exm menu

 

exm menu

 

מה חדש באפטר אפקטס

מיכל וינס | 28.06.2024

גירסה 24.5 (יוני 2024) מציגה מספר שיפורים ותוספות לאפטר אפקטס, בדגש על הרחבת התמיכה בתלת־מימד ועוד מספר תוספות רצויות מאוד. מאמר זה מציג את כל החידושים שנוספו והצטברו אט אט בחצי השנה האחרונה, לקראת קפיצת הדרך המצופה בגירסה 25 שמתקרבת אלינו. 

אפטר אפקטס היא כלי מוביל בשוק המקצועי ליצירת קומפוזיציות מורכבות משלל חומרים חיצוניים כמו – וידאו, תמונות, קובצי שכבות, תלת־מימד ועוד. עבור כלי מוביל שכזה על adobe להתאים את יכולות התוכנה לשוק הנוכחי ולכלים שימושיים מקבילים – ומכאן החיזוק הראשי שקיבלה התוכנה לאחרונה בכל הקשור לתלת־מימד. 

חידושים בתלת־מימד

כתלתיסטית ותיקה אוכל להעיד שתלת־מימד תמיד היווה בעיני כאחת מנקודות החולשה של אפטר אפקטס. המנוע הפנימי של אפטר אפקטס אינו מאפשר יצירה של אובייקטים תלת־מימדים מורכבים, ותמיד נדרשה עבודה מאוד מחושבת איתו בשילוב של עבודה עם תוכנות תלת־מימד חיצוניות. כדי להתמודד עם מודלים מורכבים יותר היו מגבלות בעבר בנוגע ליבוא מודלים תלת־מימדיים (אלא אם יובאו מתוכנת Cinema 4D), כולל מורכבות המידע התלת־מימדי שניתן לייבא ולהשתמש בו בתוך אפטר אפקטס עצמה. כעת הדברים השתנו מאוד.

  • מנוע רינדור חדש – Advanced 3D – בחצי השנה האחרונה, הווטמע בתוכנה מנוע תלת־מימד חדש המאפשר תמיכה רחבה יותר בפורמטים מיובאים מתוכנות חיצוניות. כמו כן הוסרו רבות מהמגבלות הקודמות והוטמעו יכולות חדשות המאפשרות גמישות רבה יותר מבעבר עם תלת־מימד (פירוט בהמשך). מובן שגם המנוע החדש דורש כרטיס גראפי חזק ומעודכן במחשב, אך כשמדובר בתלת־מימד זה נכון לגבי כל תוכנה. אל המנוע ניתן לעבור מחלון הקומפוזיציה כרגיל, והוא מופעל אוטומטית כשמייבאים קובץ תלת־מימדי מתוכנה חיצונית.

  • יבוא מודלים בפורמטים מוכרים – כעת ניתן לייבא קבצים בפורמט obj ו-glb מכל תוכנת תלת־מימד חיצונית – דבר המגמיש מאוד את מגוון האפשרויות לעבודה עם מודלים חיצוניים, מאחר ופורמטים אלה נחשבים לנפוצים מאוד ומאפשרים הטמעה של טקסטורות, אנימציה ועוד. בנוסף, ניתן לייצר אותם בכל תוכנת תלת־מימד מועדפת עלינו, לאו דווקא ב Cinema 4D.

    בעידכון הנוכחי התווספה גם האפשרות לגרור קובצי obj ישירות מספריות הענן של אדובי אל תוך התוכנה.

  • שימוש בתאורת HDRI – קבצי exr משמשים כמקור חלופי לתאורה ריאליסטית בתוכנות תלת־מימד. אלה למעשה קובצי תמונה פנורמית בטווח דינאמי מורחב (HDR) המוכנסים כסוג של מעטפת כדורית ל״עולם״ התלת־מימדי. התוכנה משתמשת בהם כדי להאיר את האובייקטים התלת־מימדיים בהתאמה לנתוני הבהירות והצבע בתמונה. אפטר אפקטס תומכת כעת בהכנסת תמונות כאלו כמקור תאורה לאובייקטים תלת־מימדיים. כדי להשתמש בתמונה כזו כמקור תאורה יש להוסיף שכבת תאורה מסוג Environment light לקומפוזיציה, להכניס את שכבת התאורה לקומפוזיציה (אפשר כשהיא כבויה, לא חייבים לראות אותה), ולבחור בה כמקור האור תחת הגדרות שכבת התאורה (Light options) לצד Source.

  • תמיכה בתאורה ומצלמות מיובאות – המנוע החדש מאפשר להנפיש ולשלוט בתאורה ומצלמות מיובאות מתוכנות תלת־מימד כאילו נוצרו בתוך אפטר אפקטס. המשמעות היא שניתן לכוון תאורה ומצלמה מחדש ולהשתמש בKeyframes- כרגיל.
  • הגדרות תאורה ומצלמות בפאנל מאפיינים – בעדכון הנוכחי התווספו נתוני התאורה והמצלמות לפאנל המאפיינים (Properties) לעבודה נוחה ונגישה יותר.

  • לוכד צללים (Shadow Catcher) – בעידכון הנוכחי חל שינוי חשוב לגבי הצללים לאובייקטים תלת־מימדיים בתוכנה. כעת ניתן ליצור שכבה שטוחה שתתפקד כ״לוכדת צללים״ עבור אלמנטים תלת־מימדיים שיובאו אל התוכנה. לשכבה הזו מדליקים את כפתור הקוביה (הכפתור שמאפשר לשכבה לתפקד במרחב התלת־מימדי באפטר אפקטס), ובהגדרות הצללים שלה תחת Material options נוסף כעת מצב בשם only ההופך אותה לשכבה שקופה שכל יעודה הוא להציג את הצללים של האובייקט התלת־מימדי המיובא (הממוקם מעליה).

