מנועי עקיבה באפטר אפקטס
אפטר אפקטס מצויידת במספר מנועי עקיבה חזקים המאפשרים לכל אפטריסט לשלב כל גרפיקה, או חומר גלם בתנועה הקיימת בווידאו. עקיבה היא היכולת של התוכנה להפיק קיפריימים (Keyframes) על פי תנועה (שינוי בצבעי הפיקסלים) הקיימת בווידאו. עקיבה יכולה לחסוך הרבה עבודה ידנית במטלות כמו החלפת מסך לסמארטפון, שילוב כותרות בתנועה, מחיקת לכלוך/אלמנט מהפריים ועוד. בשנים האחרונות נוספו כלים ודרכים חדשות לעקוב אחרי תנועה, וביחד הם יוצרים מעין בלבול אצל המשתמשים. במאמר זה נציג סוגים שונים של עקיבה ויכולותיה (לא כולל ייצוב), ובהתאם לכך נסביר למה כל עקיבה מתאימה.
המחדל של אפטר אפקטס. מסוגלת לעקוב אחרי קבוצת אחת פיקסלים, או שתיים (כאשר תנועת קבוצות הפיקסלים בוידאו היא ימינה
שמאלה, למעלה ולמטה) ומייצרת קיפריימים (Keyframes) של מיקום/סיבוב/גודל. עקיבה זו יעילה ביותר במקרים בהם מעוניינים
לעקוב אחר נקודה מסוימת בפריים ולהמיר אותה לתנועה דו-מימדית של שכבה אחרת. עקיבה זו מצויינת
להפעלת אפקט מבוסס מיקום דו-מימדי, או שכבה דו-מימדית אשר נצמדת למיקום מסוים בוידאו.
2. עקיבת 2.5 מימדים– עקיבה
זו מייצרת אפקט Corner Pin אשר באמצעותו ניתן למקם, על משטח/מישור מסויים, תוכן אחר גם
בשינויי פרספקטיבה. עקיבה זו השתפרה פלאים מאז גירסה CS3 של אפטר אפקטס, שבה הצטרפה תוכנת
Mocha לאפטר אפקטס ומאז ניתן להפעילה ישירות מתוך התוכנה. סוג זה יעיל מאוד לעקיבה אחר מישור
והחלפת תוכנו באחר, לדוגמא, החלפת תוכן של מסך/ שלט וכיסוי/ניקוי של טקסטורה קיימת. יחד עם זאת ניתן להשתמש בו גם
למניפולציה מורכבת יותר כפי שניתן לראות במדריך הבא:
3. עקיבה תלת-מימדית– עקיבה
זו מייצרת מצלמה תלת-מימדית על פי התנועה הקיימת בפריים. ניתן להשתמש בעקיבה זו כאשר קיים צורך לפזר מספר אלמנטים
תלת-מימדיים במרחב הווידאו. עקיבה זו הצטרפה לאפטר אפקטס בגירסה CS6 של התוכנה. יחסית
לתוכנות עקיבה תלת-מימדיות אחרות הקיימות בתעשייה, העקיבה התלת-מימדית של אפטר אפקטס מוגבלת מעט, אך עדיין מספיקה
לרוב צרכיו של האפטריטס הממוצע.
4. עקיבת מסיכות– עקיבה זו
מסייעת להנפיש מסיכה על פי תנועת האובייקט הממוסך הקיים בפריים. אפשרות זו נוספה בגירסת 2012 CC. עקיבה זו יעילה למקרים בהם יש צורך בהנפשת מסיכה (באופן שאינו הדוק) ומצויינת לטשטוש של
עצמים נעים בפריים כמו פנים או לוגו- מדובר בחסכון משמעותי בזמן עבודה אשר נעשתה עד כה באופן ידני.
5. עקיבת פנים– עקיבה חדשה יחסית, מגירסה CC2015 ניתן לייצר עקיבה מפורטת אחרי
תווי פנים אשר קיימים בפריים ולקבל נקודות "אחיזה" לעיניים, אף, פה ועוד. עקיבה זו עוד בראשית דרכה, אך היא מאפשרת
זיהוי פנים ובעקבות זאת יצירת עקיבה גם בתנאי חומר גלם קשים. למה זה טוב? בעיקר לעקיבות אשר קשורות לתווי פנים
(תיקוני צבע ספיציפיים או מחיקות/החלקות פנים למינהן) אבל אפשר לעשות דברים הרבה יותר מרשימים כפי שניתן לראות
במדריך הבא:
מעמיקה עם הנושא. על זה נאמר "כשיש פטיש ביד- הכל נראה כמו מסמר" (ארנולד שוורצנגר, 126 לפני הספירה). היכרות עם כל
סוגי העקיבה על תפקידם, יתרונותיהם וחסרונותיהם תיצור את פתרון העקיבה הרצוי ותספק את התוצאה החלקה והמתאימה ביותר
לכל קטע וידאו.