מבוא לביטויים
אם יש משהו שקשה לי איתו הוא הפחד מקוד, לא שלי, של עמיתים יקרים ומוכשרים. מדי פעם יוצא לי להכריז בכיתה: "שלום, אני לירן ואני שגריר של ביטויים באפטר אפקטס", וזאת מפני ששמתי לעצמי מטרה לדאוג שאף אפטריסט לא יחשוש מלהשתמש בקצת קוד. אבל למה זה כל כך חשוב? כי קוד חוסך זמן רב בהנפשה ויכול לבצע אוטומציות למשימות שהיו גוזלות לנו הרבה מאוד זמן לבצע עם קיפריימים. בסדרת מאמרים זו אעבור על כל הדברים החשובים בהבנה ועבודה עם קוד. שלא יהיו טעויות, אף אחד לא יהפוך להיות מתכנת. אבל זה בהחלט יחסוך לכל אחד הרבה מאוד זמן.
חיבורי מאפיינים
בניגוד להורות בין שכבות, אשר "מורישה" את הטרנספורמציות של שכבת האב אל שכבות הילדים, קישור מאפיינים (Link) מחבר בין שני מאפיינים בלבד. חיבור מסוג זה ניתן להיעשות על ידי גרירת שוט הבחירה, המופיע לצד המאפיין, אל המאפיין הרצוי. לאחר חיבור מוצלח ייצבעו ערכי המאפיין בצבע אדום. חיבור לא מוצלח יציג הודעת שגיאה כתומה בחלון הקומפוזיציה.
מה יכול ליצור שגיאות? בגדול גרירה של שוט הבחירה אל שכבה, או אל מאפיין שקיימים בו כמות ערכים שונה (לדוגמא: Rotation אל Position כלומר חיבור ערך אחד אל שניים)
חשוב לזכור כי בשלב זה, לא יהיה ניתן לשנות את המאפיין באופן ידני אלא רק באמצעות המאפיין אליו התבצע החיבור.
דוגמאות ושימושים:
חיבור מאפיינים זהים
בדוגמא הבאה ניתן לראות את ההבדל בין חיבור עם הורות ובין חיבור מסויים בין מאפייני הסיבוב של המשוטים. כאשר המשוטים מחוברים בהורות רגילה, הנפשה של ההורה תסובב את המשוטים סביב צירו של האב (מימין). כאשר המשוטים מחוברים לערך הסיבוב בלבד, כל משוט מסתובב סביב צירו (משמאל).
חיבור מאפיינים שונים
בדוגמא זו ניתן לראות חיבור בין ערך הסיבוב של הריבוע לבין ערך האטימות של שכבת הבוהק (Glow). חיבור זה מראה כי מה שחשוב הוא הערך המספרי שעובר בין המאפיינים. כך שזווית 50 בריבוע תתורגם ל-50 אחוזי אטימות.
אוטומציית אנימציה
בדוגמא הבאה, בנוסף להורות רגילה, חוברו גלגלי המכונית אל ערך Position X של גוף המכונית, דבר הגורם להם להסתובב באופן אוטומטי על פי מיקום הרכב על המסך. גם כאן אין קסם, אלא שימוש בערך המספרי של המיקום (X) אל ערך הסיבוב.
את כל אחת מן הדוגמאות שהוצגו כאן ניתן היה להחליף בקיפריימים, אך שיטה זו הייתהגוזלת הרבה מאוד זמן ביצירה ועריכה. חיבור נכון יעבוד תמיד וישתנה על פי הצורך. על מנת להמשיך ולשחק עם הדוגמאות ניתן להורדת קובץ הפרוייקט לחץ כאן Link.aep
והכי חשוב צרו חיבורים משלכם בפרוייקטים הבאים, ולא רק בין טרנספורמציות, אלא גם עם אפקטים ומסיכות וכל דבר שיש לידו שעון עצר. כך תוכלו להתאים את החיבורים לצרכים שלכם ולחסוך זמן רב. בהצלחה!