ניהול הפקת דפוס
לקוח מגיע אליכם ומבקש עבודת עיצוב של קטלוג, אריזה או עלון מידע. לכאורה תפקידכם כמעצבים הוא לספק לו את העיצוב וזהו, כאן הסתיים חלקכם בפרויקט. אבל פעמים רבות הלקוח מצפה שגם תטפלו בכל נושא ההפקה ותגישו לו מוצר מוגמר.
כדאי? לא כדאי? איך עושים זאת ולמה חשוב לשים לב
כדאי? לא כדאי? איך עושים זאת ולמה חשוב לשים לב
אז למה כדאי לכם לקחת את ניהול ההפקה לידיכם?
- שליטה על רמתו המקצועית של המוצר
המוצרים שעיצבתם הם סוכני השיווק שלכם. הם מסתובבים בעולם ומספרים לו על מה שעשיתם. לכן יש לכם אינטרס שהם ייראו
טוב. אם השם שלכם מופיע על מוצר שרמת ההפקה שלו נמוכה, זה ממש לא משנה אם מי שחירב את העבודה זה בית הדפוס. עבודה לא
איכותית פוגמת בשמכם הטוב ועושה לכם שירות גרוע.
ניהול של תהליך ההפקה מאפשר לכם להיות בבקרה ובשליטה על המוצר
ולוודא שהוא עומד בסטנדרטים גבוהים.
- שיפור השירות ללקוח
אם תבחרו שלא לקחת על עצמכם את ניהול ההפקה, יתכן שתפסידו לקוחות. ישנם לקוחות רבים שמעדיפים לעבוד מול איש מקצוע
אחד שירכז עבורם את כל מרכיבי הפרויקט ויגיש להם בסוף התהליך את המוצר שהם צריכים. הם לא רוצים לברר בעצמם מחירים,
ללכת לאשר הדפסות ולאסוף את המוצר בסיום העבודה. שירות טוב הוא ערך בפני עצמו.
- הגדלת פוטנציאל הרווח של הפרוייקט
הרחבת השירות פירושו הרחבת המחיר שבאפשרותכם לגבות. על ניהול הפקת דפוס אנו גובים תוספת תשלום שהופכת כל פרוייקט,
במידה ומתמחרים אותו נכון, לרווחי יותר. במקרים מסויימים, הרווח שתגזרו מניהול ההפקה יהיה גבוה בהרבה מהרווח שהניבה
עבודת העיצוב.
- כשמגדילים סיכוי, מגדילים סיכון
ניהול ההפקה אמנם מגדיל את הרווח שלכם מהפרוייקט, אך הוא גם מוסיף לכם אחריות גדולה ומגדיל את הסיכון. אמנם יש לכם
אפשרות לשלוט על רמתו ואיכותו של התוצר הסופי, אך באותה מידה אתם נדרשים לקחת אחריות על התוצאה הזאת, גם כשזה לא
תלוי בכלל בכם אלא בבעל מקצוע אחר. אם אותו בעל מקצועו יתרשל בעבודתו, אתם תהיו אלו שיצטרכו לקחת על זה אחריות מול
הלקוח. הרי הלקוח משלם לכם ורק לכם. זה לא מעניין אותו מי אחראי למה. הוא מצפה לקבל מכם את התוצאה המושלמת ובזמן. אם
בית הדפוס לא עמד בזמנים, אתם תהיו אלו שתדרשו לפצות את הלקוח.
- אבל בכלל רצית להיות מעצב
ניהול הפקה זה הרבה עבודה ולא בהכרח כזו שכיף לכם לעשות. אם אתם לא אוהבים להתעסק בצדדים טכניים כמו הצעות מחיר,
הזמנות, נסיעות ומשלוחים, ייתכן שניהול הפקה אינו תחום העיסוק שכדאי לכם לעסוק בו.
- התנהלות כספית מורכבת
ניהול הפקות דפוס יגרום להגדלה משמעותית של מחזור הכספים שלכם. שימו לב שהגדלת המחזור אינה בהכרח הגדלת הרווח אבל
היא בהחלט תחייב אתכם לשינוי והתאמה בהתנהלות הספית שלכם. אם אתם עוסק פטור, ייתכן שתיאלצו לשנות סטטוס לעוסק מורשה.
