מה חדש בפרימייר CC 2018
מיכל וינס |
26.10.2017
הגירסה החדשה של פרמייר עמוסה בחידושים ושיפורים לתכונות קיימות. בין השאר היא מאפשרת כעת לעבוד על מספר פרוייקטים במקביל, עבודה בצוותים דרך הענן, תזמון גרפיקה בתנועה (Motion Graphics) בקלות רבה יותר, עריכה קלה של מציאות מדומה (VR), הרחבות קובצי תמלולים סגורים (Closed Captions),תמיכה בפורמטים חדשים ועוד. מאמר זה סוקר את החידושים בעדכון שיצא בשבוע שעבר (אוקטובר 2017) לתוכנה.
עבודה על מספר פרויקטים במקביל
כיאה לתוכנה המשמשת פרוייקטים גדולים וסרטי קולנוע, נוספה לה
האפשרות לעבוד על מספר פרוייקטים במקביל. באופן זה ניתן לעבור בזריזות בין פרקים, או סצינות, שנערכו בפרוייקטים
נפרדים, להעתיק ולערוך קטעים שונים בין הפרוייקטים הפתוחים ועוד. תכונה זו מועילה במיוחד מאחר והיא חוסכת את הצורך
לפתוח ולסגור פרוייקטים שונים, או לייבא רצפי עריכה ספציפיים מפרוייקטים שונים – כפי שנאלצנו לעשות עד כה.
האפשרות לעבוד על מספר פרוייקטים במקביל. באופן זה ניתן לעבור בזריזות בין פרקים, או סצינות, שנערכו בפרוייקטים
נפרדים, להעתיק ולערוך קטעים שונים בין הפרוייקטים הפתוחים ועוד. תכונה זו מועילה במיוחד מאחר והיא חוסכת את הצורך
לפתוח ולסגור פרוייקטים שונים, או לייבא רצפי עריכה ספציפיים מפרוייקטים שונים – כפי שנאלצנו לעשות עד כה.
בתמונה הבאה מוצגים מספר פרוייקטים פתוחים בחלונות נפרדים (לאחר
הפרדתם באמצעות הפעלת פקודת undock panel מתפריט הלשונית בחלון הפרוייקט):
הפרדתם באמצעות הפעלת פקודת undock panel מתפריט הלשונית בחלון הפרוייקט):
בעבודה עם חלון פרוייקט המשותף לכל הפרוייקטים הפתוחים, ניתן
לראות מי הפרוייקט הפעיל עליו עובדים כרגע, גם בזכות קו ההדגשה הממוקם תחת לשונית הפרוייקט הפעיל.
לראות מי הפרוייקט הפעיל עליו עובדים כרגע, גם בזכות קו ההדגשה הממוקם תחת לשונית הפרוייקט הפעיל.
בעקבות הוספת תכונה זו לתוכנה, נוספו גם אפשרויות לשמירת כל
הפרוייקטים הפתוחים
( Save All ) או סגירת כל הפרוייקטים הפתוחים (Close all projects)
מתפריט.File
הפרוייקטים הפתוחים
( Save All ) או סגירת כל הפרוייקטים הפתוחים (Close all projects)
מתפריט.File
פרויקטים משותפים עם אפשרויות נעילה
הרעיון מאחורי פרוייקט משותף הוא לאפשר לחברים מאותו צוות לעבוד
במקביל על פרוייקט מסויים ולעדכן אותו כך שלא יתנגש עם גרסאות אחרות. כדי לשלוט בגירסה המוצגת, ניתן לנעול פרוייקטים
בזמן העריכה ולאפשר למשתמשים אחרים גישה לקריאה בלבד – עד השמירה לענן.
במקביל על פרוייקט מסויים ולעדכן אותו כך שלא יתנגש עם גרסאות אחרות. כדי לשלוט בגירסה המוצגת, ניתן לנעול פרוייקטים
בזמן העריכה ולאפשר למשתמשים אחרים גישה לקריאה בלבד – עד השמירה לענן.
בכדי להפעיל את תכונת הנעילה לפרוייקט, יש לסגור את הפרוייקטים
הפתוחים ולגשת לעמודה החדשה Collaboration בתפריט Preferences ובחלון
זה לבחור שם משתמש ולסמן את האפשרות .Enable project locking
הפתוחים ולגשת לעמודה החדשה Collaboration בתפריט Preferences ובחלון
זה לבחור שם משתמש ולסמן את האפשרות .Enable project locking
כעת יתאפשר לנעול את קבצי הפרוייקט לכתיבה (עבור משתמשים שותפים
בצוות) בזמן העבודה עליו, בלחיצה על כפתור המנעול הירוק בחלון הפרוייקט.
