הכל על 4K
מיכל וינס |
23.09.2018
המושג 4k מוזכר בימינו בשלל הקשרים – הגדרות צילום, סוגי מסך, איכות סרט – אך לא כולם מבינים את משמעותו. מאמר זה מסביר את משמעותו ולמי הוא רלוונטי.
4k מייצגים כ-4000 פיקסלים לרוחבו של פריים מצולם – כלומר, ראשית כל מדובר בהגדרה של רזולוציה. רזולוציה נמדדת במספר פיקסלים לרוחב על מספר פיקסלים לגובה. האות k מייצגת אלף – לפיכך 4k משמעותם כ-4000 פיקסלים. בניגוד להגדרת פורמטים קודמים, על פי מספר הפיקסלים לגובה, הגדרת 4k מתייחסת דווקא למספר הפיקסלים לרוחב – אולי משום שהיא מתייחסת בעיקר לוידאו המצולם תמיד לרוחב.
בזמנו פורמט HD (ראשי התיבות High Definition שתורגם אצלנו ל״הפרדה גבוהה״) נחשב לקפיצת מדרגה באיכות, מאחר וכמות הפיקסלים בפורמט זה כפולה מזו שהתאפשרה בסטנדרט שהיה נהוג עד אז. התוצאה המתקבלת בוידאו שצולם ב-HD מכילה מידע רב יותר כתוצאה מהרזולוציה הגבוהה, וכך התמונה המתקבלת נראית חדה משמעותית מתמונה שצולמה ברזולוציה פחותה – ומכאן המושג ״הפרדה גבוהה״.
בפועל רזולוציה של 4k היא כפולה מרזולוציית HD – כך שמדובר בהפרדה גבוהה מאוד.
בזמנו פורמט HD (ראשי התיבות High Definition שתורגם אצלנו ל״הפרדה גבוהה״) נחשב לקפיצת מדרגה באיכות, מאחר וכמות הפיקסלים בפורמט זה כפולה מזו שהתאפשרה בסטנדרט שהיה נהוג עד אז. התוצאה המתקבלת בוידאו שצולם ב-HD מכילה מידע רב יותר כתוצאה מהרזולוציה הגבוהה, וכך התמונה המתקבלת נראית חדה משמעותית מתמונה שצולמה ברזולוציה פחותה – ומכאן המושג ״הפרדה גבוהה״.
בפועל רזולוציה של 4k היא כפולה מרזולוציית HD – כך שמדובר בהפרדה גבוהה מאוד.
מרגע שפורמט HD הפך לסטנדרט בוידאו, הרף להשגת איכות גבוהה יותר עולה בקצב מואץ, ויצרני
המדיום הצילומי מנסים לדחוף לנו אפשרויות גבוהות יותר ויותר לצילום וידאו. מסיבות שונות הגורם הראשון ש״שודרג״ הוא
הרזולוציה, ולמעשה כיום ישנם אפילו סמארטפונים המאפשרים צילום וידאו באיכות 4k. עם זאת חשוב לציין כי רזולוציה לבד
איננה הגורם הראשי ליצירת תמונה חדה – ועל כך נרחיב בהמשך.
המדיום הצילומי מנסים לדחוף לנו אפשרויות גבוהות יותר ויותר לצילום וידאו. מסיבות שונות הגורם הראשון ש״שודרג״ הוא
הרזולוציה, ולמעשה כיום ישנם אפילו סמארטפונים המאפשרים צילום וידאו באיכות 4k. עם זאת חשוב לציין כי רזולוציה לבד
איננה הגורם הראשי ליצירת תמונה חדה – ועל כך נרחיב בהמשך.
כיום ל-4k שני סטנדרטים עיקריים:
-
DCI 4k – הפורמט הצילומי המקובל בתעשיית הקולנוע והמקרנים, המכיל בדיוק כפול
פיקסלים מפורמט 2k (הנהוג במרבית אולמות הקולנוע). הרזולוציה על פיו היא 4096×2160 פיקסלים. -
UHD-1 – הפורמט המקובל בטלויזיות ומסכי מחשב – ולפיכך מקובל גם במצלמות וידאו רבות.
הרזולוציה על פיו היא 3840×2160 פיקסלים – בדיוק כפול מפורמט HD מלא (1920×1080).