בתור מנהלי הפקה, אתם תהיו הצינור שמעביר את הכסף מהלקוח אל בית הדפוס ולפעמים הסכומים יכולים להיות משמעותיים. אם
אתם עומדים לפני פרוייקט שמלווה בסכומי הפקה גדולים, כדאי להתייעץ קודם עם רואה החשבון שלכם לגבי ההשלכות של
הדבר.
בשלום:
אל
תתפשרו על מקצועיות
זיכרו שהאחריות על התוצאה הסופית היא עליכם ולכן עבדו רק עם בתי דפוס וספקים שאתם סומכים עליהם לגמרי. גם אם זה אומר
שהמחיר שתגישו ללקוח יהיה פחות אטרקטיבי. כשלקוח מבקש מכם לנהל עבורו את ההפקה, עליו לקחת בחשבון שהוא יאלץ לשלם
יותר מאשר אם הוא ינהל אותה בעצמו. גם כי אתם גובים תוספת על העבודה והאחריות וגם כי אתם עובדים עם הטובים
ביותר.
שלב דוגמת הדפסה (אייריס) ועל העתק שמש ולעולם אל תוותרו על נוכחות שלכם בזמן ההדפסה, במיוחד כשמדובר בהפקות גדולות
ומורכבות. הרי על זה בדיוק הלקוח משלם לכם.
עבדו מסודר
הקפידו שכל הסיכומים שלכם מול בית הדפוס ושאר הספקים כתובים, מתוארכים וחתומים. זה נכון לגבי הצעת המחיר, אופן ביצוע העבודה, לוח הזמנים, אריזה ומשלוחים ותנאי התשלום. אל תוותרו על תעודות משלוח חשבוניות וקבלות. ככל שתחומי העיסוק שלכם מתרחבים, כך הצורך בסדר ותיעוד עולה.
דאגו למרחב נשימה תזרימי
היות ואתם הולכים להיות צינור להעברת כספים, כדאי מאוד שלא יהיה לכם חור בצינור הזה. שימו לב שאתם מנהלים את סדר התשלומים כך שאת התשלום לספקי המשנה תעבירו רק לאחר שהכסף הגיע אליכם מהלקוח, אם על ידי גביית מקדמות, או שימוש בתשלומי שוטף פלוס.
תמחרו את העבודה בהתאם למורכבות שלה
תמחור ניהול ההפקה מתחלק לשלושה מרכיבים:
- עלות
ההפקה – כמה גובה מכם בית הדפוס על ביצוע העבודה. - עלות
העבודה שלכם – הזמן שאתם משקיעים בניהול ההפקה. החל מבקשות להצעות מחיר וכלה בנסיעה לבית הדפוס וכן עלויות
נלוות כמו הוצאות נסיעה, תשלומים למשלוח וכו'. - עמלת
התיווך – עמלת תיווך נעה בין 10% ל-30% מעלות ההפקה. אם אתם שואלים על מה ולמה לגבות עמלה כזאת, התשובה היא
שזה מה שאנחנו גובים עבור האחריות שאנחנו לוקחים על העבודה.
שימו לב שתמחור שלא ייקח את כל המרכיבים בחשבון, עלול להביא אתכם להפסד.
וכמובן שיש גם דרך ביניים
לפעמים הלקוח יעדיף לבחור בעצמו את בית הדפוס ולשלם לו באופן ישיר, אבל יבקש את הליווי המקצועי שלכם, במיוחד אם הוא עצמו לא מבין דבר בענייני דפוס. לפעמים זה יכול להיות אינטרס שלכם. אתם לא רוצים לסכן את התזרים שלכם אבל רוצים לוודא שהעבודה נעשית כראוי.
במקרה כזה חשוב לסכם היטב מול הלקוח (בחוזה כתוב, כמובן) מהו בדיוק תחום האחריות שלכם וכמה זמן אתם מקדישים לעניין.
עינת א. שמשוני | סטודיו געש
https://www.s-gaash.com/blog
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
-
נכתב ע"י עינת שמשוני
-
נכתב ע"י עינת שמשוני
-
נכתב ע"י עינת שמשוני