איך ליצור שערים מוצלחים?
איך ניתן להגדיר שער של מגזין? האם מדובר בפרסומת מחוכמת למגזין עצמו?
האם מדובר בתוכן עניינים מפתה שיגרום לנו להציץ במגזין?
האם הסיפור כאן הוא מיתוג, המייצג את הערכים של המגזין?
התשובה, כרגיל, מורכבת. שערים מוצלחים יכולים להיות כל אחת מאפשרויות אלו. אבל, בראש ובראשונה, השער צריך להיות מפתה. כזה שיגרום לנו להתבונן בו עוד רגע, לשלוף אותו מהדוכן ובסופו של תהליך לרכוש אותו. יש מגזינים שמגיעים אלינו הביתה: אם זה מגזין שאנו מנויים בו, או מגזין שמגיע עטוף בעיתון (מהדורת סוף השבוע), במקרה כזה כבר ביצענו את הרכישה, אבל השער – אם יהיה מפתה – יגרום לנו לעזוב הכל, לקחת את המגזין ולדפדף בו.
אז איך עושים את זה?
במאמר זה אציג שלושה כללים הנחוצים כדי לייצר שערים מוצלחים. הדוגמאות ינועו בין עבודות שלי לכאלה של אחרים. הכללים חלים על כולם באותה מידה.
כמובן שהמצרך הראשוני והחשוב ביותר הוא התוכן והנגשתו לקהל היעד. תוכן מעניין יגרום לסקרנות; המעצב יכול לנתב את הסקרנות כך שתגבר אם יעבוד בצורה מיטבית, אבל אם ייכשל התוכן המעניין עלול להישאר על המדף.
אז בואו נתחיל.
01. צילום מצויין/יוצא דופן/מעניין
אין תחליף לצילום פנים טוב, עם עיניים ומבט שחודר אלינו. אנחנו מייד מגיבים בצורה רגשית, מביטים בחזרה; ביננו לבין השער נוצר דיאלוג. גם אם אנחנו לא מכירים את המצולם (כמו בשער מס' 1) הקסם עובד.
כשמדובר בדמות מוכרת (שערים מס' 2 ו-3) זה קל יותר. אבל העיקרון הוא שיהיה צילום מיוחד. את ביל קלינטון ראינו אינספור פעמים. מהצלם נדרש שייחדש לנו משהו, צלם, למשל, את בילי אייליש כפי טרם ראינו אותה (שער מס' 5)
מה צריך לעשות?
משימה קשה למעצבים. השאירו את האגו בצד, תנו את כל המקום והכבוד לצילום ולצלם שיצר אותו. המעיטו ב"גרפיקה". אל תראו את כל הידע שלכם בטיפוגרפיה. העובדה שמצאתם צילום כל כך מוצלח מצדיקה את הציון הגבוה שמגיע לכם כמעצבים.
מימין "הנערה האפגנית" – נשיונל ג‘אוגרפיק (צילום: Steve McCurry). כל מה שסובב את הצילום לא בולט. המסגרת הצהובה חלק מהמיתוג של המגזין.
באמצע: השחקן חואקין פיניקס, גיבור הסרט המצליח "ג'וקר", על שער אוגוסט של מגזין הקולנוע ״אמפייר“ (צילום: טוד פיליפס)- פריים מבריק של צלם הקולנוע Niko Tavernise
משמאל: ביל קלינטון על שער אסקווייר. ללא מילים
מימין: מוסף הארץ: שלומי לחייני מביט לך בעיניים. הכותרת וכותרת המשנה מוצנעים (צילום: ינאי יחיאל)
משמאל: ניילון: בילי אייליש בעבודת תלת־מימד מדהימה של האמן Marcel C. Wilkens
02. רעיון
רעיון טוב הוא כזה הניתן לתיאור במילים. לא משהו ערטילאי, אלא משהו שאולי ייקח זמן להבין, אבל כשנבין את הקטע נזכור אותו. שערים מסוג זה מושכים את העין וגורמים לנו סיפוק כי "פיצחנו" את החידה.