תמיכה בפורמט בשידור וברשתות השונות
החל מ-2014 ניתן למצוא תכני VOD באיכות 4k ברשתות שידור מסויימות, וכך גם בשירותי הזרמת המדיה השונים (Netflix, Amazon, Youtube) – אך נכון לעכשיו התמיכה בשידורי 4k במרבית מדינות המערב עדיין מוגבלת יחסית והצפיה בשידור באיכות כזו מתאפשרת כל עוד ברשות הצופה מכשיר טלויזיה, או צג התומך באיכות 4k.
עם זאת חברת סוני דוחפת את הפורמט למקרנים יעודיים ושירותי תוכן כבר מ-2004, ולאחרונה, עקב הורדת מחירי טלויזיות 4k והכנסת תמיכה בפורמט זה בשלל מחשבים ניידים ומסכי מחשב – התמיכה מתחילה לתפוס תאוצה.
במהלך 2016 מספר זכייניות שידור עולמיות הכריזו על הפצת ממירים תומכי שידורי 4k, המאפשרים בין השאר, צפיה בתכני VOD מסויימים באיכות 4k. מאחר ואלו צעדים ראשונים לתמיכה בפורמט זה – יש להניח כי בשנים הבאות נראה התקדמות מואצת לשידורים ישירים בפורמט 4k. ביפן קיימים כבר היום ערוצים מסויימים המשדרים באיכות 8k – ושאר העולם, כידוע, מפגר מספר שנים אחרי יפן.
עם זאת חברת סוני דוחפת את הפורמט למקרנים יעודיים ושירותי תוכן כבר מ-2004, ולאחרונה, עקב הורדת מחירי טלויזיות 4k והכנסת תמיכה בפורמט זה בשלל מחשבים ניידים ומסכי מחשב – התמיכה מתחילה לתפוס תאוצה.
במהלך 2016 מספר זכייניות שידור עולמיות הכריזו על הפצת ממירים תומכי שידורי 4k, המאפשרים בין השאר, צפיה בתכני VOD מסויימים באיכות 4k. מאחר ואלו צעדים ראשונים לתמיכה בפורמט זה – יש להניח כי בשנים הבאות נראה התקדמות מואצת לשידורים ישירים בפורמט 4k. ביפן קיימים כבר היום ערוצים מסויימים המשדרים באיכות 8k – ושאר העולם, כידוע, מפגר מספר שנים אחרי יפן.
דחיפת הפורמט על ידי יצרני טלויזיות ומסכים
טלוויזיות ב-4k אינן יקרות יותר לייצור מטלוויזיות ברזולוציה נמוכה יותר – שכן כל ההבדל הוא
גודל המסך. מסכים ב-4k מתחילים ברזולוציות גבוהות יותר ממסכי HD, אבל כל שאר הרכיבים של המסך זהים לרכיבי מסך
ברזולוציה נמוכה יותר. המשמעות היא שתהליך הייצור של מסך 4k אינו דורש שום רכיב חדש. לפיכך יצרני טלוויזיות ומסכים
דוחפים את הפורמט כבר 5 שנים לערך, ולהערכתי בעתיד הקרוב הוא יהפוך לפורמט ראשי במכירות.
גודל המסך. מסכים ב-4k מתחילים ברזולוציות גבוהות יותר ממסכי HD, אבל כל שאר הרכיבים של המסך זהים לרכיבי מסך
ברזולוציה נמוכה יותר. המשמעות היא שתהליך הייצור של מסך 4k אינו דורש שום רכיב חדש. לפיכך יצרני טלוויזיות ומסכים
דוחפים את הפורמט כבר 5 שנים לערך, ולהערכתי בעתיד הקרוב הוא יהפוך לפורמט ראשי במכירות.
