מה חדש בגירסה 23 של פרימייר פרו
הגירסה החדשה של פרימייר מרחיבה את יכולות העבודה עם כתוביות מסוג גרפיקה חיונית (Essential Graphics), מכניסה תמיכה רחבה יותר בפורמטי צילום עדכניים וכן במעבדים מודרנים וכרטיסי מסך חדשים. הדבר בא לידי ביטוי בהאצה בזמן אמת של אפקטים בזכות ניצול
החומרה הזו. מאמר זה מפרט אודות החידושים בגירסה זו, כולל מספר חידושים שנוספו
בעידכוני הגירסה הקודמת, טיפין-טיפין.
החומרה הזו. מאמר זה מפרט אודות החידושים בגירסה זו, כולל מספר חידושים שנוספו
בעידכוני הגירסה הקודמת, טיפין-טיפין.
שיפורים בגרפיקה חיונית
מנוע הגרפיקה החיונית (Essential Graphic) קיבל חיזוקים שונים כבר בעידכוני התוכנה של הגירסה הקודמת, וכך גם בעידכון הנוכחי. adobe למעשה הטמיעה תכונות עיצוב ושליטה נוספות הקיימות בתוכנות אחרות שלה ומתבקשות בעבודה עם מלל גם בפרימייר פרו. ביניהן:
- שליטה נרחבת יותר בקווי מתאר – ביצירת קווי מתאר (Stroke) למלל או לצורה ניתן כעת לבחור את מיקום קו המתאר ביחס למילוי הצורה (Fill). לתכונה זו השפעה בעיקר כשמעבים את הקו. תפריט השליטה במיקום הקו נמצא כעת לצד אפשרויות קו המתאר בפאנל הגרפיקה החיונית.
- מעברי צבע עבור קווי מתאר וצללים – לגירסה זו נוספה האפשרות ליצור מעברי צבע גם עבור קווי מתאר וגם עבור צללים. בלחיצה על קוביית הצבע ניתן לבחור בין מעבר צבע ישר (Linear Gradient) או עגול (Radial Gradient) במקום צבע חלק.
- תפריטים חדשים עבור גרפיקה – adobe הוסיפה אפשרויות שליטה ידידותיות ישירות מחלון הצפיה הימני (Program). בהקלקה עם הלחצן הימני בעכבר על שכבת גרפיקה בחלון הצפיה הימני ניתן להגיע אל מאפייני השכבה, להזיז אותה בקפיצות עדינות (Nudge), לשנות את גודל הגופן ועוד.
- כלי יישור ופיזור אינטואיטיבים יותר – בהמשך לאפשרויות שצויינו לעיל, נוספו גם אפשרויות יישור ופיזור בתפריט החדש (בהקלקה ימנית). האפשרויות הזמינות ליישור של האלמנטים המסומנים בחלון כוללות יישור כל אלמנט מסומן כלפי מסגרת הפריים (Align to Video Frame), יישור האלמנטים המסומנים כקבוצה כלפי מסגרת הפריים (Align to Video Frame as Group), ויישור האלמנטים שנבחרו כלפי האלמנט שסומן ראשון מביניהם (Align to Selection). בנוסף ניתן ליישר או למקם אלמנט בודד בחלון ביחס למסגרת הפריים.
- עריכת מספר קליפי גרפיקה במשותף על ציר הזמן – פרימייר מאפשרת כעת לסמן מספר קליפי גרפיקה חיונית יחד על ציר הזמן, ולערוך את מאפייניהם בפעולה אחת.
- תבניות מהירות יותר של גרפיקה בתנועה – adobe האיצה פי שתיים את תבניות הגרפיקה המוכנות שמקורן באפטר אפקטס, כך שהטעינתן או שימוש בהן בציר הזמן מתבצע כעת במהירות כפולה.
- שליטה מורחבת במסכות של גרפיקה חיונית – האפשרות ליצור מסכה משכבת מלל או צורה בפאנל הגרפיקה קיימת מזמן, אך כעת ניתן להפוך את המילוי למסכה ללא קו המתאר של אותה השכבה. תוספת זו מאפשרת ליצור ״מילוי״ משכבה אחרת אך לשמור על קווי המתאר.
שימוש נרחב יותר בהאצת חומרה
כמו תמיד, הורחבה התמיכה בהאצת חומרה בכדי לייעל ולקצר תהליכים שונים. ההאצה מתבטאת גם בפעולות שונות בעת העריכה וגם בייצוא.