    את השכבה לוכדת הצללים יש לסובב לפרספקטיבה הנכונה על מנת שתציג את הצללים של האובייקט התלת ממדי באופן ריאליסטי יותר (למשל, לסובב אותה ב-90 מעלות ולמקם אותה למרגלות האובייקט כמו רצפה כדי לקבל אשליה של צללים על קרקע).

  • תמיכה במודלים מונפשים – כעת ניתן לייבא מודלים הכוללים אנימציה בפורמטים GLB או GLTF. בתוך מאפייני המודל המיובא בחלון התזמון מופיעים כעת מאפייני האנימציה תחת Animation Options. בעבודה עם תוכנות תלת־מימד כמו בלנדר למשל, ניתן לשמור מספר אנימציות עבור האובייקט בפורמט זה, ואז לבחור מביניהן מתפריט Animation options תחת שכבת האובייקט המיובא.

  • שימוש בעומק תלת־מימדי לאפקטים – בעידכון הנוכחי התווספה האפשרות ליצור מפת עומק למודלים תלת־מימדים מיובאים, בכדי להחיל אפקטים שונים על המודלים באופן ריאליסטי יותר.
    בכדי ליצור מפה כזו יש להכניס את המודל לקומפוזיציה מקננת (Precompose). אחר כך ניתן להחיל עליה את אפקט 3D channel extract ולשחק עם ערכי ה-Black point וה-White point בכדי לקבל את מפת העומק הרצויה שתשמר את האור והצל באופן אמין עבור האובייקט התלת־מימדי בשילוב עם אפקטים אחרים.
  • מיגנוט 3d – אובייקטים תלת־מימדיים מיובאים מתמגנטים כעת אחד כלפי האחר בגרירה שלהם בעזרת כפתורי הצירים בחלון הקומפוזיציה.

חידושים ותוספות אחרות

בנוסף לכל השיפורים התלת־מימדיים הללו נוספו תכונות נוספות לתוכנה, חלקן כאלה שציפינו להן שנים רבות.

העתקה / הדבקה של keyframes משכבות מרובות

סוף סוף (!), לאחר שנים של תחנונים ושימוש בתסריטים חיצוניים לביצוע הפעולה הזו – ניתן כעת לסמן מספר Keyfrmaes ממספר שכבות בו-זמנית, ולבצע העתקה והדבקה שלהם בהמשך ציר הזמן. בגרסאות הקודמות פעולה שכזו היתה גורמת להכפלה לא רצויה של השכבות. זה נשמע חידוש קטן, אבל כל מי שעובד עם התוכנה (אפילו שנים ספורות) ציפה לתיקון הזה מזמן.

הדבקת keyframes בסדר הפוך

תוספת מתבקשת אחרת היא האפשרות להדביק keyframes בסדר הפוך (כלומר מהסוף להתחלה). מדובר באפשרות שקיימת כמעט בכל תוכנת אנימציה (כולל בתוכנות אחרות של adobe כגון Animate), כך שגם לתכונה זו ציפינו רבות. כדי להפעיל אותה יש לבצע פעולת העתקה ואז לבחור בפקודה Paste reversed keyframes מתפריט Edit.

תבניות אפקטים חדשות

בעדכון הנוכחי התווספו ערכות חדשות (Presets) בחלון האפקטים בשלל קטגוריות. פירוט על רשימת הערכות החדשות ושמן (אותו ניתן לחפש בחלון האפקטים והתבניות) ניתן למצוא בקישור הבא.

שיפורים ב-Roto Brush

העבודה עם Roto Brush ממשיכה להשתפר וכעת גם השימוש בתכונה Freeze שופר מאוד והמברשת עובדת מהר ומדויק משמעותית מגירסאות קודמות ומאפשרת להפריד בקלות דמויות ועצמים מרקע.

תגיות צבעוניות

בדומה לשינוי בפרימייר פרו, הניראות ברורה יותר בתגיות הצבעוניות בתוכנה.

ניווט מיידי להתחלה וסוף

קיצורי המקלדת I ו-O מאפשרים לנווט כעת ישירות להתחלה ולסוף ציר הזמן. בגירסאות קודמות הן התייחסו רק לשכבה הגבוהה ביותר.

לסיכום, מתיחת הפנים המשמעותית ביותור שקיבלה אפטר אפקטס היא בתחום התלת־מימד, אך בכל הנוגע לשיפורים אחרים בתוכנה – השליטה הנוחה יותר בעבודה עם קיפריימס היא אחד הדברים הכי מתבקשים שציפינו לו זמן רב, ואנחת הרווחה נשמעה מכל אפטריסט ותיק שסבל מכך בעבר. מתקבל הרושם שגם בתוכנת אפטר אפקטס השיפורים והשינויים הנוכחיים הם הכנה לכניסתן של תכונות AI חדשות ומרגשות לעולם הוידאו. נדמה ש-adobe מנקים את הלוח מכל הבעיות הכי מציקות בתוכנה לקראת גרסת 25. נשאר רק להמתין ולראות מה יהיו החידושים הבאים.

🙂

print

 

באותו נושא

-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם