל מהירויות צילום שונות (אחרי תיאום עם בעל החווה כמובן).
למה דווקא חוות סוסים ולא אנשים רצים? בעיקר בגלל תנועות הגוף – מדובר בארבע רגליים שרצות, תנועות ראש וצוואר, זנב וכו׳. לא זכור לי שאת כל אלו אפשר למצוא בגוף אנושי.
אפשרות אחרת היא לצאת לטיול באזור בו אתם יודעים שיש צבאים – הם מטרה קשה לצילום, היות והם קטנים, זריזים מאוד ופותחים בריצה מיד כשהם מזהים רכב מתקרב. מצד שני – אין תרגול טוב מזה.
אבל רגע, לפני שאתם מזמינים כרטיסים לטנזניה, כדאי לחשוב גם על הציוד אותו אתם לוקחים למשימה.
מצלמה – אתם עומדים לצלם הרבה תמונות בקצב מהיר (יחסית), ולכן כדאי מאד לקחת מצלמה שמסוגלת להתמודד עם זה. צר לי, אבל מצלמות כיס, או מצלמות כמו PowerShot של קנון (שעיקר הצלחתן זה הזום המדהים שלהן) אינן מתאימות למשימות כמו אלו.
עדשה – רצוי מאד עדשת טלה טובה אבל לא כבדה במיוחד, זאת על מנת שתוכלו לעקוב אחרי האובייקט בלי רעידות יד חזקות מדי.
חצובה – אין מצב. אין אפשרות למקם חצובה או מונופוד בתוך האוטו ואף אחד לא ייתן לכם לצאת מהרכב כשעדר גנו דוהר כמה מטרים מכם (סיכוי לא רע שגם מישהו שמחפש מזון בשרי דוהר איתם).
״שק אפונים״ – פתרון מצויין לרוחות רפאים והקפאה, יכול להיות מסורבל כשמדובר בפנינג.
אם אחרי קריאת הפיסקה הזו הבנתם שאין לכם את הציוד המתאים ואתם ממש רוצים לעשות את התרגילים האלו, קנו ציוד מתאים ותרגלו עבודה איתו עוד בארץ. הכי מעצבן זה לקרוא את מדריך המצלמה בזמן שהעדר חולף עובר לו על פניכם (כי איפה לעזאזל קובעים את מספר נקודות הפוקוס במצלמה הזו?).
הכל מוכן, יצאנו לדרך.
נוף – רצוי מישורי, רצוי נקי מעשבים גבוהים, כדי שנוכל לראות כמה שיותר מתנועת בעל החיים.
מיקום הרכב – מקמו את הרכב מקביל לעדר כדי שתוכלו לצלם אותו דרך החלון בצורה נוחה. השתדלו להיות קרובים במידת האפשר למקום ההתרחשות מבלי להפריע לבעלי החיים או להבהיל אותם.
התבוננות – תסתכלו על תנועת העדר – יש לה קצב קבוע. נסו להסתנכרן עם הקצב.
הביטו לכיוון ממנו מגיעים בעלי החיים, האם זה סוף העדר או שיש עדיין הרבה פרטים שמגיעים בריצה? וודאו כי אם מכוונים לנקודה שטופת שמש ולא לעבר עץ מצל.
מצלמה – כוונו את מדדי המצלמה בהתאם לסוג הצילום שאתם רוצים לעשות כעת. עשו צילום נסיון כדי לוודא שאכן התמונה חדה והאור מתאים ו– Let the games begin..
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
-
נכתב ע"י סיגלית אריאלי
-
נכתב ע"י סיגלית אריאלי
-
נכתב ע"י סיגלית אריאלי