חשוב להבין כי גודל המסך אינו הרכיב המשפיע על החדות שלו – כאן נכנסים מספר גורמים
נוספים:
נוספים:
- בהירות – אחד הגורמים בעלי השפעה מכרעת על חדות הצפיה הוא כמה בהיר המסך. פה נכנס
נושא אחר לדיון באיכות המסך – מהו סוג המסך – LCD או OLED. ההבדל הוא בצורה בה הפיקסלים של המסך מוארים – ב-LCD
(סוג המסך הנפוץ ביותר, יחד עם מסכי LED) הפיקסלים מוארים על ידי נורת מסך אחורית. במסכי OLED לעומת זאת, כל
פיקסל מואר בנפרד. אחת הדרכים הנוכחיות להתגבר על חיסרון מובהק זה של LCD היא טכנולוגיית תאורת ה״כוורת״ בה
משתמשים מסכי LCD נבחרים. טכנולוגיה זו מאפשרת להאיר בנפרד קבוצות פיקסלים ובכך מייצרת בהירות ממוקדת יותר
באזורים שונים של המסך.
- יחס ניגודיות – זהו גורם חשוב נוסף ביצירת תמונה חדה, הידוע גם כקונטרסט, או ״כמה
שחור יכול הפיקסל להיות״. גם כאן מחזיקים מסכי OLED ביתרון מובהק שכן בהם פיקסל בודד שאינו מאיר בכלל הוא שחור
מוחלט, בעוד שבמסכי LCD השחור אינו שחור מוחלט, אלא סוג של אפור כהה. תיקון שנכנס לאחרונה למשוואה הוא תמיכה של
מסכי LCD בתכונה שנקראת HDR המאפשר יחס ניגודיות גבוה יותר בין לבן לשחור.
- עומק צבע – למראה ה״חד״ מספר גורמים, אחד מהם הוא עומק הצבע שהמסך מציע. ככל שהמסך
תומך בעומק צבע גבוה יותר יתקבלו גוונים עמוקים ועשירים יותר של צבע והתמונה תיראה טוב יותר באופן משמעותי.
- קצב ריענון ויחס דינמי – גורם זה משמעותי ביותר בבחינת חדות של מסך. ככל שקצב
הריענון גבוה יותר, עצמים בתנועה יראו חדים יותר ולא ״מרוחים״.
גורמים אלה ואחרים כולם תורמים לחדות המסך, כך ששידרוג רזולוציה בלבד אינו מספיק בכדי ליצור
תמונה חדה יותר. יצרני טלויזיה השכילו להבין זאת ומרביתם משקיעים גם בשיפור שאר המרכיבים להשגת תצוגה חדה יותר
תמונה חדה יותר. יצרני טלויזיה השכילו להבין זאת ומרביתם משקיעים גם בשיפור שאר המרכיבים להשגת תצוגה חדה יותר
.
הבעיות עם הפורמט
בחלק זה של המאמר אנסה להסביר למה הפורמט 4k עדיין רחוק משליטה בשוק.
כאמור, מחירי טלויזיות בפורמט 4k ירדו משמעותית, יחד עם זאת קיימים מספר מרכיבים חשובים שראוי להסביר לגבי מסכים ב-4k – ראשית ישנה חשיבות לגודל המסך. בכדי ליהנות מחדות היתר המתקבלת ברזולוציה גבוהה צריך לצפות במסך גדול יותר פיזית. הדבר נובע ממגבלות הראיה האנושית וממרחק הצפיה הממוצע ממסך הטלויזיה:
במסך בגודל 50 אינץ׳ רוחב פיקסל ממוצע הוא כ 0.0034 אינץ׳.
מרחק הצפיה הממוצע הוא 2.5-3 מטר מהטלוויזיה. ממרחק כזה אדם בעל ראיה ממוצעת לא מבחין בפיקסלים הנפרדים של המסך ממילא.
כלומר – כדי להבחין כמה חדים הפרטים הקטנים יש צורךבישיבה קרובהיותר למסך או קניית מסך גדול יותר. מאחר ומרביתנו לא מתכוונים לצפות במסך ממרחק קרוב יותר – סביר יותר שנבחר לקנות מסך גדול יותר – אבל גם לכך ישנה מגבלה, שכן רובינו לא מעוניינים במסך שיגזול את כל המרחב בחלל החדר.
מאחר וחדות התמונה אינה קשורה לרזולוציה בלבד, אלא נסמכת על גורמים נוספים (שהוזכרו בסעיף הקודם), יתכן והשקעה במסך איכותי יותר, הכולל טכנולוגיות חדשות, תניב תוצאה יפה וחדה יותר ממסך ענק ברזולוציה גבוהה יותר.