- שימוש בכרטיס המסך לעבודה עם מחווני לומטרי – מחווני לומטרי (תיקוני צבע ואוירה) נכללים כעת בהאצת החומרה. המשמעות בפועל היא שכל עוד מותקן במחשב כרטיס מסך חזק, ניתן לנצל אותו עבור עבודת הצבע, וכל ציר הזמן יתנגן מהר וחלק יותר. בעת פתיחת פרוייקט, לאחר עידכוני מערכת של כרטיס המסך, תופיע הודעה חדשה בזמן ריענון הגדרות לשם ניגון מואץ של חומרי גלם ושל ציר הזמן.
- אפקטים נוספים הפכו כעת לנתמכי חומרה, משמע כאלה המנצלים את כרטיס המסך לרינדור מואץ. ביניהם: Magnify, Replicate, Spherize, Wave Warp, Unsharp Mask, Posterize Time.
- עבודה עם חומרי גלם שצולמו בפורמט HEVC 10bit מואצת כעת פי 10 על מק.
בכדי לנצל את חומרת המחשב להאצה שכזו, יש לבחור בחלון היצוא תחת הגדרות הקידוד (Encoding settings) באפשרות Hardware Encoding ובפרופיל Main 10.
- ייצוא מהיר פי 10 לחומרים כאלה בכרטיסי AMD – גם במערכת חלונות הכוללת כרטיס מסך של AMD יתרחש ייצוא מואץ פי 10 לחומרים בפורמט HEVC 10bit.
תמיכה משופרת בפורמטים שונים
במסגרת הרחבת התמיכה בפורמטים שונים פרימייר פרו תומכת כעת:
- בקבצים ממצלמת ARRI Alexa 35
- בעבודה עם AVC Intra התווספה כעת האצה של פי שניים במחשבי מק מבוססי מעבד של Apple.
- שיפור בתמיכה בפורמט 264.H/HEVC במחשבי מק עם מעבד M1 של Apple, שכעת עובדים באופן חלק וזהה למחשבי מק מבוססי מעבדי אינטל.
- נוספה תמיכה בקבצים ממצלמת RED V Raptor
- הרצה חלקה יותר של Quicktime מאפשרת שימוש נוח יותר בהקלטות מסך וסרטונים מפורמט זה. בנוסף, ניגון החומרים בציר הזמן (גם במערכת חלונות) משתמש כעת כברירת מחדל בקידוד Apple ProRes 422. המשמעות היא ניגון חלק ואיכותי יותר.
תכונות חדשות במצב בטא
בניית עריכה גסה לפי תימלול היא התכונה המסקרנת שנמצאת כרגע במצב בטא. הרעיון הוא להשתמש בתימלול שבוצע על ידי מנוע הבינה המלאכותית של adobe בכדי לבחור את קטעי הוידאו לפי משפטים שונים שנאמרו, ולבנות מהם ציר זמן בסיסי (Rough cut). תכונה זו עשויה להאיץ משמעותית עריכה של ראיונות, סרטים דוקומנטרים ועוד.
חידושים בייבוא / ייצוא
- בגירסה החדשה התווספה האפשרות לייצא גרפיקה חיונית כמלל ישירות מפאנל הגרפיקה. אפשרות זו טובה עבור לקוחות המעוניינים לעבור על המלל הנקי ללא רקע. בכדי לייצא את המלל כקובץ מלל יש ללחוץ על כפתור שלוש הנקודות בפאנל Text (כאשר האפשרות Graphics היא זו שפעילה בחלון) ולבחור בפקודה Export to text file.
- עבודה עם קבצים מייצגים כוללת כעת אייקונים נוחים להבחנה על כל חומרי הגלם מסוג זה, בכדי לבדל אותם מחומרים רגילים בפרוייקט. האייקונים מופיעים על חומר הגלם עצמו בחלון הפרוייקט ובחלון ציר הזמן. בנוסף, ניתן לצרוב את האייקון הנ״ל כסימן מים על הקובץ המייצג כך שיופיע גם בחלונות הצפיה בעת ניגון החומרים.
בכדי לצרוב את האייקון כסימן מים יש לסמן את האפשרות Add Watermark בחלון יצירת הקבצים המייצגים. בנוסף, החל מגירסה זו, תבניות יצירת קבצים מייצגים משתמשות בקידוד ProRes כברירת מחדל ליצירת קבצים איכותיים יותר.