מה צריך לעשות?
לחשוב על רעיון מדהים ולאחר מכן להתייעץ עם צלם, מאייר או כל בעל מקצוע אחר על הדרך כיצד ליישם אותו.
מימין שער "קרחון" – נשיונל ג'אוגרפיק. קרחון? או שקית ניילון?
באמצע: suddeutsche Zeitung. הכיתוב, בקטן: "חוברת של אהבה"
משמאל, טיים אאוט תל אביב: הלוגו של המגזין הפך למוצר להרכבה עצמית.
ארט דיירקטור: ערן רובינפלד
ימין: האקונומיסט: איפה אירופה במפה? האיים הבריטים, אחרי הברקזיט, במרכז האוקיינוס. איור: דיוויד פרקינס. ויש עוד פרטים, מוזמנים לחפש…
שמאל: ניוזוויק, 1973, פרשת ווטרגייט בשער בלתי נשכח. עדיין לא המציאו את פוטושופ!
03. מחווה (הומאז')
הרעיון כאן הוא להתבסס על ידע קודם של הצופה. לוקחים צילום, ציור או סיטואציה מפורסמת ומייצרים גירסה עכשווית שלה עם טוויסט. לצופה, שכבר מכיר את הרפרנס, תהיה מערכת ערכים שכבר הוצגה בעבר. הגירסה העכשווית תפתיע, תרגיז, או תעשה משהו שייחרט בזיכרון.
מה צריך לעשות?
קודם כל ללמוד טוב טוב את המקור. מה מאפיין אותו, מה צריך להשאיר כמו שהוא ומה ניתן לשנות.
האם לשנות את דרך יצירת הדימוי? האם לשנות חלק מהדימוי עצמו?
והחשוב ביותר: לדייק בפרטים, ולו הקטנים ביותר.
מימין: אל, ברזיל: גרסה מצולמת לוונוס של בוטיצ'לי. הציור הוחלף בצילום, הדמות הלבנה הוחלפה בשחורה. הצדפה נשארה
מימין: דר שפיגל: הומאז' חביב למגזין הסטירי MAD. בוריס ג'ונסון מצוייר כמו אלפרד אי. ניומן, גיבור שערי המגזין המקורי. שם המגזין, MAD, הופך לחלק מהכותרת
מימין: וניטי פייר: סרינה וויליאמס, בצילום מרהיב של אני לייבוביץ, במחווה תקופתית לשער המפורסם של דמי מור ההריונית (שזכה לאינסוף מחוות, גם מקומיות)
מימין: טיים אאוט תל אביב. מחווה חביבה לכרזת "ספרות זולה" של טרנטינו. עבודה רבה הושקעה בדיוק של הפרטים, ולו הקטנים ביותר (מחיר הגיליון, עשן הסיגריה, הטיפוגרפיה).
ארט דיירקטור: ערן רובינפלד; צילום: איליה מלניקוב; סטיילינג: אורנה מזור
מימין: מוסף הארץ: מארינה מקסימיליאן במחווה למרילין מונרו. צילום: ינאי יחיאל
לסיכום
סיכוייו של מגזין ללא שערים מוצלחים להגיע לקהל הרחב, מדהים ומעניין ככל שיהיה- קלושים. שער טוב מצריך חשיבה, תכנון וביצוע איכותי ומדוייק. יצא לי בחיי המקצועיים לעבוד על שער פרק זמן ממושך יותר באופן משמעותי מאשר על עיצוב המגזין כולו, אבל התוצאה הצדיקה את המאמץ.
בפרק הבא כלים וכללים נוספים.
מאמר זה נכתב עבור מכללת מנטור – המכללה למקצועות העיצוב, הניו מדיה והצילום
באותו נושא
-
נכתב ע"י שירלי אשרת-פסטרנק
-
נכתב ע"י יגאל לוי
-
נכתב ע"י שירלי אשרת-פסטרנק