בעיה אחרת היא שהטכנולוגיה לטיפול בוידאו ברזולוציה כזו עדיין נמצאת מאחור – כלומר האפשרות לערוך חומר גלם ב-4k באופן נוח עדיין בחיתוליה – גם כשמדובר במחשב חזק המיועד לעריכת
וידאו – כיום, עריכת וידאו
ברזולוציה של 4k עדיין מסורבלת במקרה הטוב ובלתי אפשרית במקרה הרע.
וידאו – כיום, עריכת וידאו
ברזולוציה של 4k עדיין מסורבלת במקרה הטוב ובלתי אפשרית במקרה הרע.
בתוכנות עריכת וידאו מקצועיות, התוכנה מקושרת לחומרי הגלם בדיסק הקשיח והם אינם מוטמעים בקובץ העריכה. משמעות הדבר היא שכל ״הרצה״ של החומר ו״משחק״ שנעשה איתו דורש מהמחשב ״לתקשר״ עם חומרי הגלם בדיסק הקשיח. כשחומרי הגלם כבדים מאוד – כל פעולה פשוטה גורמת לתוכנת העריכה ״לקרטע״ והתהליך הופך למסורבל עד בלתי נסבל. לפיכך, עריכה ברזולוציה של 4k דורשת לרוב המרה של חומרי הגלם לרזולוציה נמוכה יותר למטרת תהליך העריכה. בסיום העריכה ולפני היצוא של הסרטון הסופי – מחליפים את החומרים ברזולוציה הנמוכה יותר בחומרים המקוריים ברזולוציה הגבוהה (או עובדים מלכתחילה עם קבצים מייצגים ברזולוציה נמוכה – קובצי Proxy).
בנוסף, יש לזכור כי מי שאין ברשותו מסך תומך 4k מתאים – ממילא לא יזכה לצפות ברזולוציה המלאה – כך שסרט שכזה מכוון מראש למספר מועט (עדיין) של צופים שיכולים לצפות בו באיכות המלאה.
בעיה נוספת שהוזכרה קודם, היא מחסור בתכנים ברזולוציה הזו. מאחר ושירותי הזרמת המדיה (Netflix, Amazon) עדיין לא נתפסים כתחליף לצפיה בכבלים / לווין במרבית בתי האב, ומאחר ומרבית ערוצי השידור משדרים ברזולוציית HD ולא מעל לכך (ולא תמיד HD מלא) – רוב האנשים עדיין לא מזדרזים לרכוש מסכי 4k ולשלם יותר לזכיינים על ממירי 4k – כך שהפורמט עדיין לא נקבע כסטנדרט.
סרטון שצולם ב-4K – יש ללחוץ על כפתור גלגל השיניים בפינת הסרט ולבחור באיכות
הגבוהה ביותר. שים לב שאם הצג שברשותך אינו תומך באיכות גבוהה לא תוכל ליהנות מהסרטון באופן מירבי.
הגבוהה ביותר. שים לב שאם הצג שברשותך אינו תומך באיכות גבוהה לא תוכל ליהנות מהסרטון באופן מירבי.
השורה התחתונה – 4k הוא פורמט שקורץ כרגע בעיקר לגיימרים, להם בהחלט מפתחים תכנים
ברזולוציות האלה, וקונסולות חדשות שתומכות בה. אבל לשוק הצופים הגלובלי עדיין אין הצדקה מספקת לעבור לפורמט. כנ״ל
לגבי שוק הצלמים החובבים – בהנחה שהחומר המצולם יועלה בסוף לרשת – נכון לעכשיו צילום בפורמט 4k עדיין קצת מקדים את
זמנו. בהחלט סביר להניח שהדברים ישתנו בעתיד – אבל כמה בעתיד – עדיין קשה לנחש.
ברזולוציות האלה, וקונסולות חדשות שתומכות בה. אבל לשוק הצופים הגלובלי עדיין אין הצדקה מספקת לעבור לפורמט. כנ״ל
לגבי שוק הצלמים החובבים – בהנחה שהחומר המצולם יועלה בסוף לרשת – נכון לעכשיו צילום בפורמט 4k עדיין קצת מקדים את
זמנו. בהחלט סביר להניח שהדברים ישתנו בעתיד – אבל כמה בעתיד – עדיין קשה לנחש.
🙂