- ניתן לייצר קבצים מייצגים מסוג HDR (HDR Proxy) עבור חומרים שצולמו ב-HDR. הקבצים המייצגים ישמרו על כל הגדרות הצבע המקוריות של הקבצים המקוריים.
- ייצוא בפורמט Animated GIF כולל כעת את האפשרות לשמור על שקיפות עבור אובייקטים שונים או רקע. מדובר באפשרות רצויה עבור שמירה לרשתות חברתיות שונות.
- Smart Rendering היא תכונה חדשה לייצוא מהיר יותר של קבצים מסוג Quicktime וקבצים מסוג MXF. האפשרות מופיעה בתחתית הגדרות הוידאו בחלון היצוא, ומטרתה למנוע דחיסה מחדש של הקבצים במהלך הייצוא והקידוד. משמעות הדבר היא שמירה על איכות החומרים כמו גם האצה משמעותית בתהליך הייצוא. על מנת להנות מתכונה זו יש לוודא כי הגדרות הייצוא תואמות במדוייק לחומרי הגלם מבחינת קידוד, רזולוציה, קצב פריימים לשניה וקצב ביטים. פורמטים נתמכים (בהנחה שתנאים אלה מתקיימים):
עבור Quicktime:
- Animation
- DNxHD
- GoPro CineForm
- NONE: Uncompressed RBG 8-bit
- ProRes 422
- ProRes 422 (HQ)
- ProRes 422 (LT)
- ProRes 422 (Proxy)
- ProRes 4444
עבור MXF:
- AVC-Intra in MXF (Format > MXF OP1a & Format > AS-11)
- DNxHD & DNxHR in MXF (Format > DNxHR / DNxHD MXF OP1a)
- DNxHD MXF OP-Atom to DNxHD MXF OP1a
- JPEG 2000 (only works when using the 12-bit PQ space)
- MXF OP-Atom AVC Intra to MXF OP1a AVC-Intra
- MXF OP1a to DNxHD MXF OP1a
- XDCAM HD (Format > MXF OP1a & Format > AS-10)
- XDCAM EX (Format > MXF OP1a)
- XAVC-Intra in MXF (Format > MXF OP1a)
חידושי אודיו
בעידכון קודם התווספה שליטה עדינה יותר במעברי עוצמת קול (Audio Ducking). למעשה, בפאנל קול חיוני (Essential Sound), עבור התכונה Audio Ducking (המייצרת הנמכה אוטומטית של עוצמת הקול) התווסף מחוון שליטה על מיקום המעברים בין ההגברה והנמכה של עוצמת הקול. ניתן לבחור בין הנמכה שתחילתה מחוץ לקטעים השונים או במקביל להם.
סביבות עבודה חדשות
סביבת Essentials התווספה אל התוכנה באחד העדכונים האחרונים, והיא כוללת איחוד של הפאנלים המרכזיים, תוך התמקדות בחלון צפיה אחד מול העיניים.
באותו עדכון התווספה גם סביבת וידאו אנכי (Vertical Video) המותאמת יותר לעבודה על וידאו אנכי לרשתות חברתיות שונות.
שיפורי תכונות קיימות
פעולת העתק / הדבק בציר הזמן כעת מדביקה לאותו ערוץ כברירת מחדל במקום לערוץ היעד. בגירסאות עבר ברירת המחדל התחשבה תמיד בסימון ערוצי היעד (הסימון הכחול השמאלי לצידי הערוצים). הדבקה לאותו ערוץ הינה ידידותית יותר.
לצד שיפור זה, ניתן להוסיף קיצורי מקלדת בחלון המקלדת הוירטואלית גם לאפשרות הותיקה להדבקה אל ערוץ היעד. בנוסף, כוללות שתי אפשרויות ההדבקה את האפשרות להדבקה בדחיפה (Paste insert) במקום בדריסה.
לסיכום, בהתאם להתרשמות הראשונית, העדכון הנוכחי יציב מאוד ומרגיש ידידותי להפליא. adobe קשובים למשתמשים ולרחשי השוק המקצועי ומבצעים שיפורים בתכונות קיימות בהתאם. התכונות החדשות משדרגות את זרימת העבודה ומשמרות את מעמדה של פרימייר פרו כתוכנה מובילה בשורה הראשונה של תוכנות עריכת הוידאו.
🙂