בצוות) בזמן העבודה עליו, בלחיצה על כפתור המנעול הירוק בחלון הפרוייקט.
מעבר לזאת, נוספה כעת אפשרות ליצירת פרויקט משותף (Shared Project) בהפקות גדולות, ולחלק
אותו לפרקים בין מספר פרוייקטים (עבודה עם Master Project משותף ובו תתי-פרוייקטים). במידה
והופעלה תכונת ההנעילה (Enable project locking) שהוזכרה לעיל – כל עוד עובדים על פרוייקט
משותף, ינעל הפרוייקט לשותפים באופן אוטומטי (המנעול בתחתית החלון יתחלף ממנעול ירוק פתוח לאדום סגור ובחזרה).
אותו לפרקים בין מספר פרוייקטים (עבודה עם Master Project משותף ובו תתי-פרוייקטים). במידה
והופעלה תכונת ההנעילה (Enable project locking) שהוזכרה לעיל – כל עוד עובדים על פרוייקט
משותף, ינעל הפרוייקט לשותפים באופן אוטומטי (המנעול בתחתית החלון יתחלף ממנעול ירוק פתוח לאדום סגור ובחזרה).
גרפיקה בתנועה (Motion Graphics)
גרפיקה בתנועה (Motion Graphics) מהווה תוספת איכותית
למנועי המלל השונים של פרימייר פרו וכעת היא נגישה יותר מבעבר. לאחר יצירת גרפיקה בתנועה, ניתן לתזמן אותה מחדש
בהתאם לזמן, ליחס או למיקום הרצוי ברצף העריכה – תוך שמירה על כל תכונותיה.
למנועי המלל השונים של פרימייר פרו וכעת היא נגישה יותר מבעבר. לאחר יצירת גרפיקה בתנועה, ניתן לתזמן אותה מחדש
בהתאם לזמן, ליחס או למיקום הרצוי ברצף העריכה – תוך שמירה על כל תכונותיה.
כך למשל, ניתן להאריך או לקצר גרפיקה בתנועה מבלי להחסיר חלקים
מהאנימציה הפנימית שלה. בנוסף, ניתן לשלוט במיקום וסדר השכבות המרכיבות אותה.
מהאנימציה הפנימית שלה. בנוסף, ניתן לשלוט במיקום וסדר השכבות המרכיבות אותה.
תוספות חדשות ומועילות למנוע:
•ניתן לבחור מספר
אובייקטים יחד בחלון גרפיקה חיונית (Essential Graphics)
אובייקטים יחד בחלון גרפיקה חיונית (Essential Graphics)
•ניתן לנעול אובייקט
לפריים' או לאובייקט אחר, כולל שליטה בבחירת צד אליו הוא יינעל (ימין/שמאל/למעלה/למטה/ או לכולם)
לפריים' או לאובייקט אחר, כולל שליטה בבחירת צד אליו הוא יינעל (ימין/שמאל/למעלה/למטה/ או לכולם)
•ניתן להוסיף שכבות
תמונה, או וידאו לגרפיקה בתנועה
תמונה, או וידאו לגרפיקה בתנועה
•ניתן ליצור רולרroll) מגרפיקה בתנועה בלחיצת כפתור)
•ניתן לשמר בקלות
אנימציות כניסה/יציאה של גרפיקה בתנועה ולערוך את אורכה מבלי לפגוע בכניסה וביציאה
אנימציות כניסה/יציאה של גרפיקה בתנועה ולערוך את אורכה מבלי לפגוע בכניסה וביציאה
•בדומה ליצירת סגנון עילי
(Master Style) לגרפיקה בתנועה, ניתן להגדיר כעת קליפ של גרפיקה בתנועה כגרפיקה עילית
(Master Graphic) וליצור שיכפולים המבוססים עליה כולל שכבותיה.
(Master Style) לגרפיקה בתנועה, ניתן להגדיר כעת קליפ של גרפיקה בתנועה כגרפיקה עילית
(Master Graphic) וליצור שיכפולים המבוססים עליה כולל שכבותיה.
בנוסף, מגירסה זו ניתן להשתמש במנוע החדש של גרפיקה בתנועה גם
ללא התקנה של תוכנת אפטר אפקטס, ניתן לייצא תבניות גרפיקה בתנועה מפרימייר לאדובי סטוק, ונוספו תבניות גרפיקה בתנועה
לאדובי סטוק (מאגר התכנים של אדובי).
ללא התקנה של תוכנת אפטר אפקטס, ניתן לייצא תבניות גרפיקה בתנועה מפרימייר לאדובי סטוק, ונוספו תבניות גרפיקה בתנועה
לאדובי סטוק (מאגר התכנים של אדובי).
עריכת שמע ווידאו של מציאות מדומה / 360
מוטמעים
מוטמעים
כעת ניתן לערוך תכנים של מציאות מדומה (VR) מוטמעת לפי
התצוגה הסופית שלה בערכה הלבישה. ניתן לערוך ולהוסיף אפקטים של מציאות מדומה ומעברים ללא עיוות, לערוך תוכן של
מציאות מדומה / 360 עם שמע שמבוסס על הכיוון ועוד.
התצוגה הסופית שלה בערכה הלבישה. ניתן לערוך ולהוסיף אפקטים של מציאות מדומה ומעברים ללא עיוות, לערוך תוכן של
מציאות מדומה / 360 עם שמע שמבוסס על הכיוון ועוד.
מעבר לזאת, נוספו לגירסה החדשה מעברים ואפקטים תומכי מציאות
מדומה. כמו כן הוטמעו טקסטים עבור מציאות מדומה, כך שעורכים בסביבת מציאות מדומה לא צריכים להתקין תוספות של מפתחי
צד שלישי.
מדומה. כמו כן הוטמעו טקסטים עבור מציאות מדומה, כך שעורכים בסביבת מציאות מדומה לא צריכים להתקין תוספות של מפתחי
צד שלישי.
המשמעות היא, שעורך שמתמודד עם תכני מציאות מדומה יכול לערוך עם
קסדת מציאות מדומה ולחוות כלים מסויימים בסביבת המציאות המדומה תוך כדי עבודה.
קסדת מציאות מדומה ולחוות כלים מסויימים בסביבת המציאות המדומה תוך כדי עבודה.
בנוסף, הוכנסו אפקטים, מעברים וכלי מלל תומכי מציאות מדומה,
בכדי לאפשר הטמעה של כל רכיב רצוי ישירות מתוך פרימייר. נוספה גם תמיכה בייצוא של צליל מדמה חלל 360 מעלות יחד עם
הוידאו המיוצא עבור מציאות מדומה.
בכדי לאפשר הטמעה של כל רכיב רצוי ישירות מתוך פרימייר. נוספה גם תמיכה בייצוא של צליל מדמה חלל 360 מעלות יחד עם
הוידאו המיוצא עבור מציאות מדומה.
הרחבות קבצי תמלולים
הגרסה הנוכחית מאפשרת כעת לייצא קובצי תמלולים סגורים (Closed Captions) הכוללים תגיות מידע
(Metadata) בקובץ מלווה מסוג stl.
(Metadata) בקובץ מלווה מסוג stl.
המשמעות היא שניתן להצמיד מידע חשוב בקובץ התמלול המלווה את
הוידאו, כגון קידוד שפה, שמות תוכניות ופרקים, תאריך תרגום ועוד.
הוידאו, כגון קידוד שפה, שמות תוכניות ופרקים, תאריך תרגום ועוד.
תכונות נוספות
•לתוכנה נוספה תמיכה
במספר פורמטים ביניהםsony x-ocn (פורמט ה-RAW של סוני),
קובצי WAV גדולים ועוד.
במספר פורמטים ביניהםsony x-ocn (פורמט ה-RAW של סוני),
קובצי WAV גדולים ועוד.
•נוספה אפשרות לשמור
תגיות מידע (Metadata) לקובצי
תמלולים סגורים (Closed captions sidecar).
תגיות מידע (Metadata) לקובצי
תמלולים סגורים (Closed captions sidecar).
•נוספה תמיכה ל-ARRI במנוע lumetri לתיקוני צבע.
•הוגדלו המידות המירביות
לרצף עריכה (עד 10k בערך) ולגודל תמונת סטילס.
לרצף עריכה (עד 10k בערך) ולגודל תמונת סטילס.
לסיכום, העידכון החדש כולל בעיקר שיפורים לתכונות קיימות, חלקם
התבקשו מזה זמן מה וחלקם מפתיעים בחדשנותם. ההתרשמות עד כה מעידה על עידכון יציב וחלק ומומלץ לשדרוג.
התבקשו מזה זמן מה וחלקם מפתיעים בחדשנותם. ההתרשמות עד כה מעידה על עידכון יציב וחלק ומומלץ לשדרוג.