בארטרים
אם יצא לכם פעם להתעצבן על לקוח חוצפן שביקש עבודה בתמורה למוצר שלו, או אם קרה לכם שחשקה נפשכם בשירות מסוים ולא היה לכם כסף נזיל עבורו, אולי זה הזמן להתחיל לחשוב על האפשרות של עבודה בבארטר.
מה זה בעצם בארטר?
בארטר זו, למעשה, הגרסה המודרנית של עסקת חליפין. בעסקת בארטר אנחנו מחליפים מוצר או שירות אחד בתמורה למוצר או שירות אחר. ככה פשוט.
איך זה עובד?
מילת המפתח בבארטרים היא הדדיות. בעוד שבעסקה רגילה יש צד שמוכר וצד שקונה, כשמדובר בעסקת בארטר, שני הצדדים הם גם קונים וגם מוכרים. גילי נותנת לצילי מוצר או שירות שצילי צריכה (למשל: עיצוב לוגו עבור סטודיו לעיצוב תכשיטים) ובתמורה גילי מקבלת מצילי מוצר או שירות אחר (למשל: תכשיט בעיצוב אישי). פשוט, כבר אמרנו?
למה, מתי ולמי זה טוב?
בארטר הוא פתרון מצויין כשיש מוצר או שירות כלשהו שאתם צריכים, אבל אין לכם כרגע אפשרות לשלם עליו. מה שכן יש לכם, זה זמן, כישרון וידע מקצועי שאתם יכולים לתת בתמורה. אם נחזור לדוגמה הקודמת, צילי מקימה סטודיו לעיצוב תכשיטים. היא כרגע די חנוקה מבחינה כספית כי היא הייתה צריכה לשלם על שכירת מקום ורכישת ציוד ולא נשאר לה כסף לעיצוב לוגו. גילי היא מעצבת גראפית שמחפשת תכשיט מיוחד לחתונה של אחותה. היא יודעת מה היא רוצה, אבל כבר הוציאה סכום נכבד על שמלה ואין לה כסף עבור התכשיט.
כמו שכבר ציינו קודם, מילת המפתח היא הדדיות. כאשר לשני צדדים יש צורך משלים, שניהם ייצאו מורווחים מעסקת הבארטר. צילי תקבל לוגו מקצועי בלי לחרוג ממסגרת התקציב שלה וגילי תיראה מיליון דולר בחתונה של אחותה בלי לשרוף את כרטיס האשראי.
אבל מי אמר שזה משתלם כלכלית?
שאלה שעולה תכופות בנוגע לעסקות חליפין אלו היא שאלת שוויון העלות או הרווח. במילים אחרות – מה קורה כשעלות הלוגו שגילי מעצבת אינה זהה לעלות התכשיט שהיא מקבלת מצילי?
כאן חשוב להבין שבבארטרים, העיקרון המנחה הוא רמת שוויון בצורך של כל אחד מהצדדים במוצר שהוא עתיד לקבל במסגרת העסקה, ולא בשוויון עלות אותם מוצרים. אם הצורך של צילי בלוגו מצדיק מבחינתה את עלות התכשיט שהיא נותנת, והצורך של גילי בתכשיט שווה מבחינתה את הזמן שהיא משקיעה בעיצוב לוגו – יש בסיס לעסקה מוצלחת ששני הצדדים ייצאו ממנה מרווחים.
אם החלטתם ללכת על עסקה במסגרת בארטר, השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא האם המוצר שאני הולך לקבל מצדיק, מבחינתי, את מה שאני הולך לתת.
אבל חשוב לזכור: בארטרים הם סוג של כלכלה חברתית, למרות שרוב השוק לא מתנהל כך. אם אתם מנהלים עסק, אתם זקוקים לתזרים מזומנים יציב. את החומרים שצילי צריכה לרכוש עבור יצירת התכשיט שהיא מכינה לגילי, היא לא רוכשת במסגרת בארטר. שימו לב שבעסקת הבארטר אתם לא פוגעים במאזן הכלכלי שלכם.
ויש פעמים שזה מאוד משתלם כלכלית
בדוגמה אודות צילי וגילי, צילי קיבלה שירות המשרת את העסק שלה, בעוד שגילי קיבלה מוצר שאינו קשור לעסק. אבל בארטרים יכולים להיות מקפצה עסקית כשהם מתנהלים מול ספקים וקולגות.
בואו ניקח לדוגמה את אריק ובנץ. אריק מתעסק באיפיון ובניית אתרים. בנץ הוא מאייר ואנימטור.
גם אריק וגם בנץ רוצים שיהיה להם אתר מרשים שימשוך לקוחות. במקום שאריק ישלם לבנץ עבור אנימציה לאתר שלו ובנץ ישלם לאריק עבור בניית אתר, הם מחליפים ביניהם כישורים ומשדרגים את התוצר שהם קיבלו בלי להוציא כסף, אלא רק ע"י שימוש בזמן וביכולות שלהם.
ייתכן שבלי האפשרות של סחר חליפין, אריק היה מוותר על מרכיב האנימציה באתר שלו ובנץ היה מסתפק באתר פשוט שלא בהכרח עונה על הדרישות שלו. או שאולי גם אריק וגם בנץ היו מוציאים על האתר שלהם סכומים גבוהים ממה שהם באמת יכולים להרשות לעצמם.
כמה כללים חשובים לסיום:
- בארטרים זה כיף אבל רק כל עוד הם הדדיים. לא שמרגישים שלמים עם מה שהוצע לכם? אל תלכו על זה.
- למרות אופיים החברתי והחתרני, כל עוד אתם בעלי עסק, המדינה מתייחסת לעסקאות שאתם מבצעים כעל עסקאות חייבות במס ובדיווח, גם אם צורת התשלום היא בארטר. אם לא דיווחתם על העסקה, אתם עוברים על החוק. הדרך לדיווח אינה מסובכת. פשוט סכמו על סכום אחיד, הוציאו חשבוניות אחד לשני ובשורת התשלום הוסיפו את המשפט "שולם כשרות" או "שולם כמוצר". למשל: שולם כעיצוב לוגו, או שולם באמצעות תכשיט. כדאי להביא בחשבון שאם אתם עוסק מורשה, תדרשו לשלם מע"מ על העסקה. סכמו מראש מי נושא בעלות המע"מ.
- כפי שאמרנו – מדובר בעסקה. התייחסו אליה ברצינות. אל תוותרו על חוזה ברור המציין את התנאים בצורה ברורה ומפורטת. מי מקבל מה? מהם לוחות הזמנים? במידה ולאחד הצדדים יש עלויות חומר ולאחד אין (צילי משתמשת בחומרי גלם כמו כסף ואבנים בעוד גילי לא), מי נושא בעלויות? חוזה ברור יחסוך אי הבנות ועוגמת נפש.
הרעיון של עסקאות בארטר מוצא חן בעינכם? יש איזה מוצר שאתם רוצים וחושבים שאתם יכולים לתת משהו בתמורתו? יש לא מעט קבוצות שמציעות בארטרים שונים. רק שימו לב שאתם לא מתמכרים לזה.
עינת א. שמשוני | סטודיו געש