מי פיצל את המסך שלי?
מיכל וינס |
27.05.2018
המושג ״מסך מפוצל״ מתייחס למצב בו המסך נחלק למספר אזורים, כך שמספר קטעי וידאו מוצגים בו זמנית. הרעיון לעקוב בעת ובעונה אחת אחר מספר התרחשויות אולי נראה בעייתי על פניו, אך למעשה מדובר בכלי סיפורי המשרת ז׳אנרים רבים, ועם שימוש נכון בו – מתקבל גם ערך מוסף סיגנוני.
הסיבה לשימוש במסך מפוצל בסרטים היא (כמעט תמיד) עלילתית. כך מתאפשרים מספר דברים:
- יצירת מספר נקודות מבט שונות על המתרחש בסצינה בו-זמנית
- חלוקת המסך לשני מקומות שונים בעלי נקודת השקה, למשל, הדגמת שיחת טלפון בין שני אנשים,
כך שרואים כל אחד מהם באחד מצידי המסך. כך מתקבלת תגובה מיידית שלהם אחד לשני. - העברת זמני התרחשות שונים לשם השוואה (למשל לפני/אחרי אירוע מפתח בעלילה)
- העברת הקבלה רעיונית בין מה שקורה בשני צידי המסך (למשל שתי דמויות שונות שיש הקבלה
רעיונית בין מה שהן עושות בשני צידי המסך במקביל) - קידום עלילה הנעה במספר קווים מקבילים. מקובל להשתמש בכלי זה בסדרות פעולה – כאשר רואים
מדי פעם במסך מפוצל כיצד העלילה מתקדמת בכל אחד מהקווים המקבילים, קל יותר ״לעבור״ מקו עלילה אחד למשנהו - העברת מידע רב יותר בזמן קצר
כאשר הסיבה היא אסתטית, התמקדות בפרטים שונים בחלקי המסך מאפשרת הדגשה של אלמנטים מסויימים
באופן מסוגנן ויעיל. מובן שתמיד ניתן להרוויח תחושה של ״סגנון״ מיוחד ממסך מפוצל, גם אם הסיבה המקורית לפיצול היא
רעיונית. לפיכך ניתן למצוא מסך מפוצל בסרטי קולנוע וגם בסדרות טלוויזיה בשלל צורות.
באופן מסוגנן ויעיל. מובן שתמיד ניתן להרוויח תחושה של ״סגנון״ מיוחד ממסך מפוצל, גם אם הסיבה המקורית לפיצול היא
רעיונית. לפיכך ניתן למצוא מסך מפוצל בסרטי קולנוע וגם בסדרות טלוויזיה בשלל צורות.
דוגמאות מהקולנוע
בדוגמאות הבאות הלקוחות מהסרט ״The Thomas Crown Afair״ משנת 1968,
הסיבה העלילתית היא העברת מספר נקודות מבט על המתרחש בו זמנית, אבל ישנה הצדקה נוספת – גיבור הסרט חי חיים כפולים
ולפיכך קיים סוג של פיצול אישיות בדמותו. בנוסף, קיימת הצדקה אסתטית לשימוש במסך המפוצל, מאחר ומדובר בסרט שנחשב
בזמנו ועד היום מסוגנן ביותר. הדוגמא הבאה לקוחה מהפתיחה של הסרט ובעיקר מעבירה את סגנונו המוקפד
של הסרט:
הסיבה העלילתית היא העברת מספר נקודות מבט על המתרחש בו זמנית, אבל ישנה הצדקה נוספת – גיבור הסרט חי חיים כפולים
ולפיכך קיים סוג של פיצול אישיות בדמותו. בנוסף, קיימת הצדקה אסתטית לשימוש במסך המפוצל, מאחר ומדובר בסרט שנחשב
בזמנו ועד היום מסוגנן ביותר. הדוגמא הבאה לקוחה מהפתיחה של הסרט ובעיקר מעבירה את סגנונו המוקפד
של הסרט:
בסרט ״רקוויאם לחלום״ מופיעה הדוגמא
הבאה,
בה בזכות המסך המפוצל אנו מקבלים תקריבים על שתי דמויות המפתח במהלך סצינה אינטימית ביניהם. התקריבים ״מקרבים״ אותנו
הלכה למעשה לנקודת מבטם של הגיבורים בסצינה זו, וכך מאפשרים לנו לחוות את הרגע מעיניהם:
הבאה,
בה בזכות המסך המפוצל אנו מקבלים תקריבים על שתי דמויות המפתח במהלך סצינה אינטימית ביניהם. התקריבים ״מקרבים״ אותנו
הלכה למעשה לנקודת מבטם של הגיבורים בסצינה זו, וכך מאפשרים לנו לחוות את הרגע מעיניהם:
הסצינה הבאה לקוחה מהסרט ״עיני נחש״. אנו מקבלים שתי נקודות מבט על אותה הסצינה בו-זמנית,
דבר שמשרת את העלילה, מאחר ומדובר בסצינה מרכזית מתוך ״תרגיל עוקץ״ המתרחש
לנגד עינינו, ויש מי שעוקב אחר המתרחש מרחוק:
דבר שמשרת את העלילה, מאחר ומדובר בסצינה מרכזית מתוך ״תרגיל עוקץ״ המתרחש
לנגד עינינו, ויש מי שעוקב אחר המתרחש מרחוק:
הסיבה לשימוש במסך מפוצל בסרטים היא (כמעט תמיד) עלילתית.
בדוגמא הבאה הלקוחה מהסרט ״להרוג את ביל״, השימוש במסך המפוצל מציג לנו שתי דמויות
באופן המכין את הרקע לעימות ביניהן. במקרה זה שוב מדובר בסרט מאוד מוקפד מבחינת סגנון חזותי ולפיכך השימוש במסך
מפוצל בסצינה זו נובע הן משיקולים עלילתיים והן משיקולים סגנוניים:
באופן המכין את הרקע לעימות ביניהן. במקרה זה שוב מדובר בסרט מאוד מוקפד מבחינת סגנון חזותי ולפיכך השימוש במסך
מפוצל בסצינה זו נובע הן משיקולים עלילתיים והן משיקולים סגנוניים:
לעומת זאת, בדוגמא הבאה הלקוחה מהסרט ״אושן 13״, מטרת המסך המפוצל היא להציג אזור התרחשות
בסגנון שבכוונה תחילה מחקה סרטים כמו ״The Thomas Crown Afair״ שהוזכר לעיל. מאחר ו״אושן 13״ נוצר ב-2007 והוא המשך לרימייק של סרט משנות ה-60 – החיקוי הסגנוני
מכוון:
בסגנון שבכוונה תחילה מחקה סרטים כמו ״The Thomas Crown Afair״ שהוזכר לעיל. מאחר ו״אושן 13״ נוצר ב-2007 והוא המשך לרימייק של סרט משנות ה-60 – החיקוי הסגנוני
מכוון:
עם זאת, לפעמים ניתן למצוא גם כוונות אחרות מאחורי פיצול מסך.
בדוגמא הבאה מתוך ״500 ימים עם סאמר״, המסך המפוצל מעביר לצופה השוואה בין
ציפיותיו של הגיבור מהסצינה לבין מה שקורה בה במציאות. התוצאה
אמינה ואינטיליגנטית:
אמינה ואינטיליגנטית:
כאשר הסיבה היא אסתטית, התמקדות בפרטים שונים בחלקי המסך מאפשרת הדגשה של
אלמנטים מסויימים באופן מסוגנן ויעיל.
אם כבר הוזכרו כוונות אחרות – בדוגמא הבאה מתוך ״הרומן שלי עם אנני״, המסך המפוצל הוא
למעשה אשליה – וודי אלן בנה את הסט כשהוא מפוצל מלכתחילה בכדי שיהיה קיר בין שתי הדמויות שנמצאות לכאורה בשני מקומות
שונים – אך בדרך זו כשמצלמים את הסצינה, התיאום בין שני ״צידי המסך״ עובד
נפלא מאחר והשחקנים יכולים להגיב זה לזה בתיזמון מושלם:
למעשה אשליה – וודי אלן בנה את הסט כשהוא מפוצל מלכתחילה בכדי שיהיה קיר בין שתי הדמויות שנמצאות לכאורה בשני מקומות
שונים – אך בדרך זו כשמצלמים את הסצינה, התיאום בין שני ״צידי המסך״ עובד
נפלא מאחר והשחקנים יכולים להגיב זה לזה בתיזמון מושלם:
דוגמאות מהטלויזיה
ובכן, הוצגו כאן שלל הצדקות עלילתיות וסגנוניות לשימוש במסך מפוצל על המסך הגדול, אך כאמור
גם על המסך הקטן ניתן למצוא מסך מפוצל בסדרות פעולה, בפרסומות ובקליפים מוזיקליים.
גם על המסך הקטן ניתן למצוא מסך מפוצל בסדרות פעולה, בפרסומות ובקליפים מוזיקליים.
בסדרות פעולה כמו 24 מקובל להשתמש במסך מפוצל למעבר בין קווי עלילה מקבילים. מאחר והסיפור
מורכב ממספר לא מבוטל של קווי עלילה, המסך המפוצל מאפשר לצופה להבין ״מה
מתרחש בינתיים״ בקווי העלילה המקבילים ולעבור ביניהם:
מורכב ממספר לא מבוטל של קווי עלילה, המסך המפוצל מאפשר לצופה להבין ״מה
מתרחש בינתיים״ בקווי העלילה המקבילים ולעבור ביניהם:
בפרסומות השימוש במסך מפוצל נעשה לרוב לשם השוואה, או לשם אספקת מידע רב יותר בזמן קצר. בדוגמא
הבאה מוצגת פרסומת של קוקה קולה המשווה בין סגנון החיים של בחור צעיר לסבו כשהיה בגיל מקביל, כשהמסר הוא ״לחיות
נכון״:
הבאה מוצגת פרסומת של קוקה קולה המשווה בין סגנון החיים של בחור צעיר לסבו כשהיה בגיל מקביל, כשהמסר הוא ״לחיות
נכון״:
גם מקדונלדס אימצה רעיון דומה לשם השוואה בין שתי נקודות זמן – של ילדה ואביה כשהיה בגילה,
אך בדוגמא
זו המסך המפוצל אינו השוואתי בלבד אלא אמור להציג שיפור מתקופות עבר:
אך בדוגמא
זו המסך המפוצל אינו השוואתי בלבד אלא אמור להציג שיפור מתקופות עבר:
עם זאת, לפעמים ניתן למצוא גם כוונות אחרות מאחורי פיצול מסך. בדוגמא הבאה מתוך
״500 ימים עם סאמר״, המסך המפוצל מעביר לצופה השוואה בין ציפיותיו של הגיבור מהסצינה לבין מה שקורה בה במציאות.
בדוגמא הבאה לעומת זאת, המסך המפוצל מעביר מידע רב יותר בזמן קצר על ידי החלוקה לנקודות מבט
שונות. מדובר בפרסומת של יצרנית המכוניות לקסוס, ומאחר ומדובר במכונית נעה – התנועה במסך המפוצל והדרך בה הוא מתחלק ומתחבר תורמת לתחושת התנועה של המכונית:
שונות. מדובר בפרסומת של יצרנית המכוניות לקסוס, ומאחר ומדובר במכונית נעה – התנועה במסך המפוצל והדרך בה הוא מתחלק ומתחבר תורמת לתחושת התנועה של המכונית:
בדוגמא הבאה של חברת התקשורת Centurylink, המסך המפוצל מציג הקבלה בין שני סגנונות חיים –
בכפר ובעיר, כדי
להציג בסוף הפרסומת כיצד החברה מחברת ביניהם:
בכפר ובעיר, כדי
להציג בסוף הפרסומת כיצד החברה מחברת ביניהם:
כאמור, גם בתחום הקליפים המוזיקליים ובתחום הוידאו-ארט מקובל להשתמש במסך מפוצל כחלק
מהסגנון ולשם חלוקה גרפית של הרעיון המרכזי והבאת מספר נקודות מבט בו-זמנית. כך למשל ניתן למצוא בגלריות עבודות
וידאו שרצות על מספר מסכים מתואמים.
מהסגנון ולשם חלוקה גרפית של הרעיון המרכזי והבאת מספר נקודות מבט בו-זמנית. כך למשל ניתן למצוא בגלריות עבודות
וידאו שרצות על מספר מסכים מתואמים.
מאחר וקצרה היריעה מלהציג דוגמאות, בחרתי בדוגמא רעננה במיוחד
של קליפ מוזיקלי של פארל וויליאמס:
של קליפ מוזיקלי של פארל וויליאמס:
מבחינה טכנית ישתמש עורך הוידאו במספר ערוצים מקבילים בהם יוכנסו קליפים, והוא יצטרך לחלק
את המסך ביניהם באופן מלאכותי (כלומר, העורך יקטין את הקליפים כדי שיחלקו מסך יחד, או ״יגזור״ וישאיר רק חלקים מכל
קליפ בתוך הפריים). עם זאת, מאחר ובמרבית המקרים ההחלטה לפצל מסך היא עלילתית – יש צורך לצלם סצינות כאלה באופן
מסוים ולכן לרוב יתוכננו סצינות כאלה מראש, ולרוב זו אינה החלטה סגנונית של העורך אלא החלטה מכוונת מראש.
את המסך ביניהם באופן מלאכותי (כלומר, העורך יקטין את הקליפים כדי שיחלקו מסך יחד, או ״יגזור״ וישאיר רק חלקים מכל
קליפ בתוך הפריים). עם זאת, מאחר ובמרבית המקרים ההחלטה לפצל מסך היא עלילתית – יש צורך לצלם סצינות כאלה באופן
מסוים ולכן לרוב יתוכננו סצינות כאלה מראש, ולרוב זו אינה החלטה סגנונית של העורך אלא החלטה מכוונת מראש.
לסיכום, על מנת שלא להקשות על הצופים מומלץ לבחור בחוכמה את תוכנו של המסך המפוצל ואת אורך
הקטעים בחלקיו השונים. שימוש מושכל בכלי זה עשוי לקדם את העלילה ולהוסיף סגנון מיוחד לסרט.
הקטעים בחלקיו השונים. שימוש מושכל בכלי זה עשוי לקדם את העלילה ולהוסיף סגנון מיוחד לסרט.